استفاده از نیروی باد در ورودی های مترو

نیروی باد شدیدی که به خاطر اختلاف دمای داخل و خارج مترو، دم پله ها ورودی بوجود میاد رو تا حالا حس کردین؟ توجهتون رو به خودش جلب کرده؟ چطوری میشه ازش استفاده هایی برد؟

3 پسندیده

من اگه باشم سعی میکنم تا یه سیکل هیبریدی توی مترو برای سیستم های تاسیساتی اون درست کنم؛ اینطوری که با قرار دادن یه مقدار لوله که منتهی میشد به شبکه ای از لوله های آب، از جریان هوا برای خنک کردن و یا گرم کردن استفاده میکردم و در نتیجه مصرف انرژی رو داخل مترو کاهش میدادم.
یه چیزی تو مایه های خودروهای هیبریدی که با انرژی ای که از خودشون به دست میارن یه بخشی از انرژی مورد نیازشون رو تامین میکنن.
#ایده پردازی

1 پسندیده

چرا توریبن های بادی نمیسازن تو مترو؟

چقدر جریان باد وجود داره؟ و تو کدوم ایستگاه ها بیشتره؟

واقعیت متوسطش رو نمیشه اندازه گیری کرد. ولی به طور متوسط با توجه به صرف هزینه های خیلی زیاد ما شاهد یه جریان هوای خیلی شدید از دربهای ایستگاه های مترو به سمت فضای داخلی مترو هستیم. . راستی کسی حسی نسبت به اینکه در کدوم فصلها یاین قضیه شدیدتره نداره.

از نظر حسی این جریان باد توی زمستون و بهار تقریبا یکسان هست و بیشتر مواقع هم جهتش در هر دو این فصل ها از بیرون مترو به داخل هست. مواقعی که جریانش عکسه شدت باد کمتره. ولی برای همه ایستگاه ها این جریان وجود نداره.
عجیبه که توی دو فصل گرم و سرد که گرادیان دمایی بیرون و داخل مترو عکس هم هست همچنان جهت جریان باد یکی هست!

ای کاش میشد یه تحقیق میدانی انجام داد . مثلا یه دستگاه باد سنج دست گرفت و تو دهانه مترو وایستاد و مثلا یه نمودار از سرعت باد و دما خارجی بدست میاورد. تا یه نسبتی مفهوم کمی در اختیار میداشتیم و میتونستیم یه رابطه کمی بین سرعت باد و دمای داخل و خارج مترو بدست میاوردیم.
اگه کسی پایه باشه از میون بچه های دانشجو که از قضا خیلی از مترو استفاده میکنند. میشه پنج تا شیش تا از این دستگاه های باد سنج خرید و هر روزی که از مترو استفاده میکنید دمای اون منطقه و رمای داخل مترو رو به دست اورد

2 پسندیده

به دست آوردن پروفیل باد یک بحث هست و حتی میشه کارهای خلاقانه ای برای استفاده از جریان باد کرد. اما فکر نمی کنم پتانسیل چندانی برای تولید برق داشته باشه. ضمن اینکه کار گذاشتن تجهیزاتی در مسیر رفت و آمد مردم رو می طلبه. (من همین جوریش حین ورود و خروج مترو بعضی جاها باید سرم رو پایین بگیرم. فرض کنید یه توربین کوچیک هم یه جایی به سقف آویزون باشه!) :slight_smile:

امروز که داشتم از مترو میومدم بیرون به همین موضوع فکر می کردم که یه دستگاه رو کجا میشه جا داد که مزاحم رفت و امد نباشه. نمیدونم ایستگاههای دیگه چطوری هستن. اما ایستگاه شریف این دفعه پیاده شدی. از پله ها میایی بالا سمت راست پایین ، چسبیده به دیوار یه شکاف هست . البته باید اول دید این دستگاه چقدر اندازه اش هست و اونجا جا میشه یا نه. شکاف کوچکی نیست. مثلا پای ادم به راحتی توش جا میشه .

قراره فقط برق ازش تولید بشه؟ هیچ کاراریی دیگه نداره ؟

تولید برق با این روش اصلا توصیه نمیشه. بیایید بیشینه انرژی ای که میشه از این روش به دست آورد رو محاسبه کنیم. اگه بتونیم تمام انرژی باد رو به الکتریسیته تبدیل کنیم، اون وقت E = 0.5\, m\times v\times v انرژی جنبشی داریم. توان به دست اومده رو اگه محاسبه کنیم میشه P = 0.5\times\rho\times A\times v ^3 که \rho چگالی هواست و A سطح مقطع دوربین.

اگه سرعت باد به طور میانگین ۵ متر بر ثانیه باشه (۱۸ کیلومتر بر ساعت) و سطح مقطع توربین ۱ متر مربع باشه اون وقت توان به دست اومده چیزی کمتر ۱۰۰ وات خواهد بود.

این ایده آل ترین حالت ممکن بود. اینو باید اضافه کنیم که بازده یک توربین صد درصد نیست. حتی اگه سرعت باد رو ۱۰ متر بر ثانیه در نظر بگیریم توان به دست اومده در حالت ایده آل در حدود ۵۰۰ وات خواهد بود.

6 پسندیده

از طرفی طبق قانون بتس بیشترین توانی که میشه ار باد استخراج کرد حدود ۶۰ درصده که در واقعیت خیلی از این کمتره.

2 پسندیده