افزایش یا کاهش جمعیت، کدوم باید تشویق بشه؟

توی اینستاگرام عکسی از یه خانم بازیگر کشورمون به همراه سگش دیدم که در زیرش هم کپشنی بود با این موضوع که اصلا دوست نداره بچه ای داشته باشه.
از این موارد زیاد دیدم. برام جالبه که سلبریتی های غربی کاملا برعکس این قضیه عمل میکنند و عکسهای زیادی ازشون به همراه فرزندانشون هست. مثلا مسی سه تا و رونالدو چهارتا بچه داره.

چرا غربی ها مردم کشورشون رو به داشتن فرزند بیشتر تشویق میکنند، اما برای ایران کاهش جمعیت رو توصیه می کنند؟
افزایش یا کاهش جمعیت

6 پسندیده

نگاه اقتصادی میگه فرزند کمتر زندگی بهتر وقتی به مرز خطر میرسند و متوجه میشن نژادشون رو به نابودیه مشوق هایی برای ازدواج و فرزند آوری در نظر میگیرند
از طرفی بواسطه روحیه استکباری با ترویج فرهنگشون باورهای اعتقادی ممالک دیگه رو سست میکنند بازیگران وسلبریتی ها هم که در نوک پیکان جوامع خود باخته قرار دارند در صف اول گیرندگان فرهنگ های مهاجم قرار دارند و ندانسته مروج این فرهنگهای سردر گم میشوند.
در این میان نسل امروزی که از طرفی مورد تهاجم فرهنگ بیگانه و از طرف دیگر ناظر کج سلیقگی و کج فهمی عده ای از جبهه خودی قرار میگیرند بیشترین آسیب را از این معرکه می بینند

گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من / آنکه البته بجائی نرسد فریاد است

در ضمن من در باره رونالو فیلم مستندی دیدم که فقط یک فرزند دازد که کسی نمی داند مادر این فرزند کیست و رونالدو با پدر و مادر و این فرزند زندگی میکند .( همان پسر بچه با لباس زرد وسطی)

ولی کشورها به این نتیجه رسیدند که باید تناسبی بین زاد و ولد و مرگ و میرشان بوجود بیارن تا کمتر آسیب ببینند
نه مثل چین و هند آنقدر زیاد نه مثل سوئد و سوئیس رو به اضمحلال نسل

2 پسندیده

شاید اون مستند قدیمی بوده، چون جدیدا رونالدو با این خانم و بچه هاشون و همین طور زمان تولد بچه ها عکسهای زیادی منتشر کرده.

شاید بخصوص در شرایط کنونی که وضعیت معیشت مردم بسیار سخته، خواه ناخواه مردم به فکر فرزندآوری کمتری باشن. اما خطری که جامعه رو تهدید میکنه رو به رو شدن با جمعیت پیر هست و این آیندگان که همین فرزندان باشن رو تهدید میکنه.
همینطور جایی خوندم که کاهش جمعیت در ایران اون رو با خطر تصرف توسط کشورهای بیگانه رو به رو میکنه. سرزمین پهناوری که عده ی کمی درش زندگی میکنن قدرت مقابله و رویارویی با دشمنان رو نداره پس به راحتی از پا درمیاد.

2 پسندیده

بعضی پرسش‌ها که موقع تصمیم راجع به بچه‌دار شدن، مطرحه:

وقتی میخوای بچه‌دار شی، به چه فاکتورهایی باید فکر کنی؟
برای کدوم یک از نیازهای کودکت، خوبه برنامه داشته باشی؟ و کدوم بدون برنامه قابل پیش رفتنه؟
به نظرتون در شرایط کنونی کشورتون (حالا چه ایران، چه پرتغال)، برای چه نیازهایی و در چه مقیاس زمانی میشه برنامه ریزی کرد؟


به نظرم هیچ کدوم نباید تشویق بشه، نه بچه‌ی بیشتر و نه بچه‌ی کمتر! تعداد بچه‌های یه خانواده، انتخابی هست برای شخص پدر و مادر، و در نهایت سایر فرزندهای خانواده. سایر افراد دخالت نکنن، چون در نهایت مسئولیت بزرگ کردن این بچه، آموزش‌های اولیه و رفع نیازهای اون، به عهده ی کسی جز اعضای خانواده نیست.

صرفا خوبه آگاهی داده بشه و انتقال تجربه رخ بده. افراد از تجربه‌هاشون بگن که چطور برای داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر برای بچه‌هاشون حرکت کردن. و به انسان‌ها فرصت داده بشه خودشون تصمیم بگیرن میخوان چنین تجربه‌ی رو به دست بیارن یا نه.

4 پسندیده