آیا ما کمتر از اجدادمون عمر میکنیم؟

یا بهتر بپرسم، به نظرتون انسان های قدیمی چقد عمر میکردن؟

فکر میکردم متوسط عمر انسان با گذشت زمان زیاد شده، تا به مقاله زیر از لایو ساینس رسیدم:

https://www.livescience.com/10569-human-lifespans-constant-2-000-years.html

میگه سندی راجع به اینکه طول عمر انسان با زمان کاهش یا افزایش داشته، وجود نداره! و طول عمر با امید به زندگی اشتباه شده و صرفا امید به زندگی هست که با زمان زیاد شده.

به نظرتون انسان های قدیمی که بر اثر مرگ طبیعی می‌مردن، بیشتر از انسان های الان عمر میکردن یا کمتر؟ چرا؟

4 پسندیده

آدمای قدیمی غذاشون خیلی سالم تر از غذاهای ما بوده، اکثرا چیزای طبیعی میخورن و خبری از کود و مواد نگه دارنده و … تو غذاهاشون نبوده. و به نظرم با توجه به این طبیعی بودن بنیه‌شون قوی‌تر بوده و انتظار دارم تو دوران پیری راحت تر از ما از پس زندگی و بقا بر بیان.

و میشه به بعضی داستانا هم نگاه کرد: مثلا داستان نوح که هزار سال عمر کرده، حتی اگه داستان باشه احتمال زیادی داره که از مشاهدات افراد ناشی شده باشه و احتمالا هزار سال نماد طول عمر خیلی زیاده.

3 پسندیده

نمی دونم منظورتون دقیقا از “قدیمی” چیه
می دونم که گونه های نخستین انسان، تا حدود 30 سالگی عمر می کردن. عوامل مختلفی برای این عمر کمترشون نسبت به الان ما وجود داشت که تقریبا میشه گفت همگی طبیعی بودند.
اما اطلاع دقیقی از آمار طول عمر آدم های مثلا 2000 سال پیش ندارم.

2 پسندیده

به نظر نمیاد که قدیمیها بیشتر عمر میکردن. تغذیه سالم مزیت بوده ولی باید نگاه کرد که توانائی بدنی عموما بعد از 35-40 سالگی کاهش شدید پیدا میکنه. به نظرم متوسط عمر کوتاهتر قابل انتظاره. خیلی خطرات طبیعی، بیماریها و کمبودها را هم باید در نظر گرفت.
اینکه در داستانها در مورد سن و سال یه نفر اغراق میشده اتفاقا نشان دهنده همین بوده که اگر کسی سن بالا پیدا میکرده از نظر عامه مردم خیلی تعجب آور و استثنائی بوده.

خب همین اغراق اتفاقا نشون دهنده ی طول عمر احتمالی شون هست. مثلا اگه متوسط طول عمر ۴۰-۵۰ سال باشه برا اغراق کافیه بگن نوح صد-دویست سال عمر کرد! ولی میگن هزار سال.

یا مثلا سقراط که در هفتاد سالگی اعدام شده هم نمونه جالبی هست.

البته اینا نمونه موردی هستن! و الان داستان یا مورد دیگه ای به ذهنم نمیرسه؛ دلیلی هم برا کوتاه تر یا بلندتر بودن عمرشون به ذهنم نمیرسه.

:thinking:
یه چی دیگه طول عمر دندون هاس! به هر حال پیرمرد-پیرزن ها بدون دندون نمیتونن غذا بخورن و از گشنگی و مواد غذایی میتونن بمیرن.

الان آدما ممکنه بتونن دندوناشون رو سالم نگه دارن یا از دندون مصنوعی استفاده کنن. قدیما چی؟

1 پسندیده

به نظرم در مجموع کمتر عمر میکردن
چون درسته غذاها طبیعی بوده ولی بهداشت کافی نبوده ،تنوع غذایی خیلی کم بوده ،دانش کمتر بوده ، کارهای سخت بیشتری انجام میدادن و آسودگی کمتری داشتند،نوع عقاید و جزمی بودنش(مثلا اگر فلان شد خانواده ات را میکشیم) و همچنین جنگها و حوادث طبیعی باعث میشد احتمال کشته شدن افراد بالا باشه