اگه گونه های دیگر انسان منقرض نشده بودن الان دنیا چه شکلی بود ؟

این سوال که انسان چطوری تکامل پیدا کرده و نژاد انسان در طول تاریخ چطوری به گونه هوشمند امروزی تبدل شده خیلی خیلی ذهن منو درگیر کرده بود . نتیجه خواندن چند تا مقاله و دیدن چند مستند رو خیلی خلاصه اینجا مطرح میکنم :

حدود 5 میلیون سال پیش گونه “لوسی” که بیشتر یه میمون بود تا انسان بخاطر کم شدن پوشش درختی آفریقا از درخت پایین اومد و برای این که بتونه از بین علف های بیشه درنده ها رو ببینه شروع کرد به راه رفتن روی 2 پا کاری که هیچ گونه میمونی تا به حال نکرده بود و همین باعث شد که استخوان لگن و دندون ها تکامل پیدا کنه و 2 گونه گوریل ها و انسان ها ( Homo ) از این گونه تکامل پیدا کنن . خود گونه انسان اولیه بعد از چند هزار سال حداقل به 8 گونه مختلف تقسیم شدن که بعضی از این گونه ها طبق فسیل های یافت شده مغز های بزرگ تر و در نتیجه آیکیو بیشتری نسبت به انسان امروزی داشتن ولی اکثر اون ها منقرض شدن . موفق ترین گونه انسان (homo ) که تا به حال روی زمین قدم گذاشته انسان ارَکتوس (Homo erectus) بوده که حدود 2 ملیون سال روی زمین زندگی کرده و جد مستقیم جانواری ما حساب میشه ، از دستاورد های این گونه میشه به توسعه زبان ، تشکیل سلسله مراتب در خانواده ، کار با آتش و ساخت ابزار سنگی اشاره کرد ، منتها این گونه موفق هم به مرور تکامل پیدا میکنه و جای خودش رو به 2 گونه جدید از انسان ها میده که یکی از اون ها انسان امروزی ( homo sapien ) هست و گونه دیگه انسان نندر (homo neanderthal) هستش که تا همین 40 هزار سال پیش گونه انسان نندر پا به پای ما داشته زندگی میکرده و حتی تو بعضی از زمینه ها این گونه از ما پیشرفته تر بوده ولی به دلیل نا معلومی این گونه که هم از ما مغز بزرگتری داشته ، هم بدن قوی تری داشته و هم زبان رو بیشتر توسعه داده بوده منقرض میشه و گونه ما ( homo sapien ) تنها گونه انسانی میشه که بدون هیچ رقیبی داره زندگی میکنه و بخاطر این که گونه ی ما چالش زیستی طی 20 هزار سال اخیر نداشته از اون موقع تا حالا هیچ گونه تکامل جسمی نداشتیم و تکامل ما بیشتر فرهنگی بوده و اختلاف های نژادی که امروز دیده میشه بیشتر بخاطر جغرافیا هستن و تمام این انسان ها هسته dna یکسانی دارن و از یک گونه هستن .

وقتی که انسان رو از دید زیستی اون برسی میکنم خیلی این سوال ذهن منو به خودش مشغول میکنه که اگر فرض کنیم گونه های دیگه انسان هم وجود داشتن که dna اون ها با ما فرق میکرد دنیا الان از نظر ما چطوری بود ؟ آیا با اون گونه جنگ میکردیم ؟ تعریف عشق چی بود ؟ تعریف انسان چی بود ؟ آیا بازم خودمون رو اشرف مخلوقات میدونستیم ؟ و خیلی سوالای دیگه …

صرفا برای این که روشن تر بشه سوال وقتی داریم میگیم گونه جدید منظورمون اینه که اگه انسان رو یه شاخه از جانوران در نظر بگیریم ، مثل گربه سانان در این صورت فرق گونه فعلی انسان با گونه های دیگه فرق بین کفتار و شیر هستش که هر دو از یه شاخه جانوری هستن ولی 2 گونه متفاوتن و کلا رفتار های جداگونه دارن .

7 پسندیده

مرسي از اطلاعات به شدت جذابتون
واقعا مفيد و جالب بود.
خوب به نظر من گونه هاي مختلف انساني ميتونستن رقيب يا در مواردي كنار هم باشن، تعريف درستش رو توي ارباب حلقه ها ميبينيم و كل ذهنيت من از كنار هم بودن گونه هاي مختلف، فقط و فقط همونه كه همديگه رو قبول ندارن ولي واسه هدف مشترك كنار هم مي ايستن، كنار هم واسه نجات نسل و سرزمينشون ميجنگن
هر كدوم خودشون رو برتر ميدونن ولي واسه تعادل طبيعت به هم زياد گير نميدن

5 پسندیده

خیلی تمثیل جالبی بود :grin:
اینجوری بهش فکر نکرده بودم تا حالا ولی شاید نزدیک ترین چیزی که بتونیم به زندگی چند گونه هوشمند کنار هم که همشون هم تمدن خودشون رو دارن نسب بدیم ارباب حلقه ها باشه .

جالبه بدونید که homo floresiensis که یه گونه از انسان ها بوده و 700 هزار سال پیش منقرض شده عملا بیشتر از 130 سانت رشد نمیکرده و نسبت به ما ها پاهای بلند تری داشته . مثل کوتوله ها توی ارباب حلقه ها :joy::joy::joy:

یه تصویر باز سازی شده از فسیل این گونه انسان رو میزارم براتون .

4 پسندیده

سوال خیلی جالب بود :heart_eyes: دستتون درد نکنه برای طرح موضوع به این جذابی و بروز دانشی که در این باره کسب کردین.

راجع به اصل سوال با این تعبیر موافقم:

راحت‌تر از این تعبیر هم میتونه وضعیت کنونی دنیا باشه، کشورها و اقوام مختلف از یک گونه‌ی انسان که در صورت لزوم میتونن همدیگه رو منقرض کنن و یا با هم همکاری کنن!

ما با اقوام مختلف جنگ میکنیم، عاشقشون میشیم، باهاشون معامله می‌کنیم، حتی در جام جهانی باهاشون بازی میکنیم(! :grin: )‌، و … . همه چی نه به خاطر طرف مقابل، بلکه منفعت و خواست شخصی.

3 پسندیده