الهام از برنامه‌های کوهنوردی برای ارتقای تعاملات بین تیمی در یه کسب و کار

نمیدونم تا حالا کوه رفتین یا نه، ولی تو کوه یه کاری که گروه میکنن اینه که هر از چند گاهی با شماره موقعیت خودشون رو تو مسیر اعلام میکنن: بشمار، یک، دو، سه، …، بیست؛ بیست، نوزده، …، یک.

این طوری علاوه بر اینکه هر کسی داره محکم اعلام میکنه من تو مسیر هستم و دارم در رسیدن به هدف به تیم کمک میکنم، یه تعامل بین تیمی رو هم رقم میزنه و به هم تیمی هاش انرژی میده (یه جور سینرژی)، در ضمن تیم با هم هماهنگ میشن و اگه کسی عقب مونده وامیستن و یا میرن کمکش.

برای هماهنگی در یه برنامه‌ی کوهنوردی، چنین مدل تعامل ساده‌ای کافی هست؛ چون عملا هدف و اجرا با هم در هر لحظه کوپل شدن: طی یه مسیر مشترک و رسیدن به یه قله با هم. لازم هم هست، با اینکه همه میتونن هم رو ببینن، ولی وقتی این شمارش نیست ریتم گروه به هم میریزه.

تو یه تیم کسب و کاری که کمی پیچیدگی‌ها بیشتر میشه*، چطور میشه چنین تعامل بهینه‌ای رو شبیه‌سازی کرد؟ طوری که تیم به هماهنگی برسه، سینرژی ایجاد شه، و در صورت نیاز همدلی تیم تحریک شه؟ تجربه‌تون چی بوده؟

‍* چه پیچیدگی‌هایی؟ در یه تیم کسب و کاری،‌ افراد هر کدوم نقش متفاوتی دارن و در ظاهر دارن برای رسیدن به هدفی مجزا از سایرین تلاش میکنن؛ اجرا ممکنه در زمانی دیرتر از همین الان، به رسیدن به هدف کمک کنه؛ در ضمن همه ممکنه همزمان در هر لحظه در دسترس نباشن.

در ادامه‌ی موضوع الهام از اتفاقات یک برنامه ی کوهنوردی برای ارتقای تعاملهای اجتماعی و موضوع برای آموزش کار گروهی، چه فعالیت‌هایی رو پیشنهاد میکنین؟

3 پسندیده

برای آموزش کار گروهی گروه های خیریه بهترین وسیله آموزش هست ولی برای کسب و کار فکر می کنم چون پای منافع در میان هست باید یه جمعی پیدا کرد که از نظر اخلاقی و تلاش گروهی خیلی هم عقیده و machباشن و این خیلی مشکله.

فکر میکنم توی تیم کاری قسمت انرژی رو میشه از هماهنگی جدا کرد. چون براساس توضیحی که دادید، مسئله کار تیمی و ارزیابی اینکه آیا کسی در مسیر عقب مونده، بسیار مشکل هست. ولی مسئله انرژی گروهی میتونه در همه‌جا میتونه شبیه به همین داستان فراهم بشه. فکر میکنم نکته مهم اینه که تعامل از طریق بیان مسائل مختلف در زمانی کوتاه، از مسائل تیمی تا مسائل خارج از کار میتونه به روحیه گروه کمک کنه. البته حد و حدود خودش رو داره که فرآیند کاری رو تحت تاثیر قرار نده.

2 پسندیده