اون روی سکه: سیل چه مزایایی داره؟

کمی از معایب و مشکلات فاصله بگیریم. سیل چه مزایایی میتونه داشته باشه؟ طبیعی، اقتصادی، اجتماعی؟ چطور میشه با روشن کردن این مزایا به سیل برای افراد، حس نگرانی اونها رو به حس تلاش برای استفاده از این مزایا تبدیل کرد؟ (تبدیل بحران به فرصت)

4 پسندیده

با یه نکته اجتماعی میشه شروع کرد. خیلی وقتها احتمالا تلاش کردین که به آدمهای اطراف خودتون بفهمونین که تلاش برای همزیستی و داشتن یه اجتماع منسجم لازمه برای حیات انسانی. ولی معمولا انسانها کمتر به استدلال اعتقاد دارن و بیشتر به چیزهایی که می‌بینن!!
پدیده‌ای مثل سیل، اگر با یه حرکت جمعی برای کمک به همدیگه و بعد از اون برای جبران خسارتها همراه باشه، میتونه آدمها رو به فکر واداره که ما واقعا نیاز داریم به فکر جامعه، کنار هم بودن و تقویت روابط اجتماعی باشیم و به ازای سودی که ممکنه به راحتی از دست بره، شرایط اجتماعی رو به سمت بحران نبریم!

1 پسندیده

خوب من چند سال پیش در مورد مزایای بلایای طبیعی مطلبی می خوندم که با رویکردی متفاوت از شما به سیل نگاه کرده بود، در این مقاله قید شده بود که سیل برای رساندن مواد معدنی به پایین دست، احیای سفره های زیرزمینی، کیفیت دانه بندی خاک و… مناسب هست.

من چند سالی بود که مرگ طبیعت ایران رو به چشم میدیدم. خشک شدن دریاچه ارومیه، هامون، حور العزیم، گاو خونی و…، نشست زمین و… اما سیل امسال بخشی از این مشکلات رو کم کرد. اینکه تا چه حد تونسته فاجعه ی بزرگ رو به عقب بندازه، نمیدونم اما مشخصا برای ما زمان خریده.

دوست دارم کمی با هم فکر کنیم و راهکار هایی پیشنهاد بدیم که بشه از سیل برای احیای منابع طبیعیمون استفاده کنیم بدون دادن هزینه انسانی.

2 پسندیده