اینجا کجاست؟ حدس بزنید

کشوری را در نظر بگیرید که متوسط امید به زندگی، تنها 45 سال است، نرخ مرگ‌ومیر نوزادان در آن به اندازه‌ی سرسام‌آور 200 مرگ به ازای هر هزار تولد است، و کم‌تر از 5 درصد از مردم دسترسی به لوله‌کشی خانگی دارند.
در این کشور، یک انسان متوسط چیزی در حدود 52 درصد از دسترنج ِ با مشقت به‌دست آورده‌ی خود را صرف غذا می‌کند. کمک دولت به اندازه‌ی ناچیز است، و فساد، فتح و فراوان در تمام سطوح، از محلی تا فدرال.
پارتی‌بازی، و نه شایستگی، تصدی اکثر مشاغل خدماتی شهری را تعیین می‌کند.

این کدوم کشور فقیری حدس می‌زنید باشه؟
جواب دقیق رو بعد از اینکه پرسش 10 پاسخ گرفت، می‌نویسم. :dizzy_face:

8 پسندیده

همین جا، ایران به نظرم جواب درسته!

2 پسندیده

به نظرم نمیرسه ایران باشه. به دو دلیل:

  1. امید به زندگی تو ایران فعلا بالای ۶۰ سال هست (صرفا شهودی میگم و تحقیقی نکردم!). این هم از اون لحاظ که نسل پدرا و پدربزرگای ما هنوز هستن. و این نسل میانگین طول عمر و امید به زندگی رو میبره بالا. شاید دهه های بعد که دیگه فقط نسل بچه های دهه ۶۰ به بعد موندن، امید به زندگی به این مقدار افت کنه! :roll_eyes:

  2. امکانات پزشکی در ایران نسبتا بالاس و اصلا تو تصورم نمیگنجه از هر ۵ نوزاد یکی بمیره! (البته اگه فرض کنیم بحث روی نوزادهایی هست که سالم متولد میشن و بعد از تولد میمیرن).

این کشور به نظرم جایی تو افریقاس. مثلا شاید گینه. اگه تو آسیا باشه یا اندونزی هست و یا افغانستان؛ دومی به دلیل جنگ های متعددی که در دهه های اخیر داشته.

اگه بحث متوسط امید به زندگی مطرح نشده بود به هند هم شک میکردم! نرخ مرگ و میر تو هند واقعا بالاس و فساد سازمانی هم مشابه ایران. دسترسی به امکانات خیلی ضعیف، و در بعضی شهرها زندگی به شکلی هست دوستان هندی اخطار میدادن که به هیچ وجه تنها وارد این شهر نشو! و فقط در سطح کمپ خود دانشگاه بمون … .

ولی سختمه باور کنم متوسط امید به زندگی در هند زیر ۵۰ ساله! آخه زاد و ولد در هند بالاس و یه دلیل این زاد و ولدها اینه که بچه ها تو بازنشستگی والدین عصای دست شن. اگه طرف فقط رو ۵۰ سال امید داشت که این قدر نمیزاد.


پ.ن. تعداد حدسام زیاد شد! :grin: دیگه وقتی ممتحن دست آدم رو باز میذاره این جوری میشه!!!

5 پسندیده

من فکر می‌کنم جواب باید یکی از کشورهای آفریقایی باشه. یکی از فقیرترین کشورها مثل اریتره یا حتی سومالی. کشور نیجر هم اصلا وضعیت جالبی در شاخص توسعه انسانی نداره.

4 پسندیده

جواب جالبی بود! جواب شما در مورد فساد و پارتی‌بازی به نظر مشابهت بالایی داره! اما همون طور که @lolmol هم به درستی اشاره کردن، ایران جواب صحیح نیست. متوسط امید به زندگی در ایران در 2019، حدود 72 سال گزارش شده. هم‌چنین ایرانی‌ها به طور متوسط هیچ وقت بیش از 25 درصد از کل دریافتی‌شون رو خرج غذا نمی‌کنند. نرخ مرگ‌ومیر نوزاد در ایران هم حدود 34 مرگ در هر 1000 تولد است.:x:
[الان مرجع برای اطلاعات بالا نمی‌ذارم تا بهتون تقلب نداده باشم :wink:]


تحلیل‌هاتون عالی بود!:star_struck: حتما اگه ادامه بدید نتیجه می‌گیرین! :grin: موارد بالا رو جزو حدس‌هاتون در نظر می‌گیرم چون بقیه رو خودتون رد کردین.
متاسفانه حدس‌های شما هم درست نیستند، با وجودی که بعضی از حدساتون به آمارها خیلی نزدیکه :clap:
گینه دارای امید به زندگی 61.9 سال و نرخ مرگ و میر نوزاد 47 مرگ به ازای هر هزار تولد است.:x:
اندونزی، دارای امید به زندگی حدود 73 سال، و نرخ مرگ و میر 6.5 مرگ به ازای هر هزار تولد است.:x:
افغانستان، دارای امید به زندگی حدود 52 سال هست، و نرخ مرگ و میر نوزاد در اون به 106 مرگ به ازای هر هزار تولد می‌رسه. :frowning: :x:


حدس‌های شما هم متاسفانه درست نیست!
اریتره، دارای امید به زندگی 65 سال و نرخ مرگ و میر نوزاد 34 به ازای هزار تولد است.:x:
سومالی دارای امید به زندگی 53 سال و نرخ مرگ و میر نوزاد 91 به ازای هر هزار تولد. :x:
و نیجر دارای امید به زندگی 56 سال و نرخ مرگ و میر نوزاد 94.9 به ازای هر هزار تولد. :x:


پ.ن- جواب‌های خودم جزو 10 تا پاسخ به حساب نمیاد!
پ.ن2- راهنمایی: فکر نمی‌کنم کسی در ایران باشه که اسم این کشور مورد نظر رو نشنیده باشه!:smiling_imp: (اگر حدس‌ها بیشتر بشه باز هم راهنمایی‌تون می‌کنم :grin:)

6 پسندیده

اگه هنوز جایی برای حدس زدن باقی مانده باشه، من به عنوان شانس‌های آخرم سیرالئون و یمن را انتخاب می‌کنم. فکر نمی‌کنم بدتر از این دو، کشوری در جهان وجود داشته باشه.

4 پسندیده

اگر آمارها درست باشن، افغانستان میتونه جواب باشه. البته آمار فساد رو نمیدونم ولی آمار تقریبی به افغانستان میخوره.

2 پسندیده

جمهوری دموکراتیک کنگو یا جمهوری آفریقای مرکزی. شاید آنگولا ، زیمباوه یا لیبریا و سیرالئون. احتمال اینکه چنین کشوری در آفریقا باشه زیاده خصوصا منطقه آفریقای مرکزی و کشورهای جنوب صحرای بزرگ.

2 پسندیده

ناامید نشید! به راهنمایی‌های من توجه کنین! :grinning: اتفاقا دو کشوری که حدس زدین وضعشون از دو تا از حدس‌های قبلی‌تون بهتره.
سیرالئون با امید به زندگی 59 سال و نرخ مرگ و میر نوزاد 65 در هزار و
یمن با امید به زندگی 66 سال و نرخ مرگ و میر نوزاد 43 در هزار نمی‌تونن جواب درست باشن.:x:


ممکنه در راهنمایی کردن بدجنس باشم اما مطمئن باشین آمارهایی که دادم درسته! چیزی که مدنظر هست اینه که این آمارها دقیقا متعلق به چه کشوری است. آمارهای افغانستان رو نوشتم و مغایرت داره پس نمی‌تونه جواب باشه.

در تمام کشورهایی که نام بردید، امید به زندگی بالای 50 سال و نرخ مرگ و میر نوزاد به شدت زیر 100 در هر هزار تولد هست. پس این‌ کشورها هم جواب درست نیستند. :x:

3 پسندیده

از اين راهنمايى، به نظرم ميرسه كشور يا تو آسياس و يا اخيرا جنگهاى خيلى زيادى رو تحمل كرده! شايد براى اينكه به ساير كشورهاى افريقايى كه تو پاسخها مطرح شد سيگنال خاصى ندادين!

اخيرا تو كشورهاى دنيا، خاورميانه خيلى درگير جنگ بوده!

  • كره شمالى
  • عراق

دو حدس بعديم هستن.

4 پسندیده

این کشورها به نظر وضعی شبیه ایران دارند.
کره شمالی با امید به زندگی 71 سال و نرخ مرگ و میر نوزاد 21 در هزار و
عراق با امید به زندگی 73 سال و نرخ مرگ و میر نوزاد 31 در هزار جواب مورد نظر نیستند! :x:


راهنمایی2: این کشور هم در شرق و هم در غرب ایران قرار داره. (بستگی داره از کدوم طرف بخواید برید! :grin:) اما به لحاظ عرض جغرافیایی در شمال نسبت به ایران قرار می‌گیره.
راهنمایی3: جواب به این سوال اصلا بدیهی نیست. (حتی ممکنه بعد از شنیدن جواب با جارویی چیزی بیفتین دنبالم!!:broom:)
راهنمایی4: چند نفر رو به شرکت در حل معما دعوت می‌کنم:
@sepinoud.keshaavarz @sepehrglst @bgolshaee

بازم راهنمایی خواستین در خدمتم! :grin:

3 پسندیده

شوروی سابق؟! :smiley: :face_with_raised_eyebrow:

=====================================

احتمالا این کشور یا همزمان نیست الان با ما یا اینکه همسایه ما نیست. سر کاریم؟ :grin:

1024px-Countries_by_average_life_expectancy_(2015)

منبع: ویکی

3 پسندیده

با توجه به چیزهایی که گفته شد بعید نیست یکی از کشورهای اسیایی میانه باشه چون خیلیاشون اصلا وضع خوبی ندارن و البته فساد گسترده اداریی توشون جا خوش کرده. هرچند تو تلویزیون چیزی ازشون گفته نمیشه که دلیل بر اهمیت نداشتن اونها برایی جامعه جهانی داره. از این رهگذر من دوست دارم تاجیکستان تو اسیا، اوگاندا تو افریقا، گینه پابوا تو استرالیا و دست اخرم لسوتو و سودان شمالی تو افریقا رو مثال بزنم. اگر جانبی دوست دارن طوری سفر کنم که از طریق قطب شمال به یمن برسم چون این کشورم شرایط یکسانی داره و خوب حتی سومالیم میشه تو این فهرست اورد. تو کشورهایی اروپایی ام چند تا از کشورهایی حوزه بالکان به شدت کاندایی لین قضیه هستن

1 پسندیده

عااالی بود نجمه! از این حرکت دیسراپتیوِت لذت بردم! :star_struck:

حتی شوروی سابق در سال های 1950 تا 1980 (که تقریبا نزدیک های فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میشه) امید به زندگی بین 64 تا 68 سال داشته و نمی تونه جواب درست باشه.:x:

شایدم این کشور یکی از اون نقاط خاکستری توی نقشه است که همه مون می شناسمیش! من هیچ کدوم از مواردی که گفتی رو جزو قیدهای مساله قرار ندادم. دستتون توی حدس زدن بازه!

ممنون از اطلاعاتی که اضافه کردین. آمار تاجیکستان رو برام جالب بود ببینم: امید به زندگی 69 سال و نرخ مرگ و میر نوزاد 30 مرگ در هر هزار تولد.
با ارجاع به نقشه ای نجمه ارائه کرد، بقیه مواردی که گفتین هم نمی تونن جواب درست باشن! :x:


شمارش معکوس برای رونمایی از جواب شروع میشه… تیک تیک/ تیک تیک/ تیک … … :alarm_clock:

2 پسندیده

جواب قطب جنوب نیست؟ یا مثلا گرین‌لند؟

2 پسندیده

ترکیه🧐 عاقا یک کلام😛

2 پسندیده

خییییلی جستجو کردم ولی نتونستم کشوری با این … پیدا کنم.:neutral_face:
بنظرم همچین کشوری وجود نداره ، شاید م کشوری در یه تاریخ خاص مثلا 1950 باشه.
امیدوارم این سوال یه جواب داشته باشه (جاروووو :broom:)

2 پسندیده

اگر به گذشته میخواین نگاه کنین، ایران در قبل از انقلاب فکر کنم کاندید مناسبی باشه! فکر کنم حول و حوش ۱۹۶۰ امید به زندگی در همین حد بوده. البته در اکثر نقاط دنیا چندان وضعیت جالب نبوده در اون دوران.

3 پسندیده

خب همون‌طور که مستحضر هستید، بنا بود وقتی این پرسش 10 پاسخ (غیر از پاسخ‌های خودم) دریافت کرد، من جواب درست رو رونمایی کنم. اما حالا پرسش ما 13 پاسخ دریافت کرده و طبیعتا من دیگه نمی‌تونم به شرط قبلی پایبند باشم و جواب رو به شما بگم! :ghost::ghost::ghost::smiling_imp::cowboy_hat_face:
:broom:
:broom:
:broom:
:broom:
:broom:
:broom:
:broom:
:broom:
:broom:
:broom:
:broom:
:broom:
:broom:
باشه باشه، آروم باشین! شوخی کردم! جوابو میگم !
قبل از هر چیز از مشارکت پرشور شما تشکر می‌کنم. :pray::clap: انصافا لذتی که از مشغول ساختن ذهن شما بردم قابل وصف نبود! :grin: باشد که به فکر انتقام نیفتید! :woozy_face:
.
.
.
.
عاقا جواب توی مشت‌های من گیر کرده و مشت‌هام وا نمی‌شه :facepunch:… بذارید یه تلاشی بکنم… باید دنبال مشت‌واکُن بگردم … :wrench: هر کی داشت خبر بده لطفا. :nerd_face:

پی نوشت- جواب به کمی تصویرگری نیاز داره که به محض اتمام رونمایی میشه. :star_struck:
لطفا یادتون نره که احساس و نظرتون رو بعد از دیدن جواب اینجا ثبت کنید.

4 پسندیده

سلام!:facepunch: :raised_hand:

جواب ایالات متحده آمریکاست! :statue_of_liberty:

مشروح جواب را در اینجا بخوانید.:heart:


7 پسندیده