اگه تلگرام رفع فیلتر شه، کسب و کارها چه رفتاری در پیش میگیرن؟ چرا؟

تقریبا مطمئنم اگه تلگرام رفع فیلتر شه، همین آش و همین کاسه س و بعید میدونم کسب و کارها درس بگیرن و از این فضا خارج شن یا دنبال روش‌های جایگزین با ریسک کمتر باشن.

آیا چنین مدل رفتاری، از یه جامعه، نشونه خوبیه؟

چی باعث شده در طول زمان به چنین رفتاری عادت کنیم؟


سعدی: «قوت حافظه گر راست نیاید در فکر‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ عمر اگر صرف شود در سر تکرار چه سود؟»

در ادامه‌ی موضوع خسارتی که فیلتر شدن تلگرام باعث شده چقدر است؟

2 پسندیده

میشه امیدوار بود این مسئله از جنبه برعکس نتیجه بده. یعنی چون کسب و کار وارد این فضاها شده، دولت مجبور باشه بیشتر مراقبت کنه و البته رفتار آدمها هم تلطیف بشه. الان تا حدی این جو در این مسئله خودش رو نشون داده.
میشه پرسید: چرا محیط شبکه های اجتماعی اینقدر از این نظرها پرخطر شده. چون دلیل سرمایه گذاری وجود مردم در این فضا هست و چاره ای وجود نداره جز ریسک کردن.

1 پسندیده

اتفاقاً کسب و کارهایی که نیازشون دسترسی به مشتری و مخاطبه حواسشون کاملاً به متغیرای مختلف هست، مثلاً ابزار جایگزین و شاید داخلی. یه مورد که نیاز به زمان داره اینه که صرفاً بخوان از جایی مثل تلگرام کوچ کنن برن یه جای امنتر معنی نمیده. قضیه مرغ و تخم‌مرغ اینجا هم صادقه.

به نظرم اگه تلگرام از فیلتر در بیاد نتیجه مطالبه‌گری کسب و کارهاس. که معنیش خیلی خوبه. اکوسیستم میفهمه که واسه چیزی که حقشه باید منسجم و متحد باشه.
همین الان با همین وضعیت هم خیلیاشون دارن فعالیت میکنن و صداشونو بلند کردن:

image

در واقع این مشکلی که در ایران واسه تلگرام و نگاه کسب و کارها بهش مطرحه، واسه همه سایتا و کلیت اینترنت هم وجود داره. هر لحظه و با هر تغییر مدیر و یا وزیری و یا دولتی ممکنه همه دستاوردای وب فارسی از بین بره! خوب جایگزین این شرایط چیه؟
سعدی راجع به این قسمت شعری نداره؟ :bearded_person: :grin:

2 پسندیده

من با @somo849 تا حد زیادی موافقم. از بین بردن دستاوردهای وب فارسی به جای تقویتش توسط دولت تهدیدی هست که متاسفانه واقعیت داره. مشکل نونهالی و ضعف بخش خصوصی در این حوزه است. در واقع کسب و کارهای اینترنتی در ایران تازه پا گرفته اند و ارزش استراتژیک بالایی هنوز ندارند. به همین خاطر توانایی لابی گری و چانه زدن شرایط رو ندارن.

جایگرین این شرایط به نظر من رشد کسب و کارهای اینترنتی و اکوسیستم کارآفرینی تجارت الکترونیک هستند که خوشبختانه در این مسیر هست (به صورت کلیت). پس زمان به نفع حل مشکل جلو میره به نظر من.

2 پسندیده