از پیزد یا یزدتایر که چهارشنبه عرضه اولیه در بورس داره چی می‌دونید؟

یزدتایر ( مجتمع صنایع لاستیک یزد)، با کد پیزد روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت، عرضه اولیه‌ای در بورس خواهد داشت.
تعداد ۵۱میلیون سهم معادل ۱۰٪ از سهام شرکتروز چهارشنبه به صورت عرضه اولیه به فروش می‌رسه. سهم کل شرکت ۵۱۰میلیون هست.
اما از یزدتایر چی می‌دونید؟
من واقعا اولین بار هست که این شرکت رو بررسی می‌کنم. و در سایت tsetmc سابقه نموداری از این شرکت وجود نداره. و ظاهرا این نماد دو بار در بورس حذف شده.

به ویکی‌پدیا که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که سهامداران عمده این شرکت، GoldStone و سازمان تأمین اجتماعی هستند.
چه عملکرد درست و یا اشتباهی از این شرکت تا به حال دیده‌اید؟
چطور اطلاعات بهتری از این شرکت به دست بیاریم؟

پی‌نوشت: یک نظر اولیه در مورد یزدتایر در وبلاگ خودم نوشتم.

https://metemaddar.ir/عرضه-اولیه-پیزد،-مجتمع-صنایع-لاستیک-یز/

2 پسندیده

راستش از الفبای بورس بی‌اطلاعم و نمی‌تونم در این رابطه کمکی بکنم. اما در مورد خود شرکت، باید عرض کنم که یکی از خوشنام‌ترین تولیدکنندگان لاستیک ایرانیه و حتی با سرچ کوتاهی در فروم‌های تخصصی خودرویی می‌بینیم که از بین تولیدات ایرانی رتبه اول کیفیت رو داره (دقیقاً برخلاف گلدستون که هیچکس راضی نیست و برام عجیب بود که گفتی سهامدارشه)
مخصوصاً بخشی از تولیداتش که تحت لیسانس کشور هلند تولید میشه و خیلی در کشورمون پرفروشه. مثل مدلهای ونوس و مرکوری و اورانوس (الان زیر گاری خودم مدل مرکوری دارم)
خودم هم چندسالی هست از تولیداتش برای خودم و اطرافیانم استفاده میکنم و همگی راضی هستیم.
بنابراین همینکه این شرکت با اعتماد مشتریانش تا امروز شوخی نکرده و اسمش تداعی‌کنندۀ کیفیت درجه یک ایرانه، قطعاً جای تقدیر داره.

البته ناگفته نماند که کیفیت هیچ لاستیک ایرانی به پای تولیدات اروپا و ژاپن و کُره نمیرسه، اما جدیداً به دلیل سرسام‌آور بودن نرخ و تفاوت فاحش قیمتشون با مشابه ایرانی، فعلاً تولیدات ایرانی سهم بازار بسیار بالایی رو نسبت قبل در اختیار داره.

3 پسندیده

برای صورت های مالی و سایر اطلاعات مربوط به هیات مدیره و کلا بنیاد شرکت به کدال مراجعه کنید.

در سایت tsetmc سابقه نموداری وجود نداره، چون تازه داره به بورس عرضه میشه.

و در نهایت بستگی داره به چه دیدی دارید به اطلاعات بورسی شرکت نگاه میکنین، اگه صرفا جهت تفنن و آشنایی با شرکت هست خوبه. اگه میخواید تو بورس روش سرمایه گذاری کنید، پیشنهادم این هست:

عرضه اولیه رو با خیال راحت بخرید، مخصوصا که معمولا عرضه ها حجم کوچکی از پول رو به خودش درگیر میکنه، شاید چند صدهزار تومن. و ضمن اینکه تو بورس ایران، هر عرضه اولیه ای محکوم به صعود هست، حداقل برای یه هفته.

به مرور تو کانال های بورسی افراد شروع میکنن به تحلیل شرکت و میتونین تحلیل اون ها رو مرور کنین و اگه نظرتون رو جلب کرد، خودتون تحقیق کنین. و در نهایت بسته به تحلیل تصمیم بگیرین که در نقطه خروجِ همگان، شما هم خارج شین و یا پول بیشتری رو به این سهم اختصاص بدین.

3 پسندیده

عرضه اولیه های بورسی قطره چکانی شده اند و البته تا حدودی می توان این موضوع را به عرضه ی سهام دولت در قالب صندوق های قابل معامله بورسی (ETF) مرتبط دانست، عرضه های بزرگ برای معامله گران قدیمی و حتی برخی از تازه وارد های بازار سرمایه جذاب تر است و به بازار عمق می دهد (چیزی مانند شستا) در ضمن ظاهرا سرعت رشد سهم های بزرگ بیشتر است.

بطور کلی عرضه های اولیه جزو کم ریسک ترین گزینه های بازار سرمایه است اما در بحث فروش بهتر است به حجم صف خرید در روز های پس از عرضه توجه کرد و البته حد سود را نیز برای خود در نظر بگیرید(مثلا وقتی به 30 درصد سود رسیدید، بفروشید) گرچه بحث حد سود و حد ضرر بیشتر برای معاملات عادی سهام به کار می رود.

در ضمن از سایت شرکت ها یا ویکیپدیا اطلاعات چندانی را نمی توانید به دست بیاورید، تحلیل قیمت سهام و وضعیت شرکت ها بیشتر در زمینه ی تحلیل بنیادی(فاندامنتال) است و برای یادگیری آن باید دوره ی آموزش تخصصی بگذرانید، به طور کلی اگر قصد معامله در بورس را دارید حتما دوره های غالبا رایگان آشنایی با بورس، تابلوخوانی، تحلیل تکنیکال مقدماتی و تحلیل بنیادی مقدماتی را بگذرانید و با طی هر مرحله با مبالغ اندکی از سرمایه ای که به آن نیاز ندارید، معاملات خودتان را انجام دهید و تجربه کسب کنید در واقع بهتر است در سال نخست زیاد انتظار سود نداشته باشید!
بورس تخصصی ترین نوع بازار است، پس آموختن اش در گام نخست واجب است!

در ادامه ی این نظر باید گفت که در تاریخ بورس، عرضه های اولیه ی ناموفق نیز داشته ایم! مانند نماد برکت.
چنین سهم هایی در آن زمان گران عرضه شدند و خیلی زود برایشان صف فروش تشکیل شد ولی جو آن روزهای بازار سرمایه با امروز کاملا متفاوت بود، یعنی تعداد سرمایه گذار کم بود و اکثرشان نیز آموزش دیده بودند و به راحتی با بررسی اطلاعات مالی شرکت متوجه گران بودن سهم می شدند، جالب اینکه در عرضه های اخیر نیز گران فروشی دیده شده ولی همین سهم های گران با توجه به جو این روزه ها تا حدود 80 درصد سود دادند!

اما نه هر کانالی! باز هم می گویم بورس نیازمند تجربه و تخصص است، خیلی از افرادی که در کانال ها سهم خاصی را معرفی می کنند(سیگنال می دهند) بی سواد و بی تجربه یا کم تجربه اند، یک متخصص بورس باید حداقل چندین سال نوسانات بازار را تجربه کرده باشد، سایت ها و کانال های زیادی هستند که افرادی را با سود های بالای 100 درصد معرفی می کنند و اصرار دارند که راه پولدار شدن از کانال،سایت یا همایش های آنان می گذرد! این ها شیاد اند و اگر وضع همین طور ادامه یابد باید منتظر مافیای آموزش بورس نیز باشیم، مانند مافیای کنکور!
حتی سایت ها یا کانال هایی هستند که با اهداف سیاسی مشخصی کار می کنند!

اشتباه نشود!

بزرگ ترین اشتباه در بورس این است که در صف خرید، بخرید و در صف فروش، بفروشید، اتفاقی که در چند روز گذشته رخ داد و خیلی ها را متضرر کرد.
این رفتار اصطلاحا رفتار گله ای و هیجانی نامیده می شود، بهترین راه، یادگیری مقدماتی بورس، تعیین حد سود و حد ضرر و انتظار معقولانه از بورس در بلند مدت است.

در ضمن ممکن است توضیحات من کمی گیج کننده یا به ظاهر بی ربط باشند، اگر چنین است لطفا تذکر بدهید.

2 پسندیده