برای جلوگیری از هدر رفتن آب چه تغییراتی در ابزارها پیشنهاد میدین؟

نکات ریزی برای صرفه جویی در مصرف آب هست که همه مون میتونیم رعایت کنیم و اینجا لیست شدن. مثلا اینکه

  • موقع مسواک زدن شیر آب تصفیه شده را باز نگذارید.
  • موقع شامپو و چنگ زدن موهای سر در هنگام استحمام، شیر آب را ببندید.
  • آب پخش کن دوش حمام را با نوع جدید آن (سردوش کاهنده مصرف) تعویض کنید.

ولی رعایت کردن یا نکردن چنین نکاتی خیلی بستگی به خواسته ی انسانی پیدا میکنه. آیا میشه ابزارهامون رو طوری بهینه کنیم که حتی اگه خودمون نخوایم، چنین نکاتی رعایت بشن؟

چه جور تغییراتی برای ابزارهامون میتونه موثر باشه؟

دنباله‌ی موضوع تفکیک آب های مصرف شده در منازل برای ورود به فاضلاب یا استفاده مجدد

2 پسندیده

وسیله ای که نسبت به تجهیزات هوشمند هزینه کمتری داشته باشه سریعتر میتونه عمومی بشه. برای مثال پدالهایی که به ورودی شیر دستشویی وصل میشه و در هنگام شستشوی دست بجای باز کردن شیر با گذاشت پا روی پدال آب میاد. اینجوری هم بهداشتی هست و دست کثیف به شیر نمیخوره و هم فقط زمانیکه آب لازم هست پا روی پدال گذاشته میشه.
اینکارو در محل کار ما انجام دادن و خیلی سیستم خوبیه.

6 پسندیده

مثلا شیر آب زمان دار.

شیر آبی که بعد از چند ثانیه خودش بسته می شه و برای دوباره باز شدنش باید سرش رو فشار داد. اینطوری مصرف بهینه می شه و مثلا برای شستن دست زمان بیشتری داریم. برای دوش حمام هم قبلا اینجا مشاهداتی مطرح شده.

یک ایده خوب هم اینجا مطرح شد برای اینکه منتظر نمونیم آب گرم بشه: شیر آب قابلیت تنظیم دما داشته باشه که قبل از باز کردن دمای مناسب رو بهش بدیم.

1 پسندیده

منم به این مورد زیاد فکر کردم. چون خیلی از مواقع خودم هم توی این مواقع آب زیادی هدر میدم و راه حلی بجز تنظیم دما براش به ذهنم نرسید.
یه ایده ی خام هم دارم:
البته به نظرم گرون هست با اینحال سیر فکریم که منجر به این ایده شد رو اینجا مینویسم:
یه مدته دارم به این مساله فکر میکنم که خیلی از مردم دوست دارن که توی مصارف خانگی صرفه جویی کنند ولی نمیدونند چطوری، در واقع اغلب ما دوست داریم که صرفه جویی کنیم ولی معیار کمی برای مصرف آب توی هر فعالیتی نداریم.
بزارید با یه مثال بیشتر توضیح بدم:
فرض کنید میخوایم دوش بگیریم، آیا من نوعی میدونم که هر بار که دوش میگیرم دقیقا چه حجمی از آب رو مصرف میکنم؟
شاید بگید بسته به زمانی که دوش میگیرید این مقدار قابل محاسبه ست. ولی از نظر من این روش خیلی ملموس نیست، چند نفر از ما با اینکه حساب کتاب بلد هستیم هر بار تخمین میزنیم که روزانه چقدر آب مصرف کردیم و از کجا میدونیم توی کدوم فعالیت الگوی مصرف خوبی داشتیم و توی کدوم فعالیت یه مصرف کننده ی بی احتیاط و اسرافگر هستیم؟
به نظرم هر کدوم از ما نیاز داریم خیلی راحت و خیلی دقیق با چشم ببینیم که برای هر فعالیتی چند لیتر آب مصرف میکنیم
ابتدایی ترین راه حلی که برای مانیتور کردن مصرف روزانه مون به نظرم رسید استفاده از شیرهای آبی مجهز به نمایشگر دیجیتال هست که مقدار مصرف آب رو توی یه بازه ی زمانی خاص نشون بده.
در واقع بجای اینکه یه کنتور داشته باشیم توی خونه که برای اداره ی آب مقدار مصرف ما رو گزارش میده ،چند تا کنتور داریم که جلوی چشم خودمون هست.
با این روش وقتی کسی بدونه که بهینه مقدار مصرف آب برای دوش گرفتن فلان مقدار هست، وقتی از اون مقدار تجاوز میکنه متوجه میشه که داره زیاده روی میکنه و سعی میکنه خودشو به مقدار استاندارد نزدیک کنه.

1 پسندیده