آیا کتابی مقدماتی پیرامون "جامعه شناسی" سراغ دارین؟

یکی از بهترین کتاب هایی که در حوزه فلسفه خوندم و از خوندنش کلی آموختم کتاب “دنیای سوفی” بود که از جمعی از بهترین دوستانم هدیه گرفته بودم. ویژگی های این کتاب: سادگی و در عین حال جامع بودن (در حدی که من انتظار داشتم) هستش.

مطالب زیادی هر روز با مضمون اجتماعی می خونم اما هیچ وقت سراغ مقدماتش نرفتم. فکر می کنم بهش نیاز دارم. آیا در حوزه جامعه شناسی همچین کتابی می شناسید؟ که هم روند تاریخی رو به دست بده و هم متن گویا و ساده ای داشته باشه و همینطور از سیر منطقی و خوبی برخوردار باشه؟ @yousef

دنیای سوفی

6 پسندیده

راستش کتابهای مفید برای اینکه ببنید چه جوری تفکرات جامعه شناسی شکل میگیرن خیلی زیاد نیستن. ولی یکی از سرراست ترین کتابها کتاب “متفکران بزرگ جامعه شناسی” اثر “راب اسونز” هست که آدمهای مختلفی هر قسمت رو نوشتن. خوبی کتاب در اینه که ببینید که شالوده های فکری هر کدوم از غولهای جامعه شناسی از کجا میاد. وقتی کتاب رو میخونید سعی کنید زیادی تحت تاثیر تفکر خاصی قرار نگیرید چون اکثر تفکرات در نهایت به نوعی رادیکال شدن و به همون اندازه که حس میکنید درست هستن، به دلیل در نظر نگرفتن پارامترهای اساسی، میتونن کاملا گمراه کننده باشن.

8 پسندیده

زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی نوشته لوئیس کوزر و نظریه جامعه شناسی معاصر نوشته جرج ریتزر هم به نوعی، در ایران حداقل، به عنوان تکست بوک کلاسیک به دانشجوها پیشنهاد می شه.

هر دو این کتابها با ترجمه محسن ثلاثی در انتشارات علمی چاپ و منتشر شده و در بازار کتاب کشور به سادگی در دسترسند.

4 پسندیده

با اضافه کردن کتابهایی که دوستان معرفی کردند من این لیست کامل (باب میل خودم) رو معرفی میکنم:

  • متفکران بزرگ جامعه‌شناسی از راب اسونز. این کتاب به معرفی 21 نفر اندیشمند میپردازه که بر اندیشه جامعه‌شناسی تاثیرگذاشتند. برخی‌شون جامعه‎‌شناس هم نبودند مثل فوکو یا فروید اما در خصوص کنش انسانی و جامعه دیدگاه‌هایی مطرح کردند.

  • زندگی و اندیشه بزرگان جامعه‌شناسی از لوییس کوزر. این کتاب صرفا به معرفی 12 متفکر جامعه‌شناس می‌پردازه. خلاصه اندیشه ، زندگی‌نامه ، زمینه‌فکری و زمینه‌اجتماعی. در نوع خودش کامل و همه‌جانبه به بررسی این افراد پرداخته.

  • نظریه جامعه‌شناسی معاصر از جورج ریتزر. این کتاب بر نظریات دوران معاصر تمرکز کرده. در دو فصل از بزرگان جامعه‌شناسی عبور میکنه به معرفی مختصر نحله‌های فکری درون جامعه‌شناسی می‌پردازه. مثل نومارکسیسم ، فمینیسم ، کارکردگرایی ساختاریی ، کنش متقابل نمادین ، نظریه خرد و کلان و …

  • جامعه‌شناسی از آنتونی گیدنز. این کتاب به نوعی به مفاهیم جامعه‌شناسی می‌پردازه. درسگفتارهای خود آقای گیدنز هستند به همین دلیل از خلاصه معرفی جامعه‌شناسی و بزرگانش شروع میشه تا بررسی جرم و جنایت ، مهاجرت ، فرهنگ ، کار و اقتصاد ، سیاست و حکومت ، جهانی‌شدن و … .

کتاب مقدمات جامعه‌شناسی مارتین البرو رو هم میشه معرفی کرد ولی به نوعی کتابی در خصوص فلسفه علم جامعه‌شناسی است و به معرفی و کندوکار نظریات مطرح این علم نمی‌پردازه.

میشه از این 4کتاب دوتا رو مطالعه کرد. مثلا کتاب اول و چهارم ، کتاب دوم و سوم ، کتاب دوم و چهار و … .

3 پسندیده