چه روش‌هایی برای درست کردن (دم کردن) قهوه می‌شناسید؟

جدیداً مصرف کننده قهوه شدم که حال و هوای خاص خودش رو داره :expressionless::sunglasses: . از انواع قهوه سر در نمیارم و دوست دارم اطلاعاتم رو به عنوان یه قهوه خور خفن ارتقا بدم :grin: برام جالب بود بدونم چه مدل قهوه‌هایی وجود داره؟

دنباله موضوعات

5 پسندیده

یه تیمی هم توی دانشگاه تشکیل شده بود ب اسم کافه کارت که کلی اطلاعات ب اشتراک میذاشتن در این زمینه
میتونی ازشون دعوت کنی صحبت کنند اینجا
http://www.cafe-kart.ir/public/

2 پسندیده

سه مدل قهوه داریم: قهوه فرانسه، قهوه ترک و قهوه اسپرسو.

تیره ترین قهوه اسپرسو و روشنتزین ترک. (روشنی و تیره بودن به میزان بو دادن قهوه بستگی داره.)

برای درست کردن قهوه اسپرسو، از دستگاه قهوه ساز استفاده میکنن و اب داغ با فشار زیادی از روی قهوه رد میشه. قهوه ترک را در قوری میریزی به همراه فنجون اب سرد و شکر. با حرارت بسیار کم میذاری تا نزدیک جوش بشه. فرانسه رو هم با دستگاه مشابه اسپرسو درست میکنین.

9 پسندیده

در جوانی چنان که افتد و دانی گاهی به تریا سر میزدم قهوه ترک را در ظرف مخصوص مریختند و مقداری آب سرد به آن اضافه میکردند و در زیر دستگاه با فشار بخار آب آنرا به صد درجه میرساندندو سرو میکردند.قهوه فرانسه هم که دستگاهی مانند قوری برقی دارد که در قسمت پایین آب میریزند و در قسمت بالا قهوه درون توری است که بوسیله برق آب به نقطه جوش میرسه و بخار میکنه و بخار آب به پودر قهوه میرسه و سرد میشه و برمیگرده پائین. در منزل هم میشود آب را در قهوه جوش به جوش آورد وبعد که از روی آتش برداشتی برای هر فنجان یک پیمانه قهوه و نیم پیمانه شکر داخل آب بریزی بعد دوباره روی آتش میگذاری و زمانی که کف کرد و به بالا اومد قبل از غل اول باید از روی آتش برداری.

6 پسندیده

یک و نیم قاشق قهوه، یه قاشق شکر [1]، و نیم قاشق کاکائو رو بریزین تو قوری فلزی کوچیک، یه فنجون آب سرد بریزین روش، و کمی هم بزنین.

بعد بذارینش روی حرارت خیلی خیلی کم، در حدی که این فنجون آب حداقل بتونه بیست دقیقه روی حرارت باشه بدون اینکه به جوش بیاد. خیلی حواستون باشه که قهوه‌تون قُل نخوره. و بعد بیست-سی دقیقه حرارت دیدن و قبل از اولین قُل‌ها، قوری رو از روی گاز بردارین و بریزین تو فنجون.

هدف اینه که روغن دونه‌های قهوه تا حد امکان ازش خارج شه، برای همین هر چی آهسته‌تر و بیشتر حرارت ببینه بهتره. ولی اگه قُل بخوره خرابکاری میشه و چربیه کلا نیست میشه (دلیل علمی پشتش رو نمیدونم چیه، ولی قهوه‌ی جوشیده خوردم و هیچ طعم خاصی نداشته!).


  1. اگه قهوه‌ی شیرین‌تر دوست دارین، دو قاشق شکر بهتره. ↩︎

5 پسندیده

یکی از روش‌هایی که بین ایتالیایی محبوب‌تر است، استفاده از موکا است.

Moka_Animation

این روش خیلی سریع و ارزان است و مزه قهوه به دست آمده هم معرکه است.

6 پسندیده

روش درست کردن قهوه با فرنچ پرس


برای قهوه فرانسه قهوه شما نباید خیلی ریز پودر شده باشد. یعنی قهوه ای زبر لازم دارید. می توانید هنگام خرید قهوه از فروشنده بخواهید آن را برای قهوه فرانسه پودر کند. زبری قهوه در طعم آن بسیار مهم است اگر زیاد یا کم باشد قهوه خوشمزه ای بدست نمی آو.رید.
قهوه فرانسه در قوری پیستون دار فرنچ پرس درست می شود.
برای هر فنجان آب حدود دو قاشق چای خوری قهوه لازم دارید که می توانید میزان آن را به دلخواه کم و زیاد کنید.

  1. آب را به جوش بیاورید بعد کتری را از روی کاز برداشته دو سه دقیقه به حال خود رها کنید. اگر آب جوش روی قهوه بریزید قهوه شما می سوزد و مزه تلخی بدی پیدا می کند.
  2. مقدار قهوه لازم را در قوری بریزید.
  3. بعد از رسیدن آب به دمای لازم ( حدود 93 درجه) مقدار آب لازم را روی قهوه ها بریزید. این کار را در دومرحله انجام دهید. اول کمی آب بریزید و صبر کنید چند ثانیه بعد باقی آب را بریزید.
  4. قهوه را بایک قاشق چوبی هم بزنید تا حسابی کف کند.
  5. درب قوری را گذاشته پیستون آن را پایین ندهید. چهار دقیقه صبر کنید بعد پیستون قوری را پایین دهید و قهوه را بلافاصله در فنجان بریزید.
  6. اگر دوست داشته باشید می توانید به قهوه یک غلاف هل یا یک تکه میخک یا یک تکه کوچک دارچین یا یک تکه کوچک زنجبیل اضافه کنید تا قهوه شما طعم های آنها را بگیرد.این طعم ها قهوه شما را بسیار خاص می کنند.
5 پسندیده