ایده برای طراحی تجهیز اصلاحی جهت ترمیم بافت نرم مچ پای آسیب دیده از شکستگی تالوس

سلام
4 سال پیش حین یه فعالیت ورزشی، استخوان تالوس مچ پای چپ من شکست. در همون لحظه کف پای من به داخل پیچید و قوزک بیرونی پای من بیرون زد و قوزک داخلی ام محو شد. می تونید استخوان تالوس رو در شکل زیر ببینید.

foot-bone-anatomy-2

من عمل شدم و 3 پیچ کانولیتِد در پای من قرار گرفت. بعد از یک سال پیچ ها از پام خارج شد و یک عمل اُستئوتومی روی تالوسم (در سمت بیرونی مچ) انجام شد.

مشکلاتی که پای من داره محدودیت بازه حرکتی در همه جهات (Inversion, Eversion, Dorsiflexion, Plantarflexion) هست و مهمتر از اون پیچیدگی مچ پام به سمت داخل (Inverted heel).

البته در این مدتِ چهار سال کارهای بسیاری از جنس کاردرمانی و لیزرتراپی روی پام انجام دادم و هر روز با پام کار می کنم و بهبود زیادی رو هم تجربه کردم ولی هنوز هم جای بهبود برای مچ پام وجود داره.

علاوه بر جراح خودم با سه جراح متخصص مچ پای دیگر هم صحبت کردم اما از نظر جراحی اونها راه حلی به جز عمل Pantalar fusion به من ارائه ندادند که هزینه اش خارج کردن مفصل subtalar و از بین رفتن حرکت های Inversion و Eversion (چرخش ها به سمت راست و چپ) در پای من هست.

اما مشکل پای من کوتاه شدگی و انقباض برخی از لیگامان های سمت داخل (Medial side) مچ پا هست. این لیگامان ها رو می تونید در تصویر زیر ببینید. مشخصا منظورم سه لیگامان هست:

Posterior tibiotalar ligament
Tibiocalcaneal ligament
Tibionavicular ligament

من تلاش دارم دستگاه اصلاحی ای طراحی کنم و بسازم که انقباض به وجود اومده در این لیگامان ها رو با کشش های منطقی و به مرور رفع کنه تا کم کم با همراه شدن کاردرمانی، پیچیدگی مچ پای من به داخل رفع بشه.
اگر نظری و ایده ای در این مورد دارید خوشحال می شم من رو در این راه کمک کنید.

6 پسندیده

تجربه: پدر من هم مشکل مشابهی دارن و

در یکی از پاهاشون از بین رفته. بهتون پیشنهاد می کنم زیر بار این عمل نرید چون حدود 30 سال هست که پدرم دچار سختی هستن. جوونتر که بودن مشکلات به دلیل قدرت فوق العاده پاهاشون به ویژه پای مقابل همینطور ورزش خیلی کمتر بود. ولی الان کمی که وزنشون بالا بره، سر پا زیاد بایستن و یا اینکه در جایی قدم بذارن که حالت پیچ خوردگی برای پاشون ایجاد بشه به شدت پاشون درد میگیره.

نظر یا پیشنهاد شاید اونقدر در این موضوع آگاهی ناشته باشم ولی موضوعی در مورد بدن انسان هست یکی اینکه به شدت انطباق پذیر هست و خودش رو ترمیم می کنه که در بخشی از درسمون به remodeling بهش اشاره شده پس اگه براش تغییری ایجاد کنیم خودش رو هم تغییر میده و سلول های استیوبلاست و استیوکلاست خودشون بدن رو به میزان کافی تغییر میدن، پس مواد مورد نیاز برای لیگامنت ها (رباط) رو در اختیارشون بذارین که همون کلاژن هست و فکر کنم ترمیمشون سخته پس نیاز به حوصله داره. یه نگاه در وب و پرسش از فیزیوتوراپ لازمه ولی حرکت اصلاجی برای این مشکل شما فکر کنم حرکتی شبیه به ایستادن روی پاشنه پا باشه جوری که تا حد امکان پنجه به سمت بالا بیاد و بهترین محیط براش فکر کنم آب باشه (استخر).

این ها همه استتدلال های نیم بند یه مهندسه که در دبیرستان رشتش تجربی بوده و الان علاقه مند به مهندسی بافته و به هیچ وجه توصیه نیست پس قبل انجام هر کاری با متخصص مشورت کنید ولی به یاد داشته باشین که ساختن بدن خیلی سخت تر از ساختن ساختمانه و زمانبرتر و نیازمند حوصله

4 پسندیده

من هم در مورد Remodelling استخوان با یکی از دکترهام مشورت کردم گفتند این اتفاق در سنین کودکی می افته.

1 پسندیده

در واقع در تمام سنین می افته ولی با سرعت های متفاوت چند تا دلیل براش دارم یکیش ترمیم شکستگی هاست یکی هم خم شدگی در پیری و… سرعت سلول ها با جوانی و کودکی متفاوت خواهد بود ولی همچنان هست

2 پسندیده

سلام
محمد جان چیزی که داری میگی واقعیتش خیلی کار خوبی نیست و شایدم بهتره بگم اصلا کار خوبی نیست که اینجا مطرح بشه. نکته مهم اینکه تو مشکلی در یخش مچ پات داری که دوست داری اونو برطرفش کنی کلی با اینکه اونو تو پادپرس مطرح کنی مطمئنا حل نمیشه. تو این مواقع حداکثر کاری که میشه کرد اینکه تو رو به یه پزشک جدید معرفی کرد.
اما من اگه جایی تو بودم از پزشکی که من رو عمل کرده و یا حتی من الان تحت نظر گذاشته میخواستم که به من چند کلید وازه بده تا بگردم تو اینترنت و مقالات کارهایی و پیشرفتهایی پزشکیی که در این زمینه رخ داده رو بررسی کنم و ببینم ایا برای این مشکل راه حلی هست یا خیر و بعدش با کسی که در حال حاضر در حال کار کردن روی این قصیه است تماس بگیرم و کمکش کنم تا بهتر منو و ایده ام رو بررسی کنه

1 پسندیده

@bgolshaee
به نظرت مهندسی بافت می تونی کمکی بهم بکنه؟

ببین محمد من در این زمینه متخصص نیستم. این برمیگرده به خودت که میخوایی چیکار بکنی. فکر میکنم به عنوان یه دانشجویی ارشد از یه دانشگاه خوب متوجه باشی که پروسه به ثمر رسوندن یه ایده علمی لینطوری نیست. من حتی کلید واژه هایی سوالی که تو تو ذهنته رو نمی دونم بنابراین نمی تونم بهت بیشتر از اون چیزی که گفتم کمک کنم

بهزاد من قبل از به ثمر رسوندن یه ایده علمی دنبال راه موجودی می گردم که بتونم ازش استفاده کنم.
اما من تو ایران زندگی می کنم و حرف هایی که از دکترهام شنیدم این ها بوده:
جراح خودم: پات هیچ وقت مثل روز اول نمیشه (بعد از دو سال تمرین که پیش اش رفتم انتظار اونقدر بازه حرکتی پام رو نداشت)
دکتر 2: تنها راهت عمل fusion هست، شاید 2 سال دیگه شاید 20 سال دیگه.
دکتر 3: چرا خودت رو به در و دیوار می زنی؟! تنها راهت عمل pantalar fusion هست.
دکتر 4: راهی برای بهتر شدن پات سراغ ندارم.

کلیدواژه ای که تو زمینه مهندسی بافت وجود داره و خودم پیدا کردم tissue engineering articular cartilage repair هست.

3 پسندیده