اپلیکشنها و کدهائی که این‌همه تبلیغ میشن، درآمدشون از کجا میاد؟

امروزه همه‌جا تبلیغ فرستادن کد خاصی برای ثبت‌نام و استفاده از اپلیکشنهای خاص هست. معمولا هم ادعا بر این هست که این کار رایگان انجام میشه. جایزه‌های زیادی هم برای استفاده تبلیغ میشه.
درآمد این کار از کجا تامین میشه؟ گردش مالی؟ استفاده از اعضا برای جذب تبلیغات؟

4 پسندیده

جایزه ها معمولا بلوف هستن، صرفا بهونه‌ای برای کشوندن کاربرهایی که با کلمه ی جایزه به استفاده تشویق میشن.

استراتژی رشد سریع و فروش به همتاها

یه استراتژی برای بعضی از کسب و کارهای این تیپی، این هست که بازار کاربری رو بگیرن و بعد محصول رو بفروشن. مثال ملموسش میتونه اسنپ/تپسی و بسترهای تاکسی آنلاین در شهرستان‌ها باشه. مثلا تاچ‌سی اگه بتونه بازار مشهد رو قبل از هر رقیب دیگه ای با تبلیغاتش به دست بیاره، بعد میتونه با قیمت بالاتری نسبت به هزینه ی تبلیغ، محصولش رو به اسنپ بفروشه و حضور تپ‌سی در مشهد بی‌اثر شه! چون اسنپ به هر حال برای گرفتن بازار مشهد لازمه هزینه کنه و این هزینه هم زمانی هست و هم مالی. چه بهتر که بازار رو از کسی که پیشتر هزینه کرده بخره.

استراتژی رشد سریع و خروج سرمایه گذار اولیه

یه استراتژی دیگه هم اینه که یه محصول بعد سرمایه گذاری شروع به هزینه کردن برای رشد کاربر میکنه تا بتونه نشون بده که بازار به محصول نیاز داره. با افزایش تعداد کاربر، ارزش استارتاپ یا اپلیکیشن هم بیشتر میشه و سرمایه گذارهای اولیه می‌تونن با فروش سهامشون به قیمت بالاتر ازش خارج شن.

کلا رشدی که در اثر هزینه ی زیاد ایجاد میشه پایدار نیست، ولی متاسفانه به شدت در فضای کسب و کار ایران دیده میشه.

3 پسندیده

من به دوتا نکته بیشتر فکر میکردم:

  • یکی اینکه با وجود عدم توجیه، چرا در رسانه ملی تبلیغ میشه؟ البته خیلی بدتر از تبلیغاتی که برای شرکت در مسابقه نلفنی با شماره‌های خاص که از گیرنده پول میگیرن، نیست.

  • دوم اینکه، در وضعیت امروز، گزارشهائی از کمبود شدید نقدینگی بانکها هست و خیلی از این موارد ممکنه برای جذب نقدینگی برای بانکها به کار برن. وضعیتی که البته دردی از وضعیت بانکها رو دوا نمیکنه ولی برای نجات موقت، احتمالا حاضر هستن که سود خوبی به این گردش مالی بدن. بخصوص بعد از کاهش سود بانکی و خروج نقدینگی که باعث شده بانکهائی که با نقدینگی مردم وارد بازار شده بودن، نه بتونن از بیزینس خارج بشن، نه جوابگوی خروج مردم.

1 پسندیده