در جواب همه اشتباهات شنیدیم که میگن جایزالخطاس
بعضیا میکن ممکن الخطاس
ولی واقعا کدومه ؟ ما اجازه ی خطا داریم یا ممکنه خطا کنیم؟
وقتی میگن ممکن الخطا پس اجازه ی خطا هم به انسان داده میشه
یعنی اگر امکان خطا نداشت خب خطا نمیکرد
حالا که امکان خطا داره پس شاید خطا کنه
البته من با ممکن الخطا بودنش بیشتر موافقم
وقتی میگیم جایزالخطا انگار از قصد می خواد خطا کنه
ببینید ،جایز دو معنی داره ، یکی شایسته و روا و دیگری مجاز ، خب اگر بگیم انسان شایسته است خطا کند غلط ، اما اگر بگیم مجازه ، درسته ،یه حق آزادی برای انسان قائل شدیم . چون همیشه نمیشه از تجربیات دیگران استفاده کرد ، گاهی فقط میشه با آزمون و خطا پیش رفت ، اما اینکه گفته میشه انسان جایز و الخطا است ، یعنی مجاز که خطا کنه به این معنی نیست که لزوما تاوانی نداره ! فقط میگن مجاز، حالا ممکنه یک اشتباه بزرگ در قبال دیگران بکنه که پای قانون میاد وسط ، یا اینکه یه اشتباه کوچیک در کار خودش بکنه و نتیجه اش قابل توجه نباشه ، شما مجازی سیگار بکشی ، این به این معنیه که سیگار کشیدن کار شایسته ای هست؟! خیر
برای پاسخ به سوال،بعد از تعریف لغوی هر دومفهوم،باید رابطه این دو مفهوم رو از حیث منطقی کشف کرد.من فکر میکنم در این جا نسبت عموم خصوص مطلق خامنه.به این معنا که امکان تخطی انسان مقبول و پذیرفتنی است و در حقیقت ذات انسانی که در فلسفه اسلامی ممکن الوجود شناخته میشه،قابلیت و امکان خطاکاری دارد.اما خطا فی نفسه مصادیق متعددی رو در بر میگیره.برای مثال مکروهات و محرمات هردو قابل تحلیل ذیل عنوان خطا هستند.لذا و حسب هر یک از موارد و مصادیق خطای انسان ارزش گذاری و اعتبارسنجی میشه.بنابراین جواز در خطا خود قسمی از اقسام اشکال حدوث خطا و برخورد شرعی با امر صورت گرفته است.
داعم الخطا بعد تفکر فراوان میفهمی که انسان در واقع دائم الخطاس
دکتر هلاکویی هم همین نظرو داره
اشتباه جزو خصلتهای انسانی است
به نظر من هردو
این جوری بگم که انسان باید از خودش مراقبت کنه که خطا نکنه ولی ممکنه به هر حال خطا کنه اما وقتی خطا کرد فکر نکنه آسمون به زمین اومده باید فکر کنه چطوری درستش کنه…