ایا تحصیلات طرف به شعورش بستگی داره؟

شاید تجربه کرده باشید که کسایی رو میبینید یا افرادی به شما این رونسبت میدن که طرف درس خونده ولی هیچی شعور نداره!یه سوال:
واسه کسی که ریاضی میخونه وبا حسابان ودیفرانسیل سروکله میزنه یا حتی توی یک رشته یا توی یک مرحله ی دیگه از زندگیه شعور یه منطق جدا حساب میشه که به عقیده ی خود من شعور باید از خانواده شروع شه تادرنهایت به جامعه منتهی بشه.
نظر شماچیه؟ اصلا درسی که توی دانشگاه یا مدرسه ادم میخونه ربطی به شعور داره؟

4 پسندیده

به طور کلی شعور ربطی به تحصیلات نداره و حتی تحصیلات به تنهایی، ممکنه توهم با شعور بودن را در افراد به وجود بیاره که خودش نوعی بی‌شعوری به حساب میاد. به نظر من شعور انواع مختلفی داره مثل شعور اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و … . وقتی میگم شعور منظورم همه انواع شعور هست.

اما یک محیط دانشگاهی پویا در با شعور شدن نقش داره. دانشگاه برای من بیشتر از این که جای کلاس و درس باشه، محلی برای بحث و گفتگو بوده و بدون شک هر کدوم از این بحث‌ها شعور من را بالاتر برده‌اند. به خاطر همین معتقدم که یک دانشگاه خوب در شکل‌گیری شخصیت آدم خیلی تاثیر گذاره.

البته لزوما نیازی به محیط دانشگاه هم نیست و همین بحث‌ها و گفتگوها در پارک و در کنار دوستان هم می‌تونه شکل بگیره. یادمه با جمعی از دوستان در پارک روی چمن‌ها می‌نشستیم و شخصیت همدیگر را نقد می‌کردیم. شنیدن نظرتان دیگران و بیان نظرات شخصی به تدریج آدم را پخته‌تر می‌کند.

6 پسندیده

سختمه به این سوال فکر کنم، بیایم بعضی کلمات رو ترجمه کنیم:

  • شعور یعنی چی؟ تو ترجمه گر گوگل که میزنم برام میاره intelligence، که خب خودم هوش ترجمه ش میکنم.

  • چه مدل شعوری منظور هست؟ بعد اگه شعور همون هوش باشه، چند نوع هوش داریم همون طور که علی اشاره کردن. مثلا طبق این پست بلاگ، ۹ جور هوش داریم:
    هوش منطقی (ریاضی)، هوش موسیقی، هوش طبیعت، هوش فضایی (هندسی)، هوش زبان شناختی، هوش بین فردی، هوش درون فردی، هوش جسمی، هوش وجودی (مربوط به درک هستی).

  • تحصیلات دانشگاهی یعنی چی؟
    تعریف میکنم تحصیلات در دانشگاه یعنی مطالعه ی دروس تخصصی در یه حوزه ی خاص.

با توجه به توصیفی که در سوال گذاشتین؛ فرض می‌کنم، منظورتون از شعور هوش هست، و داریم راجع به هوش ریاضی (منطقی) صحبت میکنیم.

اون وقت مستقل از سایر عوامل محیطی، مثل هم صحبت های خوب یا اساتید ناب یا …، بسته به رشته‌ی مورد مطالعه، تحصیلات میتونه روی هوش منطقی افراد تاثیر بذاره یا نه.

مثلا اگه شما در رشته‌های مهندسی یا فیزیک و ریاضی تحصیل کنین، بله، مطالعه ی درس های ریاضی-منطقی روی هوش منطقی تون تاثیرگذار هست.

4 پسندیده

هوش در مورد این سوال مدنظر من نبود.اگه کتاب بیشعوری را خوانده باشید به منظور من دررابطه بابیشعوری دست پیدامیکنید.

فکر میکنم شعور به این معنا نسبت به هوش ارجعیت بیشتری داره.

1 پسندیده

اتفاقا تو همون کتاب بیشعوری* فرد اصلی کتاب یه تحصیل کرده بود اگه اشتباه نکنم و اگه بخوایم اون کتاب رو مرجع بحث قرار بدیم پاسخ به سوال میشه نه! اسم اصلی کتاب «a**hole, no more» بود و فکر میکنم منظور از بیشعور در این کتاب شخصی هست که متوجه تاثیر رفتار نامطلوب خودش روی آدمای اطرافش نیست.

یعنی این طوری شعور رو همون هوش اجتماعی در نظر میگیرم. و باز هم فکر میکنم تحصیلات در رشته هایی مثل علوم اجتماعی یا مربی گری و …، میتونه روی هوش اجتماعی تاثیر بذاره. و مثلا تحصیل در رشته های ریاضی، نه لزوما.


یه تعریف از شعور (اگه مرجعی برا تعریف بذارین راحت تر میشه) و یا یه کلمه انگلیسی در توصیفش میگید؟

‍* من با کتاب ارتباط برقرار نکردم و هیچ وقت نفهمیدم چرا این قدر اسمش دست به دست میشد. و ترجیح میدم به عنوان مرجع انتخابش نکنم.

2 پسندیده

اصطلاح شعور که معمولا در جامعه یا عرف به کار میره و شاید منظور @h.g1 هم همون باشه رو، با انواع هوش و نگاه به لینکی که @lolmol گذاشته، میشه به هوش بین فردی ربط داد. طبق همون منبع، یعنی؛ توانایی فهم دیگران و تعامل مؤثر با اونها، با به کاربردن ادبیات مناسب و درک تفاوت ها و حالاتشون و . . . و مثال میاره که معلما و فعالان اجتماعی و هنرپیشه ها و سیاستمدارها ازین نوع هوش استفاده میکنند . . .

خوب خودم که خیلی راضی نشدم که شعور رو فقط به همین نوع هوش ربط بدم.
از طرفی هرچه انواع هوش ها پرورش بهتری داشته باشند عملکرد فردی و اجتماعی شخص بالاتر میره، پس بدم نمیاد تعریف هوش رو برای شعور قبول کنم.
کلا تطبیق دادن عرف با واقعیت های علمی سخته.

3 پسندیده

از نظر نویسنده ی کتاب بیشعوری بی شعور کسی است که رفتار وقیح ونفرت انگیز داردو از ازاری که به دیگران میرساند از صمیم قلب خوشحال است.:smiling_imp:بعضی هام میگن بیشعوری ذهنی است گویا بیشعور ها درنظر مخاطب فقط وجود دارند.در بعضی موارد فکرمیکنم شعور وانواع هوش هایی که گفتید بهم مرتبط میشن ولی نسبت به کلیت جامعه درنظر من تحصیلات وشعور دوجنبه ی کاملا مجزا مخصوصا توی رشته هاوشغل های مختلف هستند.

نظر شخصی

کتاب بیشعوری از نظر شخص من که میتونه مخالف یا موافق نظر جمع باشه یکی از غیر اصولی ترین کتاب ها و خنده دار ترین مرجع های مطلعاتی در کشورمونه که البته دلیل رشد بیش از حدش در ایران تاکید زیاد نتورکر ها بوده و جو دادن به موضوعات موجود در این کتاب

تعریف کردن این موضوع که شعور چیست و با شعور کیست از روی این کتاب کار کاملا اشتباهیه

یکی از تعاریف شعور : توانایی برخورد و تصمیم گیری در مورد چالش ها و عوامل ساده و پیچیده روزانه که فرد درگیر اونها میشه

که البته انواع هوش رو @lolmol توضیح دادند

ولی درکل شعور به این معناست که شما در زمان برخورد با موارد تعاملی با دنیای اطرافتون چطور تصمیم میگیرید و چه واکنشی نشون میدین

سطح شعور فرد هم چیزی نیست که بشه با عدد بطور دقیق مشخص کرد
باید توجه داشت شعور افراد تا حدزیادی به جامعه ای که در اون زندگی میکنند ربط داره
به عنوان مثال شاید اگر یک نفر در وگاس همسرشو هول بده در یک استخر آب کار جالبی باشه و چند نفر دیگه پشت سرش بپرن تو آب
ولی وقتی همین کار رو در ایران انجام بدین و وسط یه میدان شهری کاملا بیشعوری برداشت میشه
از طرفی همین موضوع هم وسط یه میدون در کشوری مثله تایلند اصلا چیز عجیبی نیست

در کل مطالعه میتونه رو درک و فهم فرد تاثیر بذاره که میتونه باعث افزایش یا کاهش شعور فرد از دید بقیه بشه
تحصیلات دانشگاهی هم بسته به رشته انتخابی میتونه تاثیر گذار باشه

4 پسندیده

شعور انواع مختلفی داره
شعور اجتماعی
شعور خانوادگی
شعور سیاسی
شعور …
به نظر من شعور به معنای دانش طرز صحیح رفتار به نسبت موضوع و درک سایر انسان ها و عقایدشان است. همین یک موضوع را در کشور حل کنیم خیلی اتفاقات می افتد :sweat_smile:

1 پسندیده