اعتبار سنجی مراکز تاریخی

مدتی پیش یه مستند میدیدم در شبکه مستند در مورد روستای هجیج، مردمش، گذشته و… توی این مستند ادعا میشد که در روستای هجیج امامزاده ای هست که منتسب هستن به امام موسی کاظم، خوب این برای من تازگی نداره چون مردم ایران همه دیندار بودن و هستن، اما سوال اینجاست که:

در جایی که مردم بیشتر سنی هستن امامزاده چکار میکنه؟
از کجا متوجه شدن که ایشون از فرزندان امام موسی کاظم هستن؟
چرا نام ایشون کوسه هجیج هست؟

2 پسندیده

یه چیزی رو هم یادم رفت که بگم چندین سال پیش یه سد احداث شده که روستای هجیج رو از یک روستای کوهستانی پلکانی تبدیل کرده به یک روستای بندری. ولی مردم هجیج اجازه ندارن که با قایق از روی دریاچه مصنوعی سد رد بشن و… سعی می کنم اسم مستند رو پیدا کنم و براتون بذارم فوق العاده بود.

2 پسندیده

جدا از اعتبارسنجی این مکان، میخوام به این سوال بپردازم؛ سنی بودن اهل هجیج چه ارتباطی به حضور یا عدم حضور ایشون دارد؟ در حال حاضر هم در خیلی از شهرهای اهل تسنن ما، تشیع هم زندگی می کنند.

1 پسندیده

درسته، ولی برای من سواله که اگر منتسب به امامان شیعه هستن چرا مردم هجیج این افراد سنی هستن و کوسه هجیج رو مقدس می شمارن و همچنان سنی هستن.

نکته ای رو که نباید فراموش کنید اینه که اهل سنت اعتقادی به بزرگداشت امامان ندارن، اینجوری بگم که مردگان رو مقدس نمیدونن.

2 پسندیده

آیا مقدس شمردن فردی به معنی پذیرش اعتقادات او است؟ :thinking:

من پیشنهاد میکنم، بحثی که در موضوع هست حذف بشه و نکته‌ای که در پاسخ اول اومده مطرح بشه. بحث موجود در موضوع، بحث جنجالی هست که هم جنبه مذهبی، هم جنبه سیاسی به خودش می‌گیره. ولی بحث احداث سد، میتونه به یک معضل مدیریتی یا چالش اجتماعی مربوط باشه.

در مورد

اگر که ممکن باشه، دلیل برای ممنوعیت رفت و آمد با قایق رو بیارید، میتونه مفید باشه.

2 پسندیده

بحث مذهبی است و در پادپرس نمیگنجد. لطفا خطوط قرمز پادپرس را در راهنمای جامعه مطالعه کنید.

https://padpors.com/faq#agreeable