آیا واقعا زیره برای لاغری مناسب است؟

زیره یک ادویه بذر متعلق به خانواده Umbelliferae است. این ماده و محصولات ارزش افزوده آن در طعم دهنده های مواد غذایی و عطر استفاده می شود. زیره حاوی روغن فرار (3-4٪)‌، کومینالدئید‌، ماده اصلی فعال است که تا حدود 45-50٪ وجود دارد. محصولات این گیاه و ارزش افزوده آن به عنوان مثال، روغن این و اولئورسین یک محصول صادراتی بسیار محبوب است. پودر این گیاه جزء اصلی بسیاری از مخلوط ادویه ها و پودرهای کاری است. عمل Cuminaldehyde یک فعل و انفعال فیتوشیمیایی مهم است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

دانه های زیره یا کومین، در حقیقت میوه های خشک هستند که آنها نازک، قهوه ای مایل به زرد، بیضی شکل به طول 0.25 اینچ (6 میلی متر) هستند. یک ماده اساسی در بسیاری از ادویه جات ترشی جات، سس ها و پودر های چیلی و کاری می باشند. دانه گیاه به ویژه در غذاهای آسیایی، آفریقای شمالی و آمریکای لاتین بسیار محبوب است. عطر متمایز آنها سنگین و قوی است. طعم آنها گرم است. در زمان های متمادی از دانه زیره به عنوان داروهای خانگی استفاده می شد. امروزه مصرف دارویی آنها عمدتا در دامپزشکی است. دانه ها حاوی 5/5 تا 4/5 درصد روغن ضروری هستند که ماده اصلی آن کومالدئید است. این روغن در عطر ، برای طعم دهنده انواع نوشیدنی ها و برای اهداف دارویی استفاده می شود.

گزارش شده است که نوشیدنی های مختلف و عصاره آب زیره دارای بسیاری از خواص مواد مغذی مانند مواد ضد آلرژی، آنتی اکسیدان، تجمع ضد پلاکت ها و قند خون است. این گیاه و محصولات با ارزش افزوده آن می توانند منبع بسیاری از مواد مغذی با بسیاری از فعالیتهای بیولوژیکی باشند. ترکیب این گیاه در محصولات غذایی به طور همزمان مزایای استفاده از طعم دهنده و ماده مغذی را نیز به همراه خواهد داشت.

2 پسندیده

برای لاغری نمیدونم ولی برای بدمزه کردن غذا حتما توصیه میکنم :nauseated_face:

2 پسندیده

چه عجیب! اتفاقا من برنج و زیره و همین طور دمنوش زیره رو خیلی دوست دارم! به خاطر طبع گرمش همیشه برام دلچسب بوده. حتی وقتی مجبور شدم سر یه شرط بندی بچه گانه یه قاشق غذاخوری زیره ی آسیاب شده رو خالی خالی قورت بدم!!! :drooling_face:

کلا سر این قضیه با جمعیت نسوان مشکل دارم. قبلا فقط مادرم بود. در زندگی جدید، همسرم جایش رو گرفته … این زیره از خونه زندگی من بیرون برو نیست که نیست

برای لاغر شدن اولین و موثرترین اصل اینه که کالری دریافتی از مصرفی کمتر باشه.

1 پسندیده

معروف‌ترین خاصیت زیره در طب سنتی، ضدنفخ‌بودنشه که شخص مصرف‌کننده بعد از مصرف می‌بینه کمی شکمش داخل رفته(!) و فکر می‌کنه لاغر شده!
اساساً زیره و لاغری ربطی به هم ندارن و مهم‌ترین اصل برای رسیدن به تناسب اندام (طبق گفتۀ دوستمون) تعادل بین کالری‌های دریافتیه.

1 پسندیده

لاغر کننده هست ولی به شدت گرم است
من برای یکی از آشنایان عرق زیره می گرفتم یک بار که برای خرید رفتم فروشنده گفت کسی رو می شناسه که خیلی لاغر شده(با خوردن عرق زیره) اما سنش 10 تا 15 سال پیرتر نشون میده
برای همین اصلا توصیه نمی کنم
با کم کردن شیرینی و نان و برنج
وموادی که جزو این خانواده ها هستند راحت‌تر لاغر می شید