انتخاب موضوع پایان نامه🤔

در این جمع اکثرا برای انتخاب موضوع پایان نامه دچار سردرگمی شده اند و منم همچین اتفاقی برام اوفتاده و میخوام از تجربه ی شما دوستان استفاده کنم
سوالاتم به چند بخش تقسیم میشه:
با وجود شرایط مجازی شدن دانشگاه و عدم پاسخگویی و راهنمایی اساتید ، چه استاد راهنمایی انتخاب کنم اصلا ویژگی یک استاد راهنما باید چجوری باشد؟

برای انتخاب موضوع اول درباره ی رشته ام توضیح بدهم:blush: رشته ی من مهندسی سنجش از دور و پردازش تصاویر ماهواره ای و لایدار و مطالعات علوم زمین (مباحث شهری، روستایی، مخاطرات، اقلیم و…)با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق مطالعات انجام میشه ولی خیلی سردرگمم چه موضوعی انتخاب کنم و در چه زمینه ای کار کنم :frowning:
خیلی ممنون میشم دوستانی که پایان نامه را انجام دادن و یا در حال انجام دادن هستند من را، راهنمایی کنید تا بتونم یک موضوع خوب کار کنم و اواسط کار پشیمان نشم.

4 پسندیده

سلام. راستش من از رشته تحصیلیتون که هیچی متوجه نشدم.
ولی من فکر میکنم جزو معدود افرادی بودم که هیچ چالشی در انتخاب موضوع پایان نامه و استاد راهنما نداشتم. (اول موضوع رو انتخاب کنید که باید مبتنی بر هدف اینده شما و علایقتون باشه و بعد برین دنبال استاد مناسب که در این موضوع تجربه و دانش کافی داشته باشه. اصولا دانشجو ها برعکس عمل میکنن که همیشه ام به مشکل میخورن).
اما در انجام کار تا دلتون بخواد چالش داشتم و دارم.
کلی حرف برای گفتن دارم ولی به طور خیلی خلاصه میتونم توصیه کنم که لطفا در انتخاب موضوع خیال پردازی و بلند پروازی رو بگذارید کنار و واقع گرایانه موضوعی بردارید که بشه جمعش کرد.
ابعاد زیادی رو باید سنجید.

4 پسندیده

پیشنهاد من اینه که روی گزینه‌های موجود فکر کنین.
گزینه های شما اغلب محدود به دانشگاهی که تحصیل میکنین و حوزه‌ها‌یی هست که اساتید در دسترس شما روی اون‌ها دارن کار میکنن‌.
این گزینه ها رو همراه مزایا و معایبی که براتون داره لیست کنین و اونی که کمترین معایب رو داره انتخاب کنین.

نگاه واقع بینانه‌ای که @E.Rafiee اشاره کردن خیلی نکته مهمیه و اغلب پروژه‌ها بدون در نظر گرفتن محدودیت زمان و انرژی دانشجو تعریف میشه. از این جهت، سعی کنین اطمینان حاصل کنین که از پروژه‌تون یه خروجی کمینه تا مدتی که وقت دفاع دارین حاصل میشه‌‌.

در مورد شرایط مجازی شدن کنونی، از تماس صوتی یا تصویری با خود استاد و چند نفر از دانشجویان اون استاد استفاده کنین. اگه ممکن بود در جلسه گروه‌هاشون شرکت کنین و به پایان‌نامه‌های دانشجوهای اخیر قبلی نگاهی بندازین.

در نهایت، یادتون باشه که هیچ انتخابی کامل نیست! و همه انتخاب‌ها در طی زمان با کسب شناخت بیشتر درباره خودمون و محیط اطرافمون کامل میشه. پس با کنار گذاشتن کمالگرایی سعی کنین زمان رسیدن به نقطه تصمیم رو به حداقل برسونین و در عوض در طی مسیر هر جا احساس کردین نیاز هست تغییر مسیر بدین، انعطاف به خرج بدین و برای تغییر تلاش کنین.

امیدوارم کمک کرده باشه. موفق باشین.

3 پسندیده

من فکر کنم از یک لحاظ خوش‌شانس هستین که موضوعی که در دست دارین، موضوعی بسیار داغه و میتونین با انتخاب مناسب بدون تکیه بر کمک دیگران و با استفاده از منابع وسیعی که در اینترنت هست، کار رو پیش ببرین. به همین خاطر روی موضوعی بگردین که این خاصیت رو داشته باشه: منابع خوبی در فضای مجازی داشته باشه، نیاز داشته باشه که کارهای مکمل مثل یادگیری رو به شکل وسیعی لازم داشته باشه. اولی به این خاطر که تکیه کمتری به افراد داشته باشین، دومی به این خاطر که بعدها بتونین با استفاده از همون یادگیریهای جانبی، در صورت لزوم بین کارهای مختلف که نیاز به اون مهارت دارن، چرخش کنین. خودِ مسئله در بلندمدت اهمیت کمتری از یادگیری داره، چون عموما مسئله به جایی میرسه که دیگه باید اون رو کنار بزارین ولی مهارتها برای زمانی طولانی عصای دستتون خواهد بود.

تقریبا همیشه به این حالت دچار خواهید شد و در اون لحظه به این فکر کنین که فکرتون براساس داده‌های درستی نیست. یعنی هر انتخابی داشته باشین، وقتی از کارِ حرفه‌ای خسته میشین، نگاه میکنین و دنبال کارهای زودبازده دیگران میگردین و فکر میکنین اگر اون رو انتخاب میکردین بهتر بود. واقعا اینطور نیست، هر کاری مشقتهای خودش رو داره که از بیرون دیده نمیشه! دلیل «مرغ همسایه رو غاز دیدن» اینه که آدمها نتایج رو می‌بینن ولی سختیها رو نمی‌بینن.

بهترین انتخابتون میتونه کسی باشه که بتونه در کارهای جانبی مثل فراهم کردن امکانات، نوشتن مقاله یا کارهایی مثل این کمکتون کنه. کارهای علمی رو هم بتونه راهنمایی کنه خوبه ولی واقعیتش اینه که اساتید در فضای کنونی ایران اون کیفیت رو ندارن و نمیتونین تکیه کنین. بهتر سیستم علمی رو مستقل در نظر بگیرین ولی از نظر امکانات روی استاد حساب کنین.

2 پسندیده

خیلی ممنونم واقعا پیشنهادات خوبی را دادید
کمالگرایی را درست میگید ابتدا میخواستم موضوع خیلی خاصی کار کنم ولی وقتی با پروژه های کلاسی انجام دادم به این نتیجه رسیدم که یک موضوع که بتونم کار کنم انتخاب کنم

1 پسندیده

یادگیری جانبی ایده ی بسیار خوبی بودش حتما انجام میدهم
خیلی ممنونم از راهنمایی هایی که کردید