اگه به جای پوشال کولر، از علف و خار خشک استفاده کنم چی میشه؟

امسال قیمت پوشال کولر هم با سایر اجناس رفته بالا. یکی از دوستان پوشال البته با کیفیت کولر رو خریده‌ بود ۵۰٫۰۰۰ تومان. خوب برای دوتا کولر که ما داریم تقریبا می‌شه ۳۰۰٫۰۰۰ تومان. دوست دارم امسال به جای پوشال از خار و علف خشک استفاده کنم که الان فصل و موقع خشک شدن این علف‌هاست.

روی پوشال کولر معمولا یک شبکه فلزی قرار داره که می‌تونه این پوشال‌ها و خارها رو نگه داره. فکر می‌کنم کافیه که سطح دریچه کولر رو از خار پر کنیم. و بعد شبکه فلزی رو روی دریچه محکم کنیم.

چه پیشنهادی برای استفاده بهتر از علف خشک و خار به عنوان پوشال کولر دارید؟

ادامه ی موضوع بهتر نیست فرهنگ استفاده کولرهای آبی همچنان حفظ بشه؟

5 پسندیده

اگر جایی نجاری می‌شناسید، شاید بتونید از اون‌ها براده‌های نازک چوب هم پیدا کنید.

به نظرم باید حتما موادی را انتخاب کنید که مثل خود پوشال کولر توانایی جذب آب رو داشته باشه.

و این که آیا نمیشه از همان پوشال‌های قبلی استفاده کرد و صرفا با اضافه کردن علف خشک و خار کمی تقویت‌اش کرد؟

4 پسندیده

علف خشک، بلند و نازکه. ولی براده چوب مثل پودره و می‌ریزه.

نکته بسیار مهمی هست. ممکنه علف این خاصیت رو نداشته‌باشه. چون ساقه علف جنس پوست داره و آب از روش سر می‌خوره.

این هم ایده خوبی هست به نظرم.

3 پسندیده

فکر می‌کنم به مشکل بخورین. چون جنس پوشال‌ها طوریه که تکه‌های اون کنده نمیشه، اما علف و خار، به احتمال زیاد تکه‌هاشون کنده میشه و مشکلات بعدی رو بوجود میاره.
به نظرم استفاده مجدد از پوشال‌های قبلی (بعد از شستشو) بر استفاده از بوته‌های خشک ارجحیت داشته باشه.

3 پسندیده

شما میتونین از گونی نخی استفاده کنین
فقط باید حتما فاصله سوراخها زیاد باشه که مانع از ورود هوا و فشار به موتور کولر نشه
ولی یه راهکار بهتر این هست که پوشال قبلی را باز کنید و حسابی بتکانید
فقط دقت کنیدکه فرم پوشال بهم نریزه و مجدد نصب کنید
مشکل پوشالها اغلب رسوبات مواد معدنی و گچ موجود در اب و گرد و غبار هوا میباشد
با تشکر ممنونم

2 پسندیده

اول باید ببینیم هدف از گذاشتن پوشال چی بوده و چه جنسی داره

هدف از گذاشتن پوشال این بوده که سطح تماس آب و هوای عبوری رو افزایش بدیم تا عمل تبخیر و در نتیجه سرمایش بیشتر بشه.

گونی نخی خیلی بهتر از خار و خاشاک جواب میده.
چون خار و خاشاک پوسته ابگریز دارن و مثل اوند های تنه درخت عمل نمیکنن.

5 پسندیده

البته مشکل گونی نخی اینه که اگر خشک باشه، ازش پود خیلی ریز بلند میشه که فکر کنم برای چشم و ریه خوب نیست. و هرچقدر گونی قدیمی‌تر میشه مقدار پود آزادش بیشتر میشه.

از نظر علمی، این پوشال ها را به نام packing با نام فارسی آکنه یا پر کننده می شناسند. و مهمترین پارامتر در آنها افت فشار هوای عبوری و میزان سطح ایجاد شده برای تماس هوا با آب می باشد. بهترین نوع آنها در کولر های آبی نیز سلولزی ها می باشد کا در کولرهای انرژی استفاده شده است و گران هستند. توصیه نمی کنم آن را تغییر دهید زیرا با استفاده از علف و خار باید بتوانید آنها را کاملا یکنواخت در سطح قرار دهید که مشکل است و در صورت ایجاد هرگونه فضای باز در بین آنها، هوای داغ عبور کرده و عملکرد کولر مختل می شود. توصیه می کنم آنها را فقط تعویض کنید و از ضد شوره های جامد موجود در بازار استفاده کنید. قبل از فصل سرد نیز کولر را تمیز نمایید و در شروع فصل گرم ذرات شوره را تا حد امکان از پوشالها با ضربه دست خارج کنید.

2 پسندیده

از «حصیر بافته‌شده» که قدیم برای خنک‌کردن خانه پشت پنجره‌های خانه‌ها آویزان می‌کردند هم می‌توان به‌جای پوشال کولر استفاده کرد؛ هم بین حصیرها فاصله‌ی مناسب هست و هم‌اینکه حصیر به‌خوبی آب را به خود جذب می‌کند؛ ارزانتر از پوشال است و ماندگاری خوبی هم دارد.

علاوه بر حصیر و گونی، از «انواع کنف» نیز می‌توان به‌جای پوشال کولر استفاده کرد؛ کنف‌های ساختمانی، پدهای کنف که برای پادری ساخته و فروخته می‌شوند؛ از حصیرهایی که با الیاف درختان (مثل نخل و…) به‌صورت ضربدری در شمال و جنوب ایران به‌عنوان زیر‌انداز بافته می‌شوند نیز می‌توان به‌جای پوشال کولر استفاده کرد؛ چون هم مقاومت و ماندگاری بالایی دارند و هم دارای درزهایی برای ورود هوا به داخل محفظه‌ی کولر دارند و آب را هم خوب جذب می‌کنند و در خود نگه‌می‌دارند.

یک روش خوب و ارزان برای جایگزینی پوشال کولر، استفاده از گونی‌های کنفی‌ است؛ می‌توان این گونی‌ها را از برنج‌فروش‌ها رایگان یا به‌قیمت خیلی پایینی تهیه کرد و آنها را چند‌تا چند‌تا داخل دیواره‌‌های شبکه‌ای کولر چید و روی آن بست زد.

1 پسندیده