ارز دیجیتال چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانید کلمه “ارزدیجیتال” کلمه درستی نیست و کلمه “رمزارز” یا همان Cryptocurrency صحیح است، اما از آنجا که تازه واردان این حوزه کلمه رمزارزها را با کلمه ارز دیجیتال می‌شناسند ارز این کلمه استفاده می‌شود.
ارز دیجیتال یک فرم از پول الکترونیکی است که بر پایه علم رمزنگاری، ایجاد شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال به منظور امنیت بیشتر، حذف واسطه‌ها و ناشناس بودن طراحی شده‌‌‌اند. به عبارت دیگر ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که از رمزنگاری برای انتقال در اینترنت استفاده می‌کنند. بیشتر رمزنگاری‌های ارزهای دیجیتال غیرقابل هک و پیگیری هستند.

ارزهای دیجیتال از کجا آمده اند؟

ارزدیجیتال در ابتدا برای رسیدن به یک هدف و آرزو، یعنی “دست‌یابی همه مردم دنیا به یک پول واحد” بصورت الکترونیکی، با تکنولوژی متفاوت، فارق از مرزهای جغرافیایی و بدون نظارت دولت‌ها، سازمان یا هر نهادی ایجاد شد. بعد از پیدایش ارزدیجیتال و گسترش آن میان مردم دنیا، پتانسیل جذاب و فوق‌العاده‌ای، یعنی امکان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال کشف شد و توانست بسیاری از مردم را به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال ترغیب کند.

همزمان با رشد ارزش بیت کوین در سال ۲۰۱۷، ارزهای دیجیتال به یک جریان اصلی در دنیا تبدیل شدند. معمولا به ارزهای دیجیتال نام «طلای دیجیتال» نسبت داده می‌شود. زیرا، برخی از ویژگی‌های بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال با این فلز گران بها برابری می‌کنند. اما این مقایسه درستی نیست.

تفاوت پول معمولی با ارز دیجیتال چیست؟

پول معمولی یا همان ارزهای رسمی (مثل ریال، دلار یا یورو) توسط بانک مرکزی هر کشور منتشر می‌شود. بانک مرکزی باید مقداری شیء با ارزش (نظیر طلا) را به عنوان پشتوانه این پول منتشر شده در اختیار داشته باشد. اما ارز دیجیتال این گونه نیست و بیشتر آنها بدون هر نوع پشتوانه فیزیکی منتشر می‌شوند. البته استثناهایی نیز در این میان وجود دارد. برای نمونه ارز دیجیتال «وان‌گرم» که توسط یک استارتاپ اماراتی عرضه شده و منطبق با قوانین شرعیت اسلامی است، دارای پشتوانه طلا است.

دومین تفاوت پول معمولی با ارز دیجیتال به ساختار تراکنش‌ آنها مربوط می‌شود. در تراکنش‌های آنلاین بین دو نفر، یک واسطه (معمولا) بانک وجود دارد که بر آن نظارت می‌کند. اما نقل‌وانتقال ارز دیجیتال بین دو نفر به صورت همتا به همتا صورت می‌گیرد. به جای وجود یک نهاد واسطه مرکزی (مثل بانک) درستی تراکنش در ارز دیجیتال توسط شبکه‌ای از کاربران که بر روی شبکه بلاک چین حضور دارند تایید می‌شود.

منبع :

ارز دیجیتال چیست؟ | سودپلاس