ارزشیابی کارمندان در سازمان‌های مختلف، به چه شکل انجام می‌شود؟

اواخر شهریور، زمانی که ارزشیابی معلمان انجام می‌شود. هر کسی باید فرمی را پر کند. فکر می‌کنم پیامی که همکارم در گروه‌مان ارسال کرده است، روند و معیارها را مشخص کرده است:

سلام
داخل سامانه سجفا (پنل کاربری) که میشید در قسمت پایین یه تیتر باعنوان (راهنمای مورد نیاز سامانه ارزشیابی) هست که براتون لینک فیلم آموزشی رو باز می‌کنه.
ولی در کل برای پر کردن کافیه از نوار ابزار سمت راست روی گزینه “ارزشیابی” بزنید و براتون یک صفحه باز میشه، از قسمت سمت راست روی گزینه “فرآیند ارزشیابی” بزنید و بعد گزینه دوم یعنی “تکمیل فرم ارزشیابی” رو انتخاب کنید.
در ادامه براتون یک صفحه میاد. قسمت ارزشیابی شونده رو براساس هر مقوله تا 100%به خودتون امتیاز بدید، و در مقابل هر مقوله باید یک متن کوتاه برای قسمت اهم اقدامات و نتایج حاصله بنویسید.
بعد از قسمت پایین ثبت و ادامه رو بزنید و در صفحه جدید باید مدارکی که دارید رو امتیاز بدید و همچنین مدارک رو بارگذاری کنید.
برای بارگذاری کردن دقت کنید که تصاویر یا فایل ها رو به صورت زیپ و با حجم کم بارگزاری کنید.

مدارکی که باید بارگزاری کنید شامل:
ضمن خدمت هایی که از مهر1399 تا شهریور 1400 گذروندید.
یک طرح درس در دوران مجازی
فرم پیشنهادات
گواهی حضور ها
در چارت پایینش هم باید هرچی لوح تقدیر مربوط به هر قسمت رو دارید امتیازش رو بدید و بارگذاری کنید.

در آخر هم ثبت و ادامه رو بزنید و براتون یک پیغام میاد که فرم به کارتابل مدیر یا معاون مدرسه ارجاع داده شود.


من هیچ علاقه‌ای به پر کردن این فرم‌ها ندارم. نمی‌دونم دلیلش مدل ارزشیابیه یا چیز دیگه!
@leila
سازمان‌‌های دیگه، ارزشیابی رو به چه شکل انجام میدن؟ اصلا انجام میدن؟

3 پسندیده

بله. همه سازمان‌های دولتی رویه‌‌ی این‌چنینی دارن، هیچ عقلانیتی هم پشتش نیست.

1 پسندیده

غیردولتی‌ها روندشون چطوره!؟

راستش رو بخوای تو این سالها برخلاف بقیه کار خاصی برای ارزشیابی نکردم، نمیگم صددرصد بیخیالشم ولی اگه خنثا بودن منو با به آب و آتیش زدن بیشتر همکارام مقایسه کنی، میفهمی که برا این ارزشیابی ارزشی قائل نیستم(این شعارم بارها به دلایل مختلف پیش مدیر و معاون و همکار دادم). فقط برا اینکه حداقلایی که خیال میکنم باید داشته باشم که به ناحق حقم ضایع نشه رو حفظ کنم، چنتا چیزی که معاون مدرسه آخر سال میخواد رو بهشون ارائه میدم. مثلا ترسم این بوده که نکنه انقدر کم بشم که دریافتی حقوق آخر ماهم کم بشه! شاید نشه ولی خب دیگه اگه این معیارای الکی باعث ارتقا میشه ممکنه رعایت نکردنش هم اثر منفی مقابل رو داشته باشه.
مثلا در طول سال بارها ضمن خدمت میذارن و همه میرن شرکت میکنن، اونموقع که حضوری بود تقلب تو جلسات تابلو بود الانم که مجازی، یا محتوا و فیلمو ندیده الکی ثبت میکنه دیدم، یا به جا همدیگه یا به یکی پول میدن آزمون میدن!
در کل در من انگیزه پیگیری ایجاد نمیکنه. برا همین تو بخش ضمن خدمت اکثرا کمترین ساعت رو دارم و گاهی به حد نصاب نمیرسم. خودم پول دادم تابستون دوره شرکت کردم که به دردم خورده، با اینکه مثلا یکیشو خود موسسه گفتن ضمن خدمت داره پیگیری کردم اداره‌مون قبول نکرد!

یا خودت میدونی اکثر آیتم‌ها رو مدیرا به همه حداکثر امتیازو میدن! نمیخوان یا نمیتونن؟

تقدیرنامه و تشویقی هم یه سری‌هاش روتینه، مثلا روز معلم برای همه از اداره میگیرن! اگه کار خاصی هم کسی کرده باشه انگار بدک نیست این آیتم.

تالیف هم میتونه امتیاز با ارزشی باشه اما اونم قابل پیچونده، مثلا کارهای تکراری بی ارزش!

گواهی حضور در جلسات هم اگه جلسه بیارزه خوبه اما اونم مشکل داره، مثلا بعضیا نمیرفتن به بقیه میگفتن اسم ما رو بنویس! یا یه سقفی داره مثلا اگه من ۴ تا شرکت کرده باشم و یه همکارم یکی مدیر و معاون اضافه‌ها رو برا بقیه برمیدارن همه از امتیازش بهره‌مند بشن!

حالا همین بازی که به نظر من مسخره میاد، داره با قدرت کار خودشو پیش میبره، هم معلما هم کادر مدرسه و اداره رو کلی درگیر خودش کرده، چرا؟ واقعا جایی که باید تفاوت‌ها دیده بشه، اثر بخشه؟ اگر برداشته بشه سنگ رو سنگ بند نمیشه؟ یا تغییرات خوبی اتفاق میوفته؟ چطور میشه کارآمدی رو امتیاز داد؟

این بازی سازی بزرگ و پرهزینه (در تمام جنبه‌های پولی و وقت و انرژی ) که آموزش و پرورش ایجاد کرده هدفش رشده؟ تغییره؟ یا فقط ادامه دادن حیات ظاهری؟ هدفش ارتقا کیفیته؟
اگه طرح کلیش رو خوب ریختن چرا اجراش اینقدر ناجوره؟ معلما باید عوض بشن؟
ارزشیابی‌ خوب باید ارزشیابی شونده رو با خودش هماهنگ کنه ب
یا برعکس؟
حداقلش اینه که ارزشیابی خوب نباید منو نسبت به اثراتش بی‌توجه کنه یا نباید وسیله فشار آوردن مدیر به همکارای خوب من باشه برای اینکه اگه طبق نظر و سلیقه اون عمل نکردن ترس کم شدن ارزشیابی به جونشون بیوفته! گاهی میشه در مقابل این فشارها ایستاد ولی خب همیشه هم نمیشه برای اینکه انرژیت هدر نره بیخیال میشی!

واقعا باید ارزشیابی‌ها ارزیابی بشن!

2 پسندیده

به نظرم یه دلیلش می‌تونه بیهوده بودن سبک سنجش و دوباره کاری اون باشه! شما باید چیزهایی رو در ارزشیابی آموزش و پرورش، ارا‌ئه بدید که خود سیستم آموزشی اصولا پیش از اون بهش دسترسی داشته و اگه این سیستم واقعا اهل ارزشیابی و آپگرید/داون‌گرید اعضاش بر اساس کارهاشون بود، نیازی نبود ازشون بخواد داده‌هایی که سیستم می‌تونه خودکار بسنجه رو در اختیارش قرار بدن.

منظورم چیه؟

شما باید به سیستم بگید چه ضمن خدمتی رو گذروندید، در حالی که ضمن خدمت رو شما نزد خود این سیستم گذروندید و ایشون پیش از این از همه چی خبر داره (حتی احتمالا از اینکه شما با چه ظاهری در این ضمن خدمت حاضر شدید).

پس یه جورایی این ارزشیابی، بیشتر برای اینه که بعضی افراد رو در این سنجش حذف کنن! کدوم دسته افراد؟! افرادی که اهل خودستایی نیستن، افرادی که ارزش‌های والاتری از گرفتن ستاره و افزایش حقوق دارن، و … . و کلا افراد خوب!

اینطوری آموزش و پرورش کمتر نیازه حقوق بپردازه! یعنی به نظر می‌رسه هدف از این ارزشیابی کمک به رشد کیفی و کمی اعضای آموزش و پرورش نیست، بلکه کمک به کاهش رشد حقوق مجموعه اعضا هست!

پیشنهادم هم به شما و هم به لیلا و سایر معلم‌های ارزشمند اینه که از حق خودتون نگذرین! @leila

سیستم آموزشی به اندازه کافی حق شما رو می‌خوره. یاد بگیرین که تو این سیستم کمی درنده و یا شاید خوره باشین. درندگی یه خصوصیت اخلاقی کاملا مثبت هست، تا وقتی که تحت مدیریت شماست.

والا بستگی به اهداف ارزشیابی داره،‌ می‌دونم که روش‌ها و ابزارهای مدیریتی مختلفی برای این کار وجود داره که توسط تیم منابع انسانی پیاده میشه. یکی از روش‌های معروف ارزشیابی که نسبتا اثربخش هست، ارزشیابی ۳۶۰ درجه است که برای سنجش عملکرد اعضای یه سازمان در ابعاد مختلف استفاده میشه. برای درک بهترش، می‌تونید کی‌ورد رو جستجو کنین یا به مقاله ساده زیر نگاه کنین:

https://porsline.ir/blog/ارزیابی-360-درجه-چیست/

2 پسندیده