آیا میشه ساختمان های موجود رو به ساختمان انرژی صفر تبدیل کرد؟

اولین ساختمان انرژی صفر ایران همین دو هفته پیش در استان البرز به بهره برداری رسید و افتتاح شد. این پروژه توسط پژوهشگاه مواد و انرژی در سال 91 تعریف شد و طراحی و اجرای اون به شرکت مبنا (مشاوران بهسازی و نوسازی انرژی) واگذار شد. ساختمان انرژی صفر به این معنی هست که تراز مصرف و تولید انرژی در اون در طول یک سال برابر هست. مصرف انرژی این ساختمان که کاربری آموزشی-پژوهشی داره 90 درصد کمتر از ساختمون های معمولی هست که این نیاز انرژی هم توسط سلول های خورشیدی تامین میشه. این ساختمان دارای اِلمان های معماری سنتی و مدرن هست. برای کاهش نیاز این ساختمان به انرژی شبکه، بادگیر و گلخانه در اون وجود داره و بار الکتریکی اون هم توسط سلول های خورشیدی تامین میشه. لازم به ذکر هست که جهت گیری ساختمان، جانمایی اون و عایق کاری های اون همه به صورت اصولی انجام شده تا کمترین مصرف انرژی رو داشته باشه. اطلاعات بیشتر رو در مورد این ساختمان می تونید از اینجا ببینید.

آیا تبدیل یه ساختمان معمولی به یه ساختمان انرژی صفر ممکن هست؟ با توجه به اینکه جانمایی و جهت گیری ساختمون در میزان مصرف انرژی اون مهم هست. اگه بله، به طور متوسط به ازای هر مترمربع بنا این کار چه هزینه ای می بره و زمان برگشت سرمایه اون به صاحب اون خونه چند سال هست؟

4 پسندیده

از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. تا زمانیکه قیمت انرژی تو ایران افزایش پیدا نکنه، استفاده از انرژی های پاک توجیه اقتصادی نداره.

1 پسندیده

این فقط یک کاریکاتور انرژی صفر است. قسمتی که در عکس می بینید به سمت غرب است .در تابستان تابش آفتاب بیداد می کند. برای این ساختمان پیش بینی فضای سبز لازم برای کنترل تابش آفتاب در نظر گرفته نشده است.

1 پسندیده

اتفاقا یه ویدیوی نه مربوط به این موضوع میدیدم:

http://tedxtalks.ted.com/video/Air-conditioning-with-wind-sun

سخنران، Ben Bronsema، مهندسی هست که از موریانه ها و سازه هاشون برای طراحی تهویه مطبوع ساختمون های بزرگ الهام گرفته.

در دمای ۵۰ درجه ی روزها و صفر درجه ی شب های صحراهای افریقا لازمه دمای خونه ی موریانه ها ۳۰ درجه بمونه. و موریانه ها این کار رو بدون نیاز به وسایل سرمایشی و گرمایشی انجام میدن، صرفا با طراحی مناسب ساختمون هاشون!

و حرف این مهندس اینه: اگه موریانه ها تونستن، ما هم میتونیم :wink:

1 پسندیده

فیلم شما باز نمی شه غربال( فیلتر )شده. راستی چگونه به این غربال گر ها(فیلتریست ها )بفمانیم که هر عکسی را و یا هر وبلاگی را غربال نکنند

2 پسندیده