اگر بخواهی برای کشاورزان عزیز یک کار فناورانه بکنی چی پیشنهاد میدهی؟

من در حال طراحی و توسعه طرح کشاورزی و فناورانه هستم برای توسعه روی کمکت حساب کردم.بگو :heart_eyes:
ممنون از همگی…

5 پسندیده

چقدر خوب
من کاری نمیتونم بکنم :melting_face: مالی هستم!
@11141 یک یک یک چهار یک بیا دوتا رو تگ کن ببینم.

2 پسندیده

فنی اش را نمی دانم اما اگر کشاورز را بشود متقاعد کرد که از روش های نوین آبیاری استفاده کند و این همه آب مملکت را به هدر ندهد نور علی نور است! یک مرثیه ی اشک آور هم هندوانه کاری و صادراتش است که عملا یعنی صدور آب در شرایط بحران آب که تازه بعضی به آن افتخار هم می کنند!

3 پسندیده

یکی از کار‌های خیلی جالبی که من توی این زمینه دیده بودم، کاری بود که ماکروسافت انجام داده بود.
ولی خب پیاده سازی این کارا توی ایران تقریبا غیر ممکنه. هم از لحاظ مالی هیچ کشاورزی از هزینه‌هاش بر نمی‌آید (مگر اینکه روزی مثل آبیاری قطره‌ای، رایج و ارزون بشه) و از اون مهم‌تر، با مخالفت شدید کشاورز‌ها مواجه می‌شه. از اونجایی که عمده کشاورز‌های ایران، به شکل سنتی توسعه پیدا کردن و به ندرت نسبت به صنعتی شدنشون اقدام شده، حتی نسبت به آپلود کردن برگ آفت زده درختاشون توی یه نرم افزار هوش مصنوعی هم مقاومت میکنن.

1 پسندیده

روی مدل آبیاری تمرکز کنید. مثلا آبیاری قطره ای یا طرح جدید . مثلا من شنیدم گلدونهایی که خاکهای مخصوص براشون درست کردن و نیاز به آبیاری مرتب ندارند .

به نظر من جای شرکت‌های خدمات کشاورزی خالیه. شرکت‌هایی که بتونن انواع خدمات رو در حوزه کشاورزی انجام بدن. تا کشاورز مجبور نباشه همه کارها رو خودش انجام بده. خدماتی مثل هرس، پیوند، محلول‌پاشی، دفع علف، انجام آزمایش‌های خاک، آب و برگ. الان متاسفانه خیلی از آزمایشگاه‌ها نمی‌دونن که می‌شه فایل پی‌دی‌اف آزمایش رو ارسال کرد. و به جای اون از صفحه عکس می‌گیرن و توی واتساپ می‌فرستن.

ارسال کود و سموم کشاورزی به محل کشاورزی بدون نیاز به مراجعه کشاورز.
یکی از خدمات دیگه، محاسبه میزان بازدهی زمین و باغ هست. باغبان متوجه بشه که چقدر بازدهی داشته. خصوصا الان که هزینه‌ها به نسبت درآمد رشد بسیار زیادی کرده و درآمد به لطف سیاست‌مدار خیرخواه حتی به ریال کاهش پیدا کرده.
در مورد آموزش آبیاری هم بسیار موافقم. متأسفانه بسیاری از کشاورزان آنقدر به زمین آب می‌دن، و نمی‌دونن که این همه آب نه تنها مفید نیست که مضر هم هست برای درخت و خاک و آب گرانبها رو هم هدر می‌ن.

دقیقا. گاهی واقعا انگشت به دهان می‌مونیم که هندوانه‌ای که برای هر کیلوگرم آن ده کیلوگرم آب مصرف شده، به قیمت کیلویی ۴۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. یعنی اگر یک کشاورز، به جای کاشت هندوانه، بطری آب معدنی پر می‌کرد، ده برابر صرفه اقتصادی داشت! آن هم بدون هزینه زمانی!

1 پسندیده