اگر کسی نتواند فکرهایش را بیان کند، میتوان او را اهل فکر کردن دونست؟

یا اگر یک نفر ایده‌ای دارد که نمی‌تواند آن را در قالب کلمات بیان کند، می‌توانیم در شفاف بودن ایده اش شک کنیم؟

1 پسندیده

به نظرم این دو تا حدی مستقل از هم هستن. یعنی اینکه نتونیم فکرمون رو بیان کنیم لزوما به معنای عدم شفافیت ذهنی و اهل فکر نبودن نیست.

به نظرم بیان افکار به صورت شفاهی و انتقال پیام و آنچه در سر داریم بیشتر یک مهارت هست که باید پرورش پیدا کنه.

یعنی به نظرم عدم توانایی در انتقال شرط لازم هست اما کافی نیست. به نظرم یکی از عوامل عدم همدلی و جنگ وجدل ها تو جامعه ما همین نکته هست.
یه سخن هم به انیشتین منصوب هست که میگه:"هیچوقت چیزی رو خوب نفهمیدی مگر اینکه بتونی اون رو برای مادر بزرگت توضیح بدی"

4 پسندیده

خیلی گنگ هست سئوال. میتونم بپذیرم که ممکنه به طور دقیق قابل بیان نباشه ولی اینکه اصلا قابل بیان نباشه کمی عجیب هست. به چه طریقی وجود ایده یا فکر رو میخواید تشخیص بدید؟ شاید اگر که مثال بزنید بشه بهتر بحث کرد. ولی نقص در بیان ایده خیلی پیش میاد و از این نظر با @najme موافقم و خیلی برای خودم پیش اومده این حالت.

1 پسندیده

شما احتمالا فکری داشتین که نتونستیم تو این سوال به خوبی به حداقل یک-دو مخاطب منتقلش کنین، ایا میتونیم بگیم شما اهل فکر نیستین؟ بعید میدونم نتیجه گیری درستی باشه.

فکر میکنم یه چیزی که باعث سختی بیان بعضی فکرها یا ایده ها میشه «انتخاب نکردن» فرد صاحب فکر هست. مثلا اگه در طرح این سوال خودتون رو به یه مورد مشخص محدود میکردین احتمالا راحت تر فکرتون منتقل میشد، ولی شاید این انتخاب رو نکردین که بعضی جواب ها رو از دست ندین.


این نکته که مطرح کردید برای من جالب بود،‌ کمی بیشتر توضیحش میدین؟ عدم همدلی رو ناشی از ناتوانی در انتقال فکر میدونین؟ چرا؟

فکر کنم اینا اشتباها به من پاسخ داده شده. وگرنه بیشتر توضیح بدین تا متوجه شم.

یکی از عوامل می تونه این باشه و گرنه عوامل دیگه ای هم به ذهنم میرسه:
خوب نشنیدن فرد مقابل
زاویه دید و جهان بینی متفاوت
و…

برای خودم بارها پیش اومده که نتونستم منظورم رو به طرف مقابلم برسونم. نمونه اش دیشب بود که کم مونده بود با دوستم قهر کنیم :sob::disappointed_relieved:. فهمیدم خیلی مونده تا یاد بگیرم این مهارت رو. شاید بهتر باشه ابتدا خوب بشنوم و بعد قبل از اظهار نظر نقشه راه صحبتم رو بکشم تا هدایت شده صحبت کنم و آسمون ریسمون نبافم. البته دوستم هم فقط می خواست اونچه که در ذهن داشت رو بگه بگه و بگه و قصد شنیدن منو نداشت.

1 پسندیده