اگه درمانی قطعی برای ویروس کرونا پیدا نشود جهان تا چه اندازه تغییر میکنه؟

وقتی اخبار ویروس کرونا رو پیگیری میکنیم برخی حدس و گمانهایی مطرح میشه که ممکنه هیچ وقت واکسن یا درمانی قطعی برای مقابله با کرونا پیدا نشود. با این فرض که هیچ وقت درمانی قطعی برای این ویروس پیدا نشه جهان تا چه اندازه تغییر میکنه؟ خصوصا رفتارهای اجتماعی که داریم … ؟

4 پسندیده

مشخصا جامعه تبدیل به جمع های کوچک میشه و نوع برخوردها و کنش های اجتماعی محافظه کارانه تر.

3 پسندیده

اگر واکسنی پیدا نشه مطمئنا افرادی که همین الان رعایت هم می‌کنن, مستهلک میشن و پروتکل‌ها رو نقض می‌کنن.

به نظرم خیلی سخته که تصور کنیم باید در یک, دو یا مثلا چهارسال آینده, هم سخت‌گیری‌های بهداشتی رو جدی بگیریم, هم بخشی از درآمدمون رو صرف ماسک و الکل و این چیزا کنیم.

اگر این فرضیه اتفاق بیوفته, با سیر تصاعدی مبتلاها مواجه میشیم. شاید ظرف چند سال آینده, جمعیتی به اندازه‌ی کشورمون از روی زمین محو بشه.
من نمیدونم “افرادِ قبلا مبتلا” مجددا مبتلا میشن یا نه. اما اگه اینطور باشه شاید تا انقراض هم بریم.

اما این خیلی بدبینانه‌ست.
قطعا واکسنی میاد و نجاتمون میده. من واقعا امیدوارم.

3 پسندیده

درمان قطعی که هیچوقت مطرح نبوده ولی در مورد واکسن شکها تا حدی بیمورده، افرادی که میخوان خودشون رو مطرح کنن به هرحال یه چیزی میپرونن و از حس هراس انسانها استفاده میکنن.

ولی بزارین فرضی نسبتا بعید رو در نظر بگیریم که اگر واکسن پیدا نشه چه اتفاقی میوفته:

  • برای مدتی شکل کنونی تعاملها ادامه پیدا میکنه و در چندبار اپیدمی، این فرض تست خواهد شد که آیا سازگاری عمومی با ویروس پیدا شده یا نه. اگر این اتفاق بیوفته، تغییری مشهود در اجتماع کنونی نخواهیم داشت چون همین الان هم برای آنفلونزا خیلیها واکسن نمیزنن. صرفا باید افراد پرریسک بیشتر مواظب باشن و شاید جامعه به افراد کم‌ریسک و پرریسک تقسیم بشه.

  • اگر سازگاری با ویروس اتفاق نیوفته، احتمالا شرایطی بسیار پیچیده رخ خواهد داد. آیا قرنطینه شدید عمومی برای مدتی میتونه وضعیت رو به شکل کنترل شده در بیاره یا نه؟ آیا جامعه به دو دسته کروناداران و بی‌کروناها نقسیم میشه و سیکل زندگی مشابه با بعضی بیماریهای کهن اتفاق میوفته؟ آیا مردم به حرف دولتها مبنی بر نبودن واکسن اعتماد میکنن یا نه؟
    همه این نکات اهمیت بالایی داره ولی فکر میکنم مهمترین عنصر تمدن کنونی در خطر قرار خواهد گرفت: ارتباط وسیع جهانی. به نظرم در کوتاه‌مدت ضربه‌هایی مهلک بر تمام نگاه‌های موجود به آینده وارد میشه. هرچند احتمالا در میان‌مدت شکل ارتباطی مثل ارتباط مجازی گسترده میتونه راهکاری برای بازگشت باشه.

4 پسندیده