آیا ما در قبال دیگران مسئول هستیم؟ یا فقط در برابر خودمان مسئولیم؟

امروز داشتم کتاب جدیدی که از کتابخونه گرفته بودم رو میخوندم که با این سوال برخورد کردم…
جواب خودم این بود که ما در قبال دیگران مسئولیم… هر اتفاقی که برای یک فرد میفته چه مستقیم و چه غیر مستقیم ما هم توش نقشی داریم و نمیشه گفت که اون موضوع فقط به اون فرد مربوط میشه نه به ما
دوست داشتم بدونم نظر پادپرسیا چیه؟ :thinking:

7 پسندیده

ما در قبال خودمان و خانواده و اطرافیان و دوستان و جامعه و وطن و… مسئولیم

4 پسندیده

انسان یک موجود دو بُعدی (homo duplex) است. بعد اول غرایز و امیال ، بعد دوم شخصیت اجتماعی. تنها بعد دوم هست که انسان رو انسان میکنه. یا انسان رو از سایر حیوانات متمایز میکنه. انسان باید در مواقعی از بعد اول کم کنه و به بعد دوم اضافه. به نفع بعد دوم گاهی بعد اول رو نادیده بگیره. پس فردی که در اجتماع زندگی میکنه لاجرم در قبال دیگران مسئولیت داره و جامعه هم نسبت به فرد مسئولیت داره. هم فرد روی جامعه اثر میگذاره و هم جامعه روی فرد. پس یک شخصی که در جامعه زندگی میکنه باید مسئولیت اجتماعی خودش رو بپذیره.

3 پسندیده

البته بعضی از حیوانات زندگی جمعی دارند و البته شاید نتوان این موضوع را مانند زندگی جمع انسانی توضیح داد اما هدف همان بقا و بر طرف نمودن نیاز های فردی یا به اشتراک گذاشتن احساسات در زمینه ی اجتماعی است، پس این‌بحث نیاز به توضیح بیشتر دارد و قابل نقد است و این دیدگاه که انسان چیزی بیشتر از سایر حیوانات دارد یا دید دو بعدی نمی تواند بدون خدشه باشد.

3 پسندیده