انسان چجوری فهمید قهوه درست کنه؟

چجوری شد که فهمیدیم میشه یه سری از گیاهان و محصولات رو دم کرد؟ مثلاً چایی؟ مثلاً قهوه؟

4 پسندیده

من همیشه فکر می‌کردم که قهوه از اروپا یا آفریقا یا آمریکای جنوبی آمده است. اما چند وقت پیش به لطف این نوشته (ایران را بهتر ببین: پتانسیل های سیستان و بلوچستان چیست؟) فهمیدم که قهوه به شکل امروزی‌اش (یعنی بو داده شده) اولین بار در قرن ۱۵ میلادی در یمن فرآوری شده است. بعد از چند مدت عراق، سوریه و ترکیه پر می‌شود از قهوه خانه. امروزه بیش از ۷۰ درصد قهوه‌های موجود در جهان از نژاد قهوه عربی هستند.

جالب است که اروپا از قرن نوزدهم به بعد با قهوه آشنا می‌شود و پس از شکست عثمانی و غارت انبارهای قهوه توسط اروپایی‌ها، قهوه در اروپا فراگیر می‌شود.

یک مسئله جالب دیگر این که برزیل تا قرن گذشته اصلا قهوه تولید نمی‌کرده است و طی چند سال به بزرگترین تولید کننده قهوه تبدیل شده است.

7 پسندیده

چه جالب!
به نظرتون ارتباطی هست بین فضای “قهوه خانه” ی ایرانی در ادامه این مسیر کشورهای عربی؟ من همواره برام سوال بوده که چطوری اسم همچین فضاهای به شدت سنتی ای “قهوه خونه” س ولی هرگز هیچ قهوه ئی داخلشون سرو نمیشه الان.

4 پسندیده

تاریخچه کشت چایی در ایران به کمتر از صد سال پیش برمی‌گردد ولی قهوه‌خانه‌ها در ایران از اوایل قرن هفدهم میلادی وجود داشته‌اند. این قهوه‌خانه‌ها به تقلید از کشورهای عربی در ایران شکل گرفتند.

این که چه طور و چرا چایی جایگزین قهوه در ایران شد باید موضوع جالبی باشه.

5 پسندیده