آیا واردات اشتباه است؟

یادمه سالها پیش واسه اینکه از واردات گندم خلاص بشیم سعی کردیم در تولید گندم خودکفا بشیم. نتیجه‌ی این اتفاق چیز خوبی نبود و الان هم علاوه براینکه یکی از وارد کنندگان گندم هستیم، هنوز داریم سعی میکنیم در این محصول مهم خودکفا بشیم.

  • آیا بهتر نیست به جای تلاش در خودکفایی در همه تولیدات مختلف، سعی کنیم نیازهای بازار بین المللی رو پیدا کنیم(اونایی که مناسب وضعیت خودمون هستن) و با تولیدشون بتونیم هم واردات رو پوشش بدیم و هم ازش به عنوان وزنه‌ای در تعاملات جهانی استفاده کنیم؟

دنباله‌ی موضوع واردات بیل، چه معنی داره؟

5 پسندیده

واردات رو اگر شامل همه قلم ها و اجناس در نظر بگیریم یه موضوع هستش و اگر مثلا فقط درباره گندم بگیم یه موضوع دیگه
برای چی واردات میکنیم؟
وقتی یه کشور منابع طبیعی و نکنولوژی مناسب برای تولید یک کالا رو نداشته باشه در نتیجه وارد میکندو یا اگر این دومورد هم داشته باشد ولی توجیه اقتصادی نداشته باشه (یعنی تولید یک کالا در کشور مربوطه با هزینه های گزاف صورت بگیره)باز هم کالا را وارد میکند.اگر با فروش کالای غیر نیازش که در اون تولید فراوان دارد صادر کند و ارز آوری داشته باشد میتواند واردات برایش آسان تر باشد و کمی توجیه کننده.(وباعث گسترش روابط بین المللی هم میشود)وقتی یک کشور از لحاظ جغرافیای کوچیک باشه درصد صادرات آن بالاست و برعکس.و میزات تجارت علاوه بر منطقه جغرافیایی به نوع سیاست های تجاری هم مربوط میشه.
اما گندم رو چرا وارد میکننیم؟
ایران سرزمینی نیمه خشک و همه مناطق دارای بازدهی مناسبی برای کشاورزی نیستش.مثلا کرمان،یزد،اصفهان(قسمت مرکزی) بندرعباس ،بوشهر ،سیستان و بلوچستان و خیلی از شهرهای دیگه که در معرض کم آبی هستند و هر کدام نوع متنوعی اقلیم دارند که ممکنه باعث بهروری بالایی برای کاشت گندم نداشته باشه.
هر کدوم از این استانها اگر مناطق خوبش رو در نظر بگیریم و که علاوه بر آ،هوا هم خوب باشه اگر هر استان پاسخگوی نیاز های خودش باشه شاید بشه از میزان واردات کم شد (شاید)
این واردات علاوه بر میزان مصرف،نوع بذر،میزان آبیاری،سنتی یا مکانیزه بودن کشاورزی،همگی در واردات تاثیر دارند.
زمین های ایران حتی مناطق خشک هم مثلا خودم که بوشهر هستم و یه مدت تو جهاد بودم رو توضیح میدم.
اگر بذر خوب رو بخریم و زمین خسته نباشه (یعنی پی در پی کاشت نشده باشه و هر چند وقت یه بار آیش باشه که از خستگی در بیاد)کود خوب و به اندازه و میزان بارندگی هم به اندازه باشه از اوایل سال ابی کشاورزی بارندگی داشته باشم فوق العاده زمین ها باروری خوبی دارند ولی گندم بوشهر با فارس فرق داره فارس با اردبیل فرق داره واینکه هر استان هم همه مناطقش برای گندم خوب نیستش.
در صورتی که ما حدودا چهار سال هستش بارندگی انچنانی نداشتیم ولی بذرهای مقاوم به خشکی باروی خوبی داشتند. اما باز هم پاسخگو میازن مصرف استان نیستش.
علاوه بر اون میزان سبوس گرفته شده برای دامپروری ها استفاده میشه بعد دوباره ما میریم سبوس وارد میکنیم.
بحث طولانی داره ولی بنظرم بذرهای اصلاح شده بدون آفت و یا میزان کارکرد های کشاورزی صنعتی یا زندگی روستایی(یعنی روستا مکانی برای تولید گندم باشه نه خونه باغ ویلایی برای گردش و هروقت دلمون خواست کشت کنیم و یا دیر کشت کنیم) کمک میکنه به اینکه ما بتونیم بهروری بالایی داشته باشیم.
ما باید چیزی رو صادر کنیم که در تولید اون اشباع شده باشیم و خوب ومفید تولید کرده باشیم (که قابلیت صادرات با قیمت بالا باشه)وگرنه بهتره ماشین های کشاورزی رو وارد کنیم تا تولید بهتری در گندم داشته باشیم.صادرات طبق قوانین بین المللی باشه ونحوه بسته بندی و فرآورده ها خیلی مهمه.
ما در صورتی خودکفا میشیم که میزان مصرف و تولید برابر باشه.
ولی ما میزان دور ریختنی های نان و غلات شاید بیشتر از تولیدات سالیانه باشه.(شاید که نه حتما)

3 پسندیده

با واردات مواد اولیه مخالفم. اگر مواد اولیه هر صنعتی در داخل تولید شود هم صنایع تولیدی می‌توانند بهتر فعالیت کنند و وابسته به کشور خارجی و ارز خارجی نباشند هم میتوانیم مواد اولیه را به کشور های ضعیف تر صادر کنیم و ارزش پولی و ریالی بیشتر شود.
واردات کالا و اجناس مصرفی توانایی شرکت های خارجی در بازاریابی و مشتری یابی است و نمیتوان جلوی این موضوع را گرفت. اگر مواد اولیه داخلی باشد علاوه بر تولید با کیفیت تر و بهتر بازار از قیمت های ارزان تری هم بهره خواهد برد و مصرف کننده با میل بیشتر بابت پرداخت هزینه کمتر و کیفیت مناسب! محصول داخلی خواهد خرید و رضایت خواهد داشت.

3 پسندیده

در صورتی میتوانیم مواد اولیه رو وارد نکنیم که خودمون بتونیم بهترین مواداولیه رو بسازیم.وقتی مواد اولیه و صنایع اولیه ای که میزان کارکردشون کمتر از یکسال باشه یا نهایتا 5 سال چرا وارد نکنیم؟
در صورتی میتونیم وارد نکنیم که صنایع اولیه خوب و با کیفیت بسازیم که توانایی تولید رو به اندازه مطلوب برسانند.بعد در بازاریابی شرکت کنیم و کیفیت و کمیت مواد رو به بازار عرضه کنیم تا ذهنیت کالای مطلوب رو ایجاد کرده باشیم و یک بازاریابی خوبی انجام داده باشیم.حتی کشورهای ضعیف تر هم در قبال میزان پولی که پرداخت میکنند تمایل دارند بهترین اجناس و کالا رو دریافت کنند.
.در این صورت میتونیم در تجارت های بین المللی امتیاز داشته باشیم.

2 پسندیده