برای آموزش و گرفتن سیگنال معقول درباره بازار سهام ایران، چه کانال‌هایی میشناسی؟

این روزها، ارزش پولی که دستمون داریم روز به روز در حال کاهش هست، و برای خورده پول های قشر متوسط و ضعیف، هیچ بازاری بهتر و معقول‌تر از بازار بورس نیست. مخصوصا که اگه سواد سرمایه گذاری در بازار بورس رو به دست بیاری، میتونی در زمان‌ها و در مکان‌های مختلف ازش بهره ببری و مختص سال ۹۹ و ایران نخواهد بود.

دوستی که راهنمای من برای ورود به بازار بورس بود، همون روز اول بهم گفت:

تو بازار ایران نمیتونی فقط با نمودار سود بسازی. لازمه کانال‌ها و افراد موثقی برای رانت‌های خبری و همین طور یادگیری مستمر به دست بیاری!

یه کانال آموزش بورس و یکی-دو کانال هم برای دریافت سیگنال‌ اولیه در بورس ایران میشناسم که معرفی میکنم. امیدوارم به درد دوستانی که علاقه مندن سواد بورسی کسب کنن و یا به بعضی اخبار بورسی زودتر دسترسی داشته باشن بخوره.

رضا مدیرشانه‌چی: به اشتراک گذاری دانش بورسی رایگان با کیفیت عالی

آقای مدیرشانه‌چی، در کانال آپارتشون (لینک) آموزش‌های ویدیویی خیلی ساده‌ای میذارن که به کمکشون میتونین به ابزار مورد نیاز برای تحلیل تکنیکال و همین طور تحلیل بنیادی سهام مورد نظرتون تجهیز شین.

به هر کسی که میخواد تو بورس وارد شه، طوری که سرمایه‌گذاریش بازدهی مناسبی داشته باشه، پیشنهاد میکنم زمان بذاره و به شکل هفتگی آموزش‌های ایشون رو دنبال کنه.

خوبی آموزش‌های ایشون اینه که به همراه مثال و نمونه واقعی از بورس ایران، رفتار سهام مختلف رو با تحلیل معرفی شده در آموزش بررسی میکنن؛ به اسم مشق شب. پس شما علاوه بر یادگیری یه تحلیل یا یه نمودار، سهم ارزنده‌ای رو هم پابه‌پای آقای مدیرشانه‌چی تحلیل میکنین.

مثلا مدل چهارمیانگین ایشون رو گوش کنین (یا بخونین) تا به یه ابزار راحت و قوی برای بررسی نقاط ورود و خروج به یه سهم تجهیز شین :v:

:point_left: مدل چهار میانگین و rsi.pdf (151.7 کیلوبایت)

در ضمن کانال تلگرامی برای اطلاع‌رسانی‌ها و گروه تلگرامی برای بحث راجع به آموزش‌ها، که از این آدرس در دسترس هست. در این کانال میتونین روال آموزش‌ها، ویدیوهای آپدیت‌تر و توضیحات اولیه رو به دست بیارین. در گروه تلگرامی میتونین به پرسش و پاسخ راجع به آموزش‌ها بپردازین؛ یه کلاس درس جذاب برای یادگیری!

گروه اساتید دانشگاه و دانشگاهیا در بورس

یه گروه بورسی هست که درش چند استاد دانشگاه که فکر میکنم اساتید آی‌تی و دانشکده کامپیوتر هستن، وقت مناسبی میذارن و به شکل شفافی تلاش میکنن سهام سودده در پورتفویشون رو معرفی کنن. خوبی این گروه این هست که افراد حرفه‌ای‌تر بازار بورس وقت مناسبی درش میذارن و سهم معرفی میکنن و در ضمن به سوالات افراد پاسخ میدن.

به دلیل اینکه بستر تعاملی تلگرام هست، شخصا دنبالشون نمیکنم؛ منتها در یه بازه ی ده روزه با حساب تلگرام دوستی جریان بحث‌ها رو نگاه کردم و به نظرم جای مطمئن و راحتی برای تبادل نظر درباره سیگنال های بورسی هست.

از طریق این آدرس که آدرس کانالشون هست میتونین برای عضویت در این گروه بورسی اقدام کنین. در کانالشون اطلاعات چندانی نمیذارن و فقط تصویر روزانه از سبد سهامشون رو برای شفاف‌سازی بروز میدن.

سهامیاب و بعضی گفتگوهای پرمحتوا-تر برای سیگنال خرید و فروش

در فضای گفتگوی سهامیاب، حرف مفت و ناله-زاری زیاد پیدا میکنید، منتها این وسط یکی-دو کاربر هستن که فکر یا تحلیل منتشر می‌کنن. در ضمن این افراد به بعضی رانت‌های خبری هم دسترسی دارن و از اخبار در دسترسشون برای بروز تحلیل‌هایی استفاده میکنن.

یکی از این افراد این آی دی هست به اسم عقاب بورس. شخصا از ایشون بعضی نکات دید بنیادی به یه سهم و همین طور یکی-دو سیگنال مناسب برای ورود و سهامداری رو گرفتم. البته بعضی نظراتشون هم هیجانی هست و بیشتر سهامدار رو به رفتار احساسی تشویق میکنن تا عقلانی، منتها در کل برایند حرفاشون از نظر من اثربخش هست.

راستی اگه در بازار سهام هستین و فرصت کافی برای مرور کدال رو ندارین، پیشنهاد میکنم سهامی که دارید رو در سهامیاب دنبال کنید. با اینکه نسبت حرف باارزش به حرف مفت در توییت‌های سهام‌یاب خیلی خیلی کوچکه، منتها این طوری میتونین مطمئن باشین اخبارِ راجع به سهم خودتون از دست نمیدین.


اگه کانال مناسبی برای دنبال کردن بازار بورس ایران میشناختید معرفی کنین. فقط حواستون باشه هر چی معرفی کردین توضیح کافی و نظر خودتون رو هم براش بذارین تا نقدش نکنم! :v:

8 پسندیده

من تا به حال بیشتر سبد پیشنهادی هفتگی خود کارگزاری مفید رو استفاده کردم، هر یکشنبه عصر منتشر میشه. بعضی از سهاماش خوب سود دادند، آموزشهای آنلاینشون هم تازگی دیدم بعضیهاشون خوبه، در اسکای روم برگزار میشه و امکان پرسش و پاسخ هست.

5 پسندیده

ممکنه ربطی به موضوع نداشته باشه ولی در کل باتوجه به اتفاقاتی که در بازار طلا و سقوط ارزش ریال داره رخ میده ، ساختمان بورس هم دچار لرزشهایی شده. اگه بورس تا اینجا اومده به خاطر پشتوانه محکم دولت بوده و اگه التهابات اخیر بازار ارز و طلا آرام نگیره احتمالا دولت ممکنه پشت یکی (ریال یا بورس) رو خالی کنه. به همین دلیل در این اوضاع لازمه در کنار فعالیت معمولی که در بورس داریم ، حواسمان به پالسهای سیاسی و اقتصادی هم باشه و فعالان با دقت بیشتری اخبار و تحولات بورس و موثر بر بورس رو رصد کنند تا زیر آوارِ ریزش احتمالی صدمه نبینند. هرچند بازار بورس در ذات خودش چنین ریسکهایی ، در همه جای جهان ، داره.

3 پسندیده

من از ۹۲ تو بورسم، یعنی بازار گاوی قبلی! و غیر از دو سال اول که به شدت تو ضرر گیر کردم، باقی این ۶-۷ سال، بورس برام در حد یه بانک قوی‌تر بود. از اسفند ۹۸ تا الان، تقریبا مشابه مرور خاطرات سال ۹۲ برام میگذره؛ البته به شکل کش‌دارتر.

حدسم اینه که تا اواخر دولت کنونی، بورس همین طور مورد حمایت و عنایت دولت واقع میشه. بعد و در دولت جدید، دوباره بازار سهام وارد یه فاز خرسی میشه، به همراه افرادی که بازی خوردن و احتمالا حرص زدن و نتونستن پولشون رو به موقع از بازار بکشن بیرون. دلار هم با قیمت بالایی به دست دولت بعدی می‌رسه تا اولین قدم دولت بعدی این باشه که نشون بده بر عکس دولت قبلی تو کنترل قیمت دلار، توانمنده! و بعد دوباره بعد هشت سال روز از نو، روزی از نو!

پ.ن. بله خب،‌ پاسختون ارتباط خاصی به سوال نداشت، ولی بی‌ربط به موضوع نبود :wink: شاید میتونست یه سوال و بحث مجزا در ارتباط با همین موضوع باشه، مثلا «آخر و عاقبت بورس ۹۹ رو چطور می‌بینی؟». اگه بخواید، میتونم بحث رو به موضوع جدا تبدیل کنم.

6 پسندیده

و

برای اینها :point_up_2: اینو یافتم، شاید برای خودم و باقی مبتدی‌ها :wink:

2 پسندیده

من جای شما باشم یا به صندوق‌ها اعتماد می‌کنم، یا خودم می‌رم دنبال کسب دانش بورسی!
توی جایی مثل بورس اون هم توی ایران، کسی عاشق چشم و ابروی آدم نیست که به رایگان کلی وقت بذاره سهم پیدا کنه. این کانالها خیلیاشون سیگنالها رو طوری می‌دن که خودشون ازشون سود ببرن.

اینم در نظر داشته باشید که سهم خوب جدای از شایعات بازار، راه خودش رو می‌ره.

1 پسندیده

آفرین :clap: . و این دقیقا عنوان سوال هست: برای کسب دانش بورسی تا الان از چه کانال‌هایی استفاده کردی که موثر بودن؟

البته اگه احساس کردی که حتما باید عاشق چشم و ابروی من و دیگران باشی تا منابعت رو به رایگان بهمون معرفی کنی؛ مشکلی نیست و معرفی نکن :v: .

3 پسندیده

من راستش خیلی مبتدی هستم در بازار بورس.
ابتدای کتاب تحلیل تکنیکال بورس رو خوندم. بیشتر بخش خطوط حمایت و مقاومت رو ازش برداشت کردم.
از کانالهای معین صادقیان توی یوتیوب و اینستاگرام با نام moin.sadeghian استفاده می‌کنم. رهنمودهای کلی و مفیدی به خصوص برای من تازه‌کار داره، خیلی به زبون ساده صحبت می‌کنه.
و همین طور اپلیکیشن تحلیلگر بورس. این هم یه سری ابزارهای کشف اتوماتیک بازار داره. بخش‌هایی ازش رو اصلا نمی‌فهمم. اما سیستم آموزش کاربران به کاربران رو راه‌اندازی کرده و همین طور نقشه بازار رو هم توی نسخه جدیدش اضافه کرده. به نظر من اپلیکیشن جالبی میاد. بزای من که توی لینوکس به ابزارهای تحلیل تکنیکال به خوبی دسترسی ندارم خیلی مفیده.

3 پسندیده

خب صندوقها اولین پیشنهاد کارگزاریها به تازه کارهاست، ولی من دوست داشتم خودم وارد بشم و همین ریسک موجود باعث میشه آدم مجبور شه یاد بگیره. برا اینکه سرنگون نشیم هم چاره اینه که قدم به قدم و با سرمایه های کم پیش بریم.
این ترسی که همه میندازن تو جون آدم تا حدی لازمه ولی نه تا حدی که نخوای خودت تجربه کنی و واگذار کنی به دیگران.

3 پسندیده

سیگنال به این معنا که نظر آدمی جلب بشه، صورت‌های مالی رو بخونه، روند رشد رو ببینه و از نظر بنیادی سهم رو بررسی کنه، بد نیست. ولی این که کسی خبر از غیب بیاره، هم عجیبه و هم غیرقانونی. نمونه‌ش سهمی که تا دیروز به عنوان سیگنال مطرح شده بود، امروز منحل شد! سیگنال به معنای درست‌ش می‌خواید: بانک سامان رو چک کنید.

2 پسندیده

@lolmol

نه نه😂 منظورم اصن این نبود شاید من منظور سوال رو بد گرفتم. من فکر کردم منظور سوال بیشتر این کانالهایی هست که می‌گن اقا فلان سهم قراره گرون شه برید بخرید و اینا، من خودم چون بیشتر سرمایه گذاری می‌کنم تا معامله، می‌شینم بیشتر این صورتحساب‌ها و اینا رو می‌خونم و سعی می‌کنم یه چیزی ازشون دستگیرم بشه، این راه رو یک استادی بهم پیشنهاد کرده بود، که البته هنوز خیلی ازشون سر در نیاوردم

2 پسندیده

اهان خب اگه خودتون علاقمند هستید یک پیج اینستاگرامی هست که مطالب آموزشی خوبی داره تو این زمینه:
https://instagram.com/bourse_elyas?igshid=1ual0ff2sn43e

که البته کانال تلگرام هم دارن.

1 پسندیده

صورتحسابهای مالی چیز بدی نیستن بخصوص برای سرمایه‌گذاری. ولی نکته اینه که اساسا الان عددسازی بسیار زیادی روی اونها انجام میشه و نظارت بیرونی هم نیست. در نتیجه قابلیت اعتماد رو ندارن.

2 پسندیده

شاید این نظر مشکوک به نظر بیاد. ولی در رادیو اقتصاد دقیقا همین نظر رو کارشناس بورسی گفت. حتی مثالی زد که برخی شرکت‌ها به عددی برای دارایی خودشون در هنگام عرضه اولیه می‌رسند که از دارایی شرکت بنز بالاتر می‌ره. در حالی که فاصله بسیار زیادی بین این شرکت و شرکت بنز وجود داره.

2 پسندیده

یک مثلی در بررسی‌های اقتصادی مرتبط با دولتها هست که به زبان خودمون میشه این: «دولت جون به غزرائیل نمیده چه برسه به مال مفت به دیگران». خاصیت دولتها اینه که تا وقتی مطمئن نباشن که وضعیت شرکتی به افتضاحترین شکل ممکنه، هیچوقت اون رو از دست نمیدن، فرقی هم نمیکنه در ایران باشه یا در آمریکا. به همین خاطر واگذاریهای دولتی همیشه مشکوکه و هیچوقت نباید به شکل معمول به دنبال سودآوری از این واگذاریها بود. البته ممکنه در مواردی طرح به سمت خصولتی بره یا فردی ایده‌ای خاص در خرید یک شرکت دولتی در نظر داشته باشه.

بورس ایران، الان جایی برای سرمایه‌گذاری نیست، چون ریسک بسیار بالایی رو در خودش داره ولی جایی برای نوسان‌گیری حرفه‌ای هست. البته نوسان‌گیری موفق وقتی اتفاق میوفته که سود حاصل از سهام در یک دوره خاص، از رشد شاخص کل بیشتر باشه. یعنی اگر فردی در بازه شش ماهه اول امسال که بورس بیش از دو برابر رشد کرده، سودی کمتر از ۲۰۰ درصد به دست آورده، عملا وقت خودش رو تلف کرده! طلا میتونست پایدارتر ارزش پولش رو حفظ کنه و نیازی به تحلیلها و استرسهای بازار هم نبود.

2 پسندیده

دقیقا همین طوره. چون طلا، همیشه قابل فروشه. ولی بورس در این شرایط حبابی خطر گیر افتادن توی صف فروش و نقد نشدن براش زیاده.

2 پسندیده

کانال های بورسی که زیاد هستن برای سیگنال گرفتن حالا اینکه چقدر این سیگنال ها درست باشه رو نمیدونم. خیلی از افراد هم تو رهاورد و سهامیاب سیگنال میدن اما چه فایده بیشتر از سهمی که دارن دفاع میکنن تا یه تحلیل درست بدن. مثلا ذوب روی هزار تومان میگفتند ارزنده اس الان شده سیصد تومان ولی هنوز کسی نگاش نمیکنه.

جدیدا هم یه سایت به اسم سهمتو دیدم سیگنال های خرید و فروش کل کانال های تلگرامی رو برای یه سهم نشون میده شاید اونم بکارتون بیاد. اما کلا این سایتا رو نگاه کنید و خودتان تصمیم بگیرید چی بخرید بهتره ولی خب اینا کمک میکنند در مورد سهما بیشتر اطلاعات داشته باشید. البته این بازار فعلا سیگنال خریدی نداره همش صف فروشه.

1 پسندیده