اسم مکان چقدر روی ذهنیت اثر داره؟

با دوستی صحبت داغی داشتیم در مورد بدسلیقگی در تغییر اسامی در فارسی. مثالی که خیلی جالب بود و ایشون مطرح میکرد تغییر «دارالشفاء» یا «شفاخانه» به «بیمارستان» هست. این تغییر ممکنه در ظاهر هیچ چیزی رو عوض نکنه و در ذهنیت به اسم و مکان تاثیر کمی نداره. بولد شدن کلمه «شفا» در اولی و «بیمار» در دومی، تفاوتی فاحش در تغییر جهت ذهنیت داره. آیا شما هم این حس رو به این دو کلمه دارین؟

چه کلماتی می‌شناسین که این تغییر در جهت منفی یا مثبت در اونها اتفاق افتاده؟ واقعا این بار روانی اهمیت چندانی نداشته؟

8 پسندیده

چون ذهن ما انسان ها خیلی زود شرطی میشه، به همین خاطر اسم ها میتونه اثر زیادی داشته باشن :no_mouth:

فکر میکنم اگه به بیمارستان میگفتن شفا خانه هر روز شاهد شکایت بیماران بودیم که چرا بیمارشون که مرحله آخر یک بیماری بدخیم هست بهبود نیافته!:thinking:
جاهایی که میشه از طریق اون به پول رسید تو انتخاب اسم بیشتر دقت کردند، مثلا به کسانی که به متخصص پوست و مو یا زیبایی مراجعه میکنند بیمار نمیگن بلکه میگن کلاینت یعنی زیباجو!
پس تاثیر زیادی داره.

2 پسندیده

در ذهنیت که تاثیر داره چون ذهن ما کلمات رو کد گذاری کرده و فرق هست بین کلمه شفاخانه و بیمارستان از اولی داره امید بهبود چشمک میزنه و دومی مکانی هست که تکیه اون بیشتر برای نگهداری و مراقبت بیماران هست. با این همه حال این ها فقط در لفظ هست شاید در عمل نتیجه متفاوت باشه. به شخصه اسم کوتاه و زیبا رو میپسندم برای مکان ها . اون چیزی که روی ذهنیت من نوعی تاثیر میذاره شاید در عمل چیز متفاوتی باشه مثلا از اسم یه رستوران در ظاهر خوشم نیاد و یا سخت و طولانی باشه ولی محصول و خدماتش خوب باشه.
تبدیل بعضی اسامی به اسامی مشابه فارسی یا غیر فارسی میتونه اون تاثیر رو کم و زیاد کنه
مثلا کلمه مغازه با مارکت. درسته که مغازه یه مدت کاربرد داشت ولی برای کسانی که به عربی آشنایی داشتند به نظرم جالب و مناسب نبود چون مغازه یعنی محل جنگ اگرچه خیلی ها معنیش رو شاید ندونن. مارکت انگلیسی هست ولی خیلی بهتر از کلمه مغازه هست و تلفظش هم راحت تره .
البته این چیزها به کودکی ما هم برمی گرده اگر تو یک خانواده که زبان انگلیسی و کامپیوتر از کودکی یاد داده شه و یا برعکس چیزی از انگلیسی یا یک زبان خارجه بلد نباشند یا کلمات نوع دیگری و طی سالهای طولانی در ذهن کدگذاری شده باشند تغییر دادنشون سخته.