اعضای اصلی یه استارتاپ چه آموزش های حقوقی رو لازم دارن؟

سواد حقوقی اولیه، هم از نیازهای اساسی استارتاپ هاس. از قراردادهای فروش و استخدام تا قرارداد با سرمایه‌گذارها همه نیاز به سواد حقوقی دارن.

بعضی دوستان رو دیدم که با کمک شتابدهنده ها نیازشون رو به سواد حقوقی پوشش میدن، ولی همه امکان حضور در شتابدهنده ها رو ندارن. در ضمن اینکه در ابتدای کار استارتاپ نمیشه یک وکیل یا مشاور حقوقی استخدام کرد.

چه آموزش های حقوقی رو لازمه فرد داشته باشه و از کجا (به چه صورت) میتونه به چنین آموزش‌هایی دسترسی داشته باشه؟

4 پسندیده

سوال خیلی خوبیه چون من فکر می کنم جدای از استارتاپ ها کلن سواد حقوقی کمی داریم و برای همین کلی دچار مشکل می شیم.

2 پسندیده

نازه فقط اطلاعات حقوقی نیست، خیلی اطلاعات دیگه در مورد نظام مالی و اداری کشور باید داشته باشیم که نداریم.

من یه خورده تو این زمینه تجربه دارم و البته مقداری هم تو دردسر افتادم.

3 پسندیده

چه جور تجربیاتی؟ خوبه اگه مختصر از تجربیاتتون بگین.

1 پسندیده

مثلا قوانین مالیاتی شامل قوانین مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده.
چگونگی اظهار سرمایه اولیه ، درآمدها ، سود یا ضرر شرکت.
زمان های مهم در سال که باید عملیات مالی در اون انجام بشه.
و اگر بی تعارف بخوام بگم شیوه های فرار از قوانین دست و پاگیر مالیاتی در موارد خاص

4 پسندیده

مثلا در مورد مالیات بر درآمد که زمان ارائه اظهارنامه خرداد هر سال هست اما باید در انتهای هر سال دفاتر رو پلمپ کرد، در مورد مالیات بر ارزش افزوده انتهای هر فصل زمان ارائه اظهارنامه ست که مهلت این کار ۱۵ روزه یعنی ۱۵ روز اول هر فصل اظهارنامه فصل قبل باید ارائه شده و مبلغش پرداخت بشه.

همینطور در انتهای هر فصل صورت معاملات فصلی باید ارائه بشه که مهلتش ۴۵ روزه و کار طاقت فرساییه، چون ریز کل معاملات باید ارائه بشه.

عدم انجام هر کدوم از این کارها جریمه در بر داره.
در سالهای اخیر به دلیل مشکلات مالی دولت سخت گیری بیشتر شده و بخشودگی جرایم هم کمتر شده.

البته باید برای هر کدوم از اینها باید مستندات، فاکتورها و سندهای حسابداری ارائه بشه.

3 پسندیده

خب من حقوق دان نیستم. و نمیتونم بگم استارتاپ‌ها چه آموزش‌های حقوقی رو نیاز دارن. فکر میکنم لزومی نداره آموزش‌های حقوقی خاصی ببینن. ولی باید ساختار یه قرارداد رو بشناسن.

یه مطلبی در بلاگم نوشتم که خیلی توضیح دقیقی دادم درباره اینکه استارتاپ‌ها باید در قراردادها به چه چیزی دقت کنن. پیشنهاد می‌کنم مطالعه‌ش کنین.

ولی این نافی این مسئله نیست که اگه دارن قرارداد جدی میبندن باید از مشاوره حقوقی معتبر استفاده کنن. هزینه یه استارتاپ صرفا هزینه دفتر و سرور و … نیست. یه سری هزینه‌ها هست که استارتاپ لازمه به عنوان هزینه‌ی عملیاتی خودش ببینه. یکیش هزینه مشاوره کسب و کار و مشاوره حقوقی. و این طور نیست که بگیم استارتاپ چون پول نداره نباید مشاوره حقوقی و مالی بگیره. اتفاقا چون پول نداره ممکنه از یه تصمیم حقوقی نادرست بهش هزینه‌ی بیشتری وارد شه و ضرر کنه و در نتیجه باید بیشتر پول خرج کنه.

1 پسندیده

این ویدیو در مورد الزامات حقوقی کسب و کار هست. ملاحظه کنید

1 پسندیده

پیشنهاد
چون خودم کمی تجربه کار در این تیم هارو دارم فکر میکنم بد نباشه اگر علاوه بر اعضای اصلی تیم یک دانشجوی حقوق یا … که انگیزه و انرژی بالایی داره رو در تیم جذب کنید و البته بجورایی بصورت مشارکتی باهاش کار کنید.

مطمئنا اگر قرار باشه سرتون کلاه بذارن با اطلاعات اولیه حقوقی متوجه نخواهید شد و نمیتوانید جلوش رو بگیرید

اگر هم کاری رو انجام بدین و بعدش کسی بخواد سوء استفاده بکنه بازهم باداشتن سواد جزئی کاری از دستتون ساخته نیست

ولی در کل قوانین مالی و مالیاتی
اصول عقد قرارداد جذب نیرو
اصول عقد قرارداد مشارکت یا همکاری
فکر میکنم اینها پرکاربرد ترین مسائل برای استارت آپ ها باشه

1 پسندیده

معمولا استارت آپ هایی که سرمایه گذار دارن و با یک تیم کامل شروع می کنند، یک فرد HR و یک حسابدار حرفه ای هم دارن. چون تیم های بیشتر از 10 نفر که شامل تیم برنامه نویسی و دیجیتال مارکتینگ، مدیریت و … میشن بدون حضور مسئول نیروی منابع انسانی و حسابداری تقریبا محاله بسته بشن.
اما برای پروژه های کوچیک که هنوز وارد فاز درآمدزایی و جذب سرمایه گذار نشدن و هنوز در مرحله کانسپت هستند، به نظرم با یک حسابدار نیمه وقت همکاری کنند بتونند تمام مشکلاتشون را برطرف کنند. البته بیشتر ای تیم ها با کمک مراکز رشد و یا مراکز نوآوری حتی نیاز به حسابدار هم پیدا نمی کنند و صرفا باید روی پیاده سازی و مستندسازی ایده مترکز بشن.

سلام. به نظر من بستگی دارد که شما چه مقدار بخواهید درگیر مسایل حقوقی شوید. پیشنهاد می کنم اگر کار استارت آپی می کنید کتاب برش کیک را مطالعه بفرمایید. اصل کتاب slicing pie است که به فارسی ترجمه شده است و با کمی جستجو در گوگل یافت می شود. این کتاب دغدغه های شما را در مورد مسایل مربوط به سهام و تقسیم سود و این قبیل چیزها حل می کند
بفرمایید لینکس رو هم پیدا کردم. از اول مطالعه کنید
https://slicing-pie.ir/Chapter03

1 پسندیده