بازاریابی شبکه ای به درد چه کسب و کارهایی میخوره؟

راجع به نت ورک مارکتینگ، هیچ تبلیغ و یا صحبت قابل اتکایی نشنیدم.

  • آیا این روش بازاریابی موثر هست؟
  • به درد چه کسب و کارهایی میخوره؟
  • و به چه صورت میشه بهتر پیاده ش کرد؟

3 پسندیده

چرا هست
مجوز داره و الان 14 شرکت دارن با نتورک مارکتینگ به صورت هرمی محصولات خودشون رو ارزه میدارن

مثل شرکت بادران

1 پسندیده

بازاریابی شبکه‌ای چیست؟
بازاریابی شبکه‌ای” یه روش بهینه برای عرضه‌ی محصولات یه شرکت هست.
این تجارت خیلی مردم‌محوره. درواقع خودِ مردم و اعضا هستن که مصرف‌کننده و فروشنده‌ محصولات و توسعه دهنده‌ی این کسب‌و‌کارن.

وضعیت بازاریابی شبکه‌ای در جهان چگونه است؟
طبق آمارهای رسمی در حال پیشرفت هست و ده‌ها میلیون نفر هر سال میلیاردها دلار حجم فروش تولید می‌کنن.

وضعیت بازاریابی شبکه‌ای در ایران چگونه است؟
در ایران به دلیل نوپا بودن (7 سال)، این تجارت فرازها و فرودهایی داشته و امروزه به مقداری ثبات رسیده اما برخی مشکلات همچنان پا برجان. یکی از دلایلش میتونه جولان شرکت‌های هرمی در سالهای نه چندان دور باشه که رد پاهاشون هنوز هم وجود داره.

چه شرکت‌هایی در ایران فعالیت دارند؟
برای مشاهده اینجا کلیک کنید.

وظیفه‌ی نظارت بر این شرکت‌ها با کیست؟
طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جرائم اقتصادی در فضای مجازی، وزارت ص.م.ت، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و دادستانی کل کشور این مسئولیت رو بر عهده دارن و شرکت‌های متخلف رو گوش‌مالی میدند.

چرا در بازاریابی شبکه‌ای “همه” موفق نمی‌شوند؟
برخلاف سایر شرکت‌ها که قبل از استخدام افراد رو از لحاظ مدرک, سطح اجتماعی, محل زندگی, مهارتی و غیره غربال می‌کنن, در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای چنین نیست و (در ایران) درب این شرکت‌ها به روی تمام احاد جامعه بازه. لذا شروع فعالیتِ شما تنها با یک ثبت‌نام هم امکان‌پذیره.
توصیه میکنم پاراگراف بالا رو چندین مرتبه مطالعه کنید.

بگذریم؛

به نظر بنده قدرت تبلیغ کلامی رو نمیشه نادیده گرفت. همین حالا هم خیلی از خریدهای ما ناشی از توصیه‌ی دوستان و اطرافیانمونه. یعنی کاری که در بازاریابی شبکه‌ای انجام میشه.
از طرف دیگه هم قدمت 80 ساله‌ی این تجارت فاکتور دیگه‎ایه که میشه بهش رجوع کرد. اگه بد بود یقینا خیلی زود از پا در میومد.

تقریبا همه. (واژه‌ی “تقریبا” به این دلیل استفاده شد که داشتم فکر می‌کردم یه تولید کننده‌ی دمپایی آیا میتونه از این تجارت بهره‌مند بشه؟)

این رو باید از افراد موفق در این صنعت پرسید.

پی نوشت1: مطالب فوق نتیجه‌ی مطالعات مختصرِ اینجانب بوده، نه تجربیات یک فرد همه‌چی دونِ این صنعت.
پی نوشت2: نظر من درمورد این تجارت مثبته اما به دوستان توصیه میکنم قبل از ورود کمی وقت بذارن و کسب اطلاعات کنند.
پی نوشت3:در سال 95 آمار دست‌وپا شکسته‌ای از وضعیت این صنعت در ایران منتشر شد که اینجا قابل رویته. (قابل رویت نه قابل استناد!)
پی نوشت4: اخبار رسمی بازاریابی شبکه‌ای رو از سایت ام‌ال‌ام بوک و ایران هشدار دنبال کنید.

2 پسندیده

نتورک مارکتینک چیست؟
(network marketing) نتورک مارکتینک یا همون بازاریابی شبکه ای یک روش بازاریابی و تبلیغات محسوب میشه که انواع کسب و کارها میتونن از اون برای بازاریابی محصول یا خدماتشون به نحوی استفاده کنند
این یک روش بازاریابی و تبلیغات محسوب میشه مشابه " تبلیغات محیطی " که شامل بیلبورد ها، استرابورد ها، لایت باکس ها؛ تلویزیون های شهری و بسیاری موارد دیگه میشه
روش بازاریابی شبکه ای به بیان های مختلفی تعریف شده که بنده سعی میکنم آنرا تا حد امکان ساده در اینجا تشریح کنم
در روش بازاریابی شبکه ای افراد بر اساس سهمی که در گسترش شبکه مشتریان شرکت دارند پاداش میگیرند. یعنی هر فرد که بتواند مشتریان بیشتری معرفی کند پاداش بیشتری دریافت میکند. برای اینکه بتوان این پاداش را بر اساس شایستگی و سهم حقیقی فرد در نظر گرفت ساختار را در قالب هرم و سطح به سطح در نظر میگیرند.
حال این بستگی به کسب و کار شما دارد که این درآمد میتواند مادام پرداخت شود یا موقت

شرکت های بازاریابی شبکه ای چه شرکت هایی هستند؟
برخی شرکت ها صرفا مشغول ساخت شبکه هستند تا بدین صورت بتوانند به عنوان پیمانکار با تولید کنندگان محصول یا ارائه دهندگان خدمات وارد توافق های فروش شوند. این شرکت ها بدلیل اینکه یک شبکه از پیش ساخته و بزرگ دارند میتوانند حجم قابل قبولی از محصولات یا خدمات را خریداری کنند و در مقابل این خرید عمده تخفیف قابل قبولی نیز دریافت میکنند. افرادی که در این شبکه هستند هزینه کامل برای خرید محصولات را پرداخت میکنند چرا که آنها محصولات را بصورت خرد خریداری میکنند . در مقابل این شرکت ها نیز تفاوت مبلغ خرید محصول از تولید کننده و فروش آن به مصرف کننده را سود میکنند که از این سود بخشی به شرکت رسیده و بخشی در قالب یک برنامه از پیش مشخص شده به افرادی پرداخت میشود.
این شرکت هارا که کار شبکه سازی انجام میدهند و بصورت پیمانکار فروش محصولات یا خدماتی را بر عهده میگیرند شرکت های بازاریابی شبکه ای مینامند.
در بسیاری موارد مشاهده میشود که این شرکت ها خود اقدام به تولید محصول میکنندکه این موضوع با وجود بازار مشتریان از پیش تامین شده و بازار فروش مناسب برای هر محصولی که وارد این شبکه میشود موضوعی کاملا طبیعی است .

نمونه ای از کسب و کار هایی که از مدل بازاریابی شبکه ای برای بازاریابی محصولات خود استفاده میکنند ولی یک شرکت بازاریابی شبکه ای نیستند.
آی نوتی - این شرکت خدمات پیامک تبلیغاتی ارائه میکنه و در این زمینه از بازاریابی شبکه ای برای بازاریابی محصولاتش استفاده کرده که باعث شده موفقیت قابل توجهی بدست بیاره. این شرکت یه شرکت بازاریابی شبکه ای نیست مثل بادران و این چیزا که هی محصول بهش اضافه بشه و شما عسل و جوراب و اینچیزا بخرید. صرفا با خرید بسته های ارسال پیامک و خرید پیش شماره و مادامی که اینکار رو انجام میدین معرفی کننده شما هم درآمدی داره

بازی های تحت مرورگر مثل تراوین و … - اگر دقت کنید در تمام این بازی ها جایی هست که نوشته شده دوستان خودرا به بازی دعوت کنید و فلان پاداش را دریافت کنید. این هم همان بازاریابی شبکه ای است. افراد تشویق میشوند تا شبکه مشتریان کسب و کار را گسترده تر کنند و در مقابل پاداشی دریافت کنند. این نوع بازاریابی شبکه فقط یکبار به افراد پاداش میده و درآمد یا پاداش بصورت مادام منظور نمیشه

نمونه های بسیاری از این روش بازاریابی رو میشه در کسب و کار های مختلف پیدا کرد
مثلا فروشگاه های لپ تاپ که میتونید باهاشون همکاری کنید و در مقابل هر مشتری که بهشون معرفی میکنید درصدی از مبلغی درآمد فروشگاه از اون مشتری رو بصورت مادام دریافت میکنید .

اما در زمینه شرکت های بازاریابی شبکه ای که @Erfan عزیز هم به اونها اشاره کردند توجه داشته باشید که این شرکت ها در قالب های جدیدی نمود پیدا میکنند که تا حدود زیادی مجزا از جریان بادران و این چیزا هستند .

نمونش هم کنتل که اخیرا شروع به کار کرده - کنتل هم مثل باقی شرکت های بازاریابی شبکه ای بصورت دائم اقدام به گسترش شبکه انسانیش میکنه و از این شبکه برای تضمین فروش محصولات یا خدمات یا دیده شدن تبلیغات کسب و کار ها استفاده میکنه. در کنتل ثبت نام میکنید ، تبلیغات میبینید یا از خدماتی استفاده میکنید و پاداش دریافت میکنید. همینطور کسی که شمارو به این شبکه معرفی کرده هم بابت فعالیت های شما پاداش دریافت میکنه .شما هم میتونید افرادی رو به این شبکه معرفی کنید و بصورت مادامی درآمدی از فعالیت های اونها داشته باشید .

این روش بازاریابی در صورتی که متناسب با کسب و کار آماده بشه و چگونگی عملکرد اون بدرستی شناخته بشه میتونه به رشد کسب و کار بسیار کمک کنه و از کم هزینه ترین و کم ریسک ترین روش های بازاریابی محصول محسوب میشه

تقریبا میشه گفت در هر کسب و کاری میشه از این روش استفاده کرد و محدودیت خاصی وجود نداره . این استفاده میتونه بصورت مستقل باشه و یا همکاری با شرکت های بازاریابی شبکه ای .

در این سوال بستگی داره که میخوایید روش بازاریابی شبکه ای رو در کسب و کار خودتون پیاده کنید ، یا اینکه میخواهید یک شرکت بازاریابی شبکه ای اصولی راه اندازی کنید!
این دو مورد باهم تا حدود زیادی متفاوت هستند و تا جایی که من در این زمینه کار،فعالیت و تحقیق و تحصیل داشتم میدونم بسیاری از اون شرکت هایی که به عنوان شرکت های بازاریابی شبکه ای در ایران دارن فعالیت میکنند اصولی از این کار رو رعایت نمیکنند که نقشش در موفق نبودنشون بسیار موثر تر از سابقه فعالیت شرکت های غیر قانونی است و این کسب و کار هارو بجای یک فرصت برای مردم در ایران تبدیل کرده به یک دلال بزرگ در بازار که تقریبا احتمال موفقیت افراد و کسب درآمد مناسب دراون رو به داره به صفر نزدیک میکنه

3 پسندیده