از کنار مشکلات به سادگی نگذر!

در چند وقت اخیر حوادث غم‌انگیزی رخ داده که جان بسیاری رو گرفته و بسیاری هم نومید شدن، از حادثه آتش‌سوزی در پیش‌دبستان در زاهدان تا تصادف در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد. جنبه‌های بسیار زیادی از این حوادث قابل بحثه و در جاهای مختلف به علل احتمالی و نظرات مختلف پرداخته شده.

بسیاری از ما نقد رو به نظارت وارد می‌کنیم، ولی هیچوقت نمی‌پرسیم که «آیا واقعا انتظار درستی از سیستم نظارتی برآمده از جامعه خودمون داریم؟»، خود ما اغلب اوقات به سادگی از کنار معضلات و مشکلاتی که به وضوح خودنمایی می‌کنن، می‌گذریم، می‌دانیم هستن ولی انگار عادی شده، تا روزی که فاجعه رخ میده و این مشکلات در جایی خودشون رو به بدترین شکل ممکن نشون بدن.

مسائل رو ببینیم!

حرف توجیه عملکرد وحشتناک قسمت نظارت نیست، حرف عمق دادن به دیدگاهمون در مورد این تجربه‌های تلخ و یاد گرفتن از اونهاست. شاید کمترین واکنش ما به این حوادث دیدن واقع‌بینانه و عبور نکردن از کنار هر معضلیه. اگر این کار گروهی و جمعی باشه، زمان و انرژی چندانی از هر فردی لازم نیست برای پی بردن به واقعیتهای جامعه‌ای که در اون زندگی می‌کنیم.

حرف در مورد بزرگترین معضلات ساختاری مملکت یا پیچیده‌ترین مسائل تکنولوژی نیست، حرف در مورد ساده‌ترین مشکلاتیه که می‌تونیم در اطرافمون ببینیم، راجع بهش فکر کنیم، و روشون تاثیرگذار باشیم. حداقل برای تمرینی از همفکری، خلاقیت و تاثیرگذاری اجتماعی، این مسیر هم تاثیر عامتری داره و هم قابلیت بالاتری برای به نتیجه رسیدن.

مسائل رو زیر فرش قایم نکنیم!

ساده ترین جواب ما به مسائلی که میبینیم، بی اهمیتی یا غیرقابل حل بودنه. ولی این جواب نه مسائل رو حل میکنه و نه خطر اونها رو از ما دور میکنه، واقعیت جدا از ذهن ما به کارش ادامه میده و به سراغ ما و عزیزان ما هم میاد! پس بهتره مسائل رو زیر فرش قایم نکنیم، باهاشون روبرو بشیم، شاید از نظر ذهنی و عملکرد قویتر از اون چیزی بودیم که فکر می‌کنیم.

اگر حس می‌کنید میتونیم در این سطح در کنار هم تاثیرگذار باشیم و چیزی بیشتر از تماشاچی حوادث آینده، شما رو دعوت می‌کنم به

  • دیدن و طرح مشکلات دنیای پیرامون از ریزترین مشکلات تا چالش‌برانگیزترین اونها

  • مطالعه و به اشتراک‌گذاری راه‌حلهای محتمل از طریق منطق علمی و دانش

  • صرف وقت برای نقد و اشتراک ایده‌های ساده برای حل احتمالی این مشکلات

  • تعامل برای رسیدن به فضایی اجتماعی برای رشد رفتارهای مناسب از جمله دیدن، طرح مسائل و تجربه، نقد سازنده و ایده‌پردازی خلاقانه

و در نهایت هر پیشنهادی برای جمع پادپُرسی‌ها که در مسیر بهبود بهمون کمک کنه … !

مرتبط با موضوع در «تصادف در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد» چه کسی بیشترین مسئولیت رو داره؟

6 پسندیده