استاندارد سازی هویت مجازی افراد در اینترنت

فکر میکنم یکی از مشکلاتی که توی تعاملات اینترنتی وجود داره شخصیت فردی است که ما در حال تعامل با اون هستیم. مثلا وقتی که با یک نفر قرار میذاریم تا یک کالا رو ازش بخریم، اصلا نمیدونیم که چنین وجود خارجی داره یا فقط یک اسم تقلبیه.

یک راهکار به ذهن من میرسه تا جلوی این مشکل رو بگیریم و از بی هویتی کاربران اینترنت دوری کنیم و از شما میخوام که این راهکار رو حسابی نقد کنید تا معایب این راهکار بزنه بیرون :joy:.

فرض کنید که هر دستگاهی الکترونیکی که به اینترنت وصل میشه، پیش از اتصال، برای اتصال نیازمند به یک مجوز باشه، یعنی اگر اون دستگاه اون مجوز رو نداشته باشه، به هیچ وجه قابلیت اتصال به اینترنت رو نداشته باشه.

حالا برای دریافت اون مجوز باید چکار کرد؟

وقتی که یک دستگاه الکترونیکی میخریم، به محل صدور مجوز بریم و mac address اون دستگاه رو به اسم خودمون ثبت کنیم تا این دستگاه مجوز دسترسی به اینترنت رو داشته باشه.

یه تغییر کوچک هم باید توی شبکه های اینترنتی و سایت ها اتفاق بیفته:

وقتی که یه سایت یا نرم افزار قابلیت ثبت نام داره و افراد در داخل اون سایت یا نرم افزار قابلیت تعامل با یکدیگر رو دارند، دیگه ثبت نام توی اون سایت نباید تماما آزاد باشه تا هر کسی با هر اسم و نام کاربری ثبت نام کنند. مثلا من وقتی که با گوشی خودم وارد پادپرس میشم تا ثبت نام کنم،پادپرس از روی mac address من اسم من رو پیدا کنه و فیلد مربوط به اسم رو پر کنه تا من با اسم دیگری نتونم ثبت نام کنم و همچنین کد مجوز من رو ثبت کنه تا من نتونم اکانت های دیگری بسازم(اگر این اتفاق بیفته، تمامی mac address ها متعلق به اشخاص مختلف هستند و به تمام mac address هایی که متعلق به یک نفر هستند یک کد یکتا مجوز اختصاص داده بشه).

حالا اگر کاربران یه سایت نخواهند که با هویت واقعیشون توی سایت فعالیت کنند باید چکار کنند؟

اولا باید به تمام کاربران مخفی یک یوزرنیم مثل anonymous5486 داده بشه تا بقیه بفهمند که این کاربری هست که هویت خودش رو مخفی کرد.

دوما باید برای ادمین سایت مشخص باشه که این کاربر با این یوزرنیم دقیقا کی هست که اگر روزی این کاربر مشکلی ایجاد کرد، بتونه ردگیریش کنه و پیداش کنه.

این کارها اگر انجام بشن، دیگه کسی حتی حاضر نیست که گوشیشو به بقیه قرض بده مگر اینکه مسئولیت اینو قبول کنه که هر کاری طرف مقابل با گوشی اون بکنه به عهده ی اون هست. در ضمن خیلی از کلاه برداری های اینترنتی که تا به حال فقط با مهندسی اجتماعی و گول زدن اشخاص رخ میداده، کم میشه.

فکر میکنم که دوستم @itsarianr بتونه نقد های فنی خوبی وارد کنه.

5635401_316

4 پسندیده

فکر میکنم این موضوع به همون اندازه مفید بودنش میتونه مضر هم باشه.
اینترنت یک بستر باز هست و محدودیتی برای فعالیت های انجام شده در اون اعمال نمیشه و حوضه مالکیتی هم تعریف نمیشه
وجود این ساختار باعث میشه تا شما بتونید بدون وابستگی به شرایط حقیقی دست به انواع ماجراجویی ها در دنیای مجازی بزنید
البته مشابه این سازوکار در حال حاضر از طرف دولت ها و سازمان های مختلف اجرا میشه.
برای مثال در ایران برای ثبت نام در سایت بیمه باید اطلاعات وارد شده با کد ملی و کد پستی مطابقت داشته باشد.

1 پسندیده