اگه دور قبل شما رئيس جمهور ميشدى، برنامه ت براى مهار تورم چى بود؟

اگر دوره قبل، شما رئیس جمهور میشدین، برنامه تون برای اقتصاد کشور و مهار تورم چی بود؟

چه کارهایی انجام میدادین و چه کارهایی انجام نمیدادین؟ چرا؟

4 پسندیده

اتفاقا اقدامات اولیه در کنترل تورم موثر بود یعنی بالا بردن سود بانکی و جمع کردن نقدینگی. کارهایی که انجام نمیدادم:

  • امید به گشایش اقتصادی از طریق برجام بدون هیچ تغییری موثری در ساختار و سازوکار تسهیل کسب وکار

  • عدم افزایش قیمت بنزین برای عامه‌گرایی. براساس قانون و به شکل تدریجی قیمت رو متعادل میکردم تا به اون شکل مجبور نشم تعدیل یکباره انجام بدم.

  • تمرکز بیش از حد و بدون کار مکمل، روی بورس و امید به نشانگرهای بدون پشتوانه اقتصادی.

کارهایی که انجام میدادم (شکل مفیدتر کارهای بالا)

  • تسهیل ایجاد کسب وکار به ویژه در سطح خرد با تمرکز بر نیازهای داخلی و قابل انجام. نقاط مهم در حوزه کسب وکار رو شناسایی میکردم و هر قدمی در اونها برمیداشتم بعدها میتونست به شکلی کاملا واضح در فرآیند اقتصادی خودش رو نشون بده.

  • مبارزه تدریجی با رانت واردات (نه الزاما همه‌گیر، ولی با تمرکز بر رانتهایی که نبودن اونها بیشترین فرصت رو در داخل ایجاد میکنن)

  • انضباط اقتصادی در بودجه، نه به معنی عدم مصرف بودجه، بلکه به معنی اینکه تا درصد بالایی بدونم که بودجه به نقطه موردنظر میرسه و تبدیل به ارزشی برای جامعه میشه.

  • در زمان مناسب و با تعویض مدیران بی‌کفایت در بنگاههای دولتی، همین وضعیت ارائه سهام در بورس رو برای جذب نقدینگی پیش میبردم.

باید یادمون باشه که اکثر این فرآیندها سیستمی هستن یعنی اگر قدمهای مناسب و در زمان مناسب برداشته نشه، فرآیند ممکنه به جای کمک به کنترل تورم تبدیل به مصیبت اقتصادی بشه، دقیقا مثل افزایش نقدینگی از طریق بانکها که دولت قدمهای مناسب بعدی رو برنداشت و تبدیل به سیل عظیمتر نقدینگی شد!

4 پسندیده

منم به @yousef رای میدم :v: چون با سیاستهای اعلامی‌اش موافقم. به نظرم اولین قدم برای اجرای این سیاستها ، نکته‌ آخری است که یوسف مطرح کرد. این فرآیندها سیستمی هستند و ممکنه نتیجه نهایی معکوس چیزی باشه که انتظار داشتیم. پس فکر میکنم چندماه اول باید صرف این بازسازی و بهسازی فرآیندها و عیب‌یابی از اونها بشه تا خشت اول کج قرار نگیره.
فکر میکنم با اصلاح ساختار بودجه ، وارادات و هدایت نقدینگی (از طریق نهادی مانند بورس) به سمت شرکتها و پروژه‌های سودآور بشه در یک بازه 4ساله شرایط رو متعادل‌تر کرد.

2 پسندیده

راستش رو بخوای عزیزم من حتی به این جایگاه در اینجا فکر هم نمیکنم. حتی نمیخوام تجسم کنم که مثلا رئیس جمهور این کشور هستم و حالا بخوام راهکار بدم. هرگز!