آیا کودک آزاری در جامعه ما رواج پیدا کرده؟

اخیرا خیلی در مورد کودک آزاری توی رسانه ها می شنویم در حالی که قبلا تا این حد زیاد نبود.

دلیل این اتفاق چیه؟ کودک آزاری رواج پیدا کرده یا رسانه ای تر شده؟

3 پسندیده

نمی‌توانیم تشخیص دهیم. اما فکر می‌کنم رسانه‌ها یا بهتر است بگوییم شبکه‌های مجازی امروزه بیشتر به این مسئله می‌پردازند.

متاسفانه آمار در این زمینه وجود ندارد. همانطور که در مورد خیلی مسائل دیگر هم وجود ندارد.

3 پسندیده

به نظر من شوربختانه بله!این فاجعه امروزه رواج بیشتری پیدا کرده و این را تنها برمبنای مشاهدات شخصی از جامعه ی امروز و نقل قول های بزرگ تر ها و افراد معتمد از زمان گذشته می گویم.یک دلیلش هم شاید سیاست های غلطی ست که چند دهه اخیر رواج یافته اند و فرهنگ جامعه را دستخوش تغییرات عمده کرده است.شاید در گذشته افراد به خاطر باورهای دینی مستحکم تر،از چنین کارهایی امتناع داشتند.شاید هم آن زمان هنوز خیلی از هنجار ها و قبح ها شکسته نشده بودند و این عامل تمایل کمتر به کودک آزاری بود.اما بی تعارف بگویم که چنین کارهایی امروز در محاورات برخی از جوانان(حالا فرقی نمی کند از چه طبقه ای باشند)راه یافته اند و در موردی شخصا دیدم کسی را تلفن به دست که در خیابانی نسبتا شلوغ راه می رفت و خیلی راحت عبارت و جملاتی رکیک را با طرف مقابلش آن هم با صدایی بلند رد و بدل می کرد!به نظرم تنها راه درمان،پیشگیری است.قبح این اعمال نباید از میان برود اما باید تابو ها شکسته شود و برنامه هایی برای آموزش رسمی(از طریق مدارس)به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، تدوین و اجرا شوند.یقینا شبکه های اجتماعی هم نقشی یاری رسان دارند.

4 پسندیده

من كاملا با كسي كه ميگه امروز رواج پيدا كرده مخالفم. واقعيتش اين موضوع در طول زمانن بوده و امروزه تازه داره حساسيت برانگيز ميشه. اين قضيه در دوران قبل هم وجود داشته ولي صحبتي ازش نميشده كافيه يه نگاه به ادبيات خودمون بندازيم. شايد اگه ايرج ميرزا امروز بعضي از شعرهاش رو ميگفت به جرم تجاوز به كودك و يا داستان مدير مدرسه و يا سعدي به جرم تنبه كودك دستگير ميشد. ما مصاديق خيلي زيادي از كودك ازاريي تو ادبياتمون داريم كه يه جورايي نشان دهنده وضع موجود جامعه همان دوران بوده.
من نمي دونم شما از چه دهه ايي هستيد وليي خوب تو نسل دهه شصتي كه من متعلق بهش هستم مصاديق كودك ازاريي با الان خيلي متفاوت بود. كتك خوردن تو دوران ما مسئله محكوم شده اي نبود هرچند ميزان كتك زدن از طرف والدين نسبت به نسل قبلتر و پدرانشون خيلي كمتر و ملايم تر شده .

4 پسندیده

کتک زدن شاید مصداق کودک آزاری باشد اما فجایعی بدتر از این امروزه در جامعه ی ما رخ می دهد که شاید در مقایسه ی با دوران گذشته،نمونه ی خوبی برای قیاس نداشته باشد.

من هم نگفتم نبوده.بوده اما قبحش بسیار بیشتر از امروز بوده تا آنجا که اگر کمی بررسی شود خواهید دید که برخی مواقع جنگ های بین اقوام هم به همین موضوع باز می گشته است.(و حتی ممکن بوده مجازات سختی برای فرد در نظر گرفته شود.مثلا در یک مورد می توان به روایت اخته شدن آغا محمدخان قاجار توسط خاندان زند اشاره کرد که گرچه تنها یک روایت از بی شمار داستانی است که نقل می شود،اما می توان از همین مثال به قبیح بودن این اعمال پی برد.)

ایرج میرزا از آن شعر ها غالبا به عنوان نمادی استفاده می کند تا برخی از مسایل اجتماعی یا حتی مذهبی را به چالش بکشد.