احساس کاربر هنگام ورود به سایت با شماره تلفن همراه

وبسایت را باز می‌کنید و برای دسترسی به نیاز خود، تنها راه ورود شماره تلفن همراه است.
برای نمونه واتسپ، تلگرام و دیوار را در نظر بگیرید.
در این هنگام چه احساسی پیدا می‌کنید؟
آیا احساس خطر می‌کنید؟
در این حالت صاحب وبسایت مطمئن خواهد بود که کاربر وارد شده صاحب این شماره تلفن است.
آیا این نقض حریم خصوصی است؟
آیا صاحب وبسایت باید از این کار خودداری کند؟
احساس و نظر شما راجع به ورود اجباری با شماره تلفن چیست؟

هدف از این پرسش بررسی حریم خصوصی کاربران نیست. تنها هدف بهبود تجربه کاربر است.

4 پسندیده

به طور شخصی احساس خطر میکنم هم از این نظر که انواع متفاوتی از سوء استفاده‌ها ممکنه از این اطلاعات بشه، هم از این نظر که شماره تلفن ممکنه بره توی یک لیست تبلیغاتی که باعث آزار و اذیت بشه.

درسته که شماره تلفن به تعیین هویت کمک زیادی میکنه، ولی نکته اینه که یک سایت وقتی باید این قدم رو برداره که ارزش و اعتماد کافی در ذهن کاربر ایجاد کرده باشه. چرا من مهمترین راه ارتباطی خودم رو باید در اختیار یک سایت قرار بدم؟ نکته اینه که این راه ارتباطی، برخلاف ایمیل، راهی هست که من به طور کامل روی اون کنترل ندارم. مثلا استفاده تبلیغاتی از ایمیل رو میتونم غیرفعال کنم یا بفرستم اسپم، ولی در مورد تلفن این امکان وجود نداره.

به نظرم اجبار برای ورود شماره موبایل باعث میشه که با احتمالی زیاد کاربر از ورود به سایت خودداری کنه. یادتون باشه که ما در جامعه‌ای با احساس ناامنی دیجیتال بالا زندگی میکنیم و این احساس با عملکردهای مخرب هر روز بیشتر میشه.

برای یک آدم حرفه‌ای میتونه این سئوال پیش بیاد که تا وقتی که آی‌پی هست (البته به دلیل وی‌پی‌ان ممکنه مشکل ساز باشه ولی سایت میتونه از کاربر بخواد که بدون وی‌پی‌ان وارد بشه) چه دلیلی برای استفاده از روش سنتی شماره تلفن وجود داره؟

4 پسندیده

می‌دونید؟ گاهی اجباره. مثل موضوع تلگرام و واتسپ. که اونها موضوعشون معلومه، اون‌ها پیام رسان هستند و تا حد زیادی خودشون رو شبیه تلفن کردن.
ولی گاهی مثل حالت دیوار، چون بیشتر مخاطبانش هنوز با ایمیل راحت نیستن. و اگر بگذارید ورود با حساب گوگل، عملا شاید ۷۰٪ کاربران اصلیش رو از دست بده. اون هم ترجیه می‌ده که از ورود با تلفن همراه استفاده کنه.