این همه کمپین راجع به بحران آب چه فایده ای داره؟

با دوستی راجع به نوآ007 و حمایت ازش صحبت می کردم، می گفت “اینهمه گفتگو در فضای حقیقی اتفاق افتاده و به این بسنده نشده و به فضای مجازی کشیده شده است؛ به نظرم کار بی هدفیه و دلیلی بر حمایت ازش نمیبینم.”
به نظرم کاملا درست میگفت. یه اتفاقی که راجع به همین موضوع بحران آب رخ داده اینه که کمپینهای زیادی راجع بهش برگزار شده و اتفاقی که افتاده این بوده که روز به روز وضعیت آبی کشور بدتر شده. حتی به نظرم اثر منفی داشتن. چون در ذهن مخاطب این رو تداعی می کنه که “اگر واقعاً وضعیت آب بحرانیه پس چرا کاری انجام نمی گیره؟ احتمالا همش دروغه!”

سوال

یک کمپین موفق راجع به یک موضوع خاص چه هدفی رو باید دنبال کنه؟ مثالی سراغ دارین؟

photo_2017-09-23_20-00-32

یک کمپین موفق راجع به یک موضوع چه هدفی رو باید دنبال کنه؟

به نظرم اینکه یه کمپین موفق هست یا نه، بستگی داره به اینکه هدف اصلی و اولویت کمپین چی بوده؛‌ رابطه ی برعکس رو نمیتونم ببینم.

این همه گفتگو در فضای حقیقی و مجازی، راجع به بحران آب چه فایده ای داره؟

نقل قول زیر به اندازه کافی گویا هست:

هر وقت دیدیم مثلا خدماتی های ساختمون، به جا فشار آب شلنگ، انتخاب میکنن از جارو استفاده کنن، یعنی دیگه نیازی به گفتگو نیست.

2 پسندیده

موضوع خیلی خوبیه.

به نظرم باید برای استفاده درست از آب هم طرح های تشویقی در مجلس تصویب بشه هم جریمه های مشخص و دولت ملزم به اجرای آن ها شود. بعد از این کار اجرای طرح های تشویقی به مردم واگذار شود (به طور مثال برای هر شهر و روستا یک کارگروه یا انجمن یا یک شورا برای موضوع آب و فاضلاب تشکیل بشه که از نهاد های مختلف دولتی و مردمی عضو داشته باشه) حالا تشویق ها میشود نقدی باشد، یا امتیاز در نظر گرفته شود یا سایر چیزهایی که میتوان مردم را تشویق کرد و جریمه ها هم همینطور ، مثلا ابیاری زمین کشاورزی و باغ در ساعات 12 تا 16 ممنوع شود و در صورت تخلف مثلا 200 هزارتومان جریمه در پی داشته باشه و … .

حالا این اتفاق چطور بيفتد ؟

  • از طریق نماینده های مجلس

چطوری نماینده ها توجیه بشن؟

  • از طریق ما ها که هم در فضای مجازی هستیم و هم در جامعه مسئول کمپین ها و یا عضو ان هاییم .

چطوری این کار صورت بگیره؟

  • از طریق نوشتن نامه هایی به نماینده های حوزه و منطقه هر یک از ماها در جای جای کشورمان و یا برگزاری مراسمی و دعوت از نماینده و توجیه اون.

حالا بعدش چی میشه؟

  • اگه خیلی پیگیر باشیم، در مجلس مطرح میشه ، براش طرح در نظر میگیرن و ممکنه رای بیاره.

اگه موفق نشدیم چی میشه؟

  • بازم به تلاشمون ادامه میدیم.
1 پسندیده

سلام.طبیعتا کمپین ها اگر در واقعیت به خوبی عمل و تلاش کنند ماندگار خواهند بود حتی یک نفر.

بعضی وقتا هم میتوان اینگونه استنباط کرد که کمپین های متعدد در مورد آب یعنی وضعیت خوب نیست، یعنی هشدار، یعنی صرفه جویی، … و البته شفافیت از مقام و مسئولین مربوطه.

به نظرم مهمترین هدف این کمپین ها میتوونه این باشه که از مسئولین بخواد در مورد آب با شفافیت بیشتری صحبت بشه، چون این مشکل و عدم شفافیت میتوونه باعث گمراهی و حتی پسرفت تلاش های انجمن ها و کمپین ها باشه.

4 پسندیده