بازی سازی مناسب برا پمپ آب چرخ و فلکی آفریقایی چیه؟

پمپ بازی یه پمپ آب هست که در افریقا طراحی شده و هدفش این بوده که به جا اینکه افراد مجبور بشن دستی آب رو پمپ کنن، کار لازم رو بازی چرخ و فلک بچه ها انجام بده.

ولی به دلیل اینکه بچه های زیادی در این منطقه از بازی چرخ و فلک استقبال نکردن، این پروژه که هزینه ی اجراش هم میلیون دلاری بوده شکست خورده. در ضمن استفاده از پمپ به صورت دستی (یعنی وقتی بچه ها بازی نمیکنن) هم خیلی راحت نیست.

چنین چرخ و فلکی چی لازم داره که از حالت بدون استفاده در بیاد؟

در ادامه ی موضوع چطوری میشه ایده ای رو قبل اجرای کامل سنجش کرد؟

1 پسندیده

مهم‌ترین چیزی که لازم داره، یک وسیله برای ذخیره انرژیه! مثل نیروگاه چرخه ترکیبی. فرض کنید یک منبع آب در بالا قرار بگیره که بچه‌ها با هر بار بازی انرژی‌شون رو به صورت ذخیره آب در یک مخزن در ارتفاع ذخیره کنن! یا یک باتری رو شارژ کنن،‌ یا یک سنگ بزرگ رو که در یک سیستم آسانسور ماننده بالا ببرن و در زمان لزوم از انرژیش استفاده کنن.

یکی از اولین شروط بازی‌سازی برای انسان‌های خودخواه (نه به معنای بد) ندیدن مستقیم سود دیگران است. تا حد امکان باید این سود دیده نشود.
یک مسئله دیگر تنوع است، آنچنان که من مستندات رو می دیدم،‌ بازی‌های کمی وجود داشت. شاید بهتر باشه وسایل بازی زیادی اونجا قرار بگیره تا علاقه‌مندان بیشتری به اون منطقه جذب بشن

نباید تبلیغات کار خوب شما رو بچه ها یا پدر و مادراشون ببینن! شاید احساس استثمار بهشون دست بده! اگرچه به نفع خودشونه. می گن نگاه کن زحمت و انرژیش رو ما می‌ کشیم اون‌ها تبلیغات و سودش رو می‌برن!

4 پسندیده

خودتون رو الان بذارید جای اون بچه ها: از سرسره لذت بیشتری می برین یا چرخ و فلک؟ به نظرم نوع وسیله بازیی که انتخاب کردن برای کار کشیدن چندان مناسب نبوده. شاید بهتر بود از سرسره یا تاب استفاده بشه که بچه ها لذت بیشتری از بازی کردن باهاش می برن. البته احتمالا طراحیش کمی سخت تر و فکر بیشتری می خواد:slight_smile:

###کامنت

:slight_smile: چنین چیزی خب وجود داره. یعنی کل ماجرا همین بوده، یه منبع آب در ارتفاع که انرژی جنبشی بچه ها به صورت انرژی پتانسیلی درش ذخیره میشه.

این منبع ذخیره اگه مخزن آب نباشه، نیازی نیست حتما کنار چاه آب باشه، مثلا میتونستن تو شهربازی این شهر بیان سیستم ذخیره ی انرژی رو راه بندازن و انرژی رو در یه باتری یا همچین چیزی ذخیره کنن و بعد به کمک این باتری آب از چاه بکشن.

#پرسش
نکته اینجاس که در این پروژه الان با صرف تبلیغات زیاد، سودی که در اثر بازی بچه ها به مادرا میرسه رو لو دادن و احتمالا حس «استثمار شدن» رو هم منتقل کردن. آیا راهی هست که همین پروژه ی شکست خورده رو نجات بده؟

##تجربه
معمولا آدم قدر چیزهایی که براش پولی پرداخت کرده، حتی پول کم، رو بیشتر میدونه. چرا ش رو نمیدونم. کمی مربوط میشه به طرز عملکرد ذهن در انتخاب.
###ایده
شهربازی رو گسترش بدن همون طور که سارا گفتن، و برای بازی در این شهربازی لازم باشه بچه ها بلیط تهیه کنن.
##نقد
فقط نقد ساده ای که به چنین راهی وارده اینه که تو شهری که آب لوله کشی وجود نداره، وجود یه شهربازی پولی چه معنایی داره! :expressionless:

#پرسش
چه جور جایزه ی درونی دیگه ای میشه برای بچه ها در نظر گرفت که وارد چنین بازی بشن؟

من هم همین موضوع رو در جوابم اشاره کردم، اما مخزن نسبتا کوچیکه! شاید جذابین این شهربازی در شب باشه که هوا خنکه! اون موقع برق می‌خواد برای روشنایی.

جلوی ضرر رو هرجا بگیری منفعته. من نمی‌فهمم توی آفریقا مشکلشون با توربین بادی (برای مناطق بادخیز) یا سلول‌های خورشیدی (برای مناطق آفتاب‌خیز) چیه! ممکنه دزدی رو بگین، خوب خود اون آهن آلات در آفریقا بیشتر مصرف داره تا سلول خورشیدی. از این پنل‌های تولید برق که کف زمین گذاشته می‌شه و با راه رفتن روش برق تولید می‌کنه هم می‌تونه خوب باشه.

یک راه بهبود اوضا، تبدیل خود بالا کشیدن آب به عنوان بازیه:
۱- مثلا کی بیشتر می‌تونه آب جمع کنه. سالانه مسابقه بذارن و کسی که می‌تونه در واحد زمان بیشترین آب رو جمع کنه جایزه بدن! (خنده داره ولی خیلی بازی‌های المپیک یه چیزی تو همین مایه هان)
۲- شرطش اینه که نمایشگری برای نمایش میزان آب جابه جا شده توسط شما گذاشته بشه (مثلا یک کنتور مکانیکی)
۳- آدمای معروف بیان این مسئله رو مد کنن.
۴- برعکس این حرف نسبتا اشتباه:

باید به کسایی که از یه حدی بیشتر آب جمع کردن پول پرداخت بشه و این پول (حتی خیلی خیلی ناچیز) از کسایی که آب رو استفاده می‌‌کنن دریافت بشه. یا ساده‌ترش اینه که هر خانواده‌ای به میزان آب بالا کشیده شده سهمیه برداشت داشته باشه (اونجا با توجه به قومی قبیله‌ای بودن روستاها ممکنه این کار)
شهربازی باید خیلی جذاب باشه تا بچه‌های بی‌نوا (در اصل پدر مادراشون زمانی که آب هم به زور در دسترسه) حاضر باشن پول بدن برای بازی. که البته این موضوع رو خود شما مطرح کردید.
۵- همونطور که گفته شد از ابزارهای دیگه‌ای هم مثل تاب که تبدیل انزژیش نسبتا ساده است به شرطی گند نزنه به بازی استفاده کرد. یا یکی از کارای خوب می‌تونه طراحی ابزارهای بدنسازی و آمادگی جسمانی (برای بزرگترها) با استفاده از این موضوع باشه.

به نظر من وقتی طرح لو رفته دست بالا رو بگیرن و به روی خودشون نیارن که چیزی لو رفته. بلکه بر عکس، براش تبلیغات کنن، تصاویر بچه هایی که دارن با شادی روی این چرخ بازی می کنن رو در کنار پمپ آبی که به این طریق به جریان می افته از رسانه ها نشون بدن و سعی کنن با شعار های مناسب اون رو به شکل یک نقطه ی قوت برای طرح جا بندازن. شعارهایی با این مضمون که کودکان چرخ و فلک باز، در ضمن بازی شادی دارن ارزش آفرینی می کنند.

این ویدیو حرکت پسر نوجوانی رو نمایش میده که در مالاوی پمپ آب بادی ساخته و از خود طبیعت بهره برده برای انجام دادن کار:

3 پسندیده

به نظر من تکنولوژی های جدید میتونه نجات بخش باشه. چیزی که نیازه چند مانیتور بزرگ و چرخ عمود چرخ بزرگ که بشه توش دوید. و چند حسگر رابط بین مانیتور.
چیزی شبیه subway surfer
تصویر مسیری جذاب رو روی مانیتور نمایش بده
بقیه ماجرا رو میشه از بازی های این مدلی الهام گرفت.
این مدل بازی ها برای بچه ها جذاب هستند