برای حسن انجام کار نیروی تازه استخدام شده در استارتاپ چه ضمانتی مناسب است؟

وقتی یه استارتاپ نیرو استخدام میکنه چک تضمینی یا سفته میگیره ازش؟ اگه نه، چه جوری اعتبار نیرو رو میسنجه و بهش اعتماد میکنه؟

960612A

مخصوصا که استارتاپ‌ها، معمولا در ابتدای کار ممکن است هنوز شرکت حقوقی نشده باشند و در نتیجه حتی قراردادها در استارتاپ‌ها، حالت غیررسمی و فرمالیته دارند.

2 پسندیده

در یک استارتاپ، ایده و خروجی قبل از روی کاغذ و در محیط رایانه در مغز انسانهاست. مغز را نمیشود محدود کرد، نمیشود قفل زد، پس چه باید کرد؟ این نگرانی کاملاً به جاست.

نخستین راه حل در ذات کار است. چه میکنید؟ هسته اصلی کار و ایده شما چیست؟ خودتان چقدر در آن حوزه تخصص دارید؟ و … آن هسته را باید حفاظت جدی کنید.

بقیه اطلاعات شما همیشه در معرض خطر خواهند بود. پس در کنار تخصص و مهارت شغلی به اخلاق و رفتار هم باید توجه کنید، توجهی جدی!

این فرد چقدر به ارزشهایش پای بند است؟ اصلاً ارزشهایش چیست؟ انگیزه اش از پیوستن به این استارتاپ چیست؟ در زندگی در پی چیست؟ چه انگیزه ای ممکن است از ضربه زدن به شما داشته باشد؟

چک و سفته و … چیزی جز دردسر و عدم اطمینان برای شما نخواهد آورد، به فکر راههای خلاقانه تر باشید. آدمهای مناسب را میتوانید شریک کنید، کار را میتوانید، با پروژه ای محدود با یک نفر شروع کنید و در مسیر او را محک بزنید و راهکارهای خلاقانه دیگر.

خلاقیت شما در مدیریت همکارانتان بیشتر از خلاقیت شما در کسب و کارتان ممکن است به کارتان کمک کند. به این جنبه از کارتان بهایی عملی بدهید.

4 پسندیده

فکر میکنم مشکل اصلی اینه که افرادی که استارتاپ رو راه اندازی میکنن از نیروهایی که میگیرن توقع 100 رو دارن در صورتی که خودشون حتی 10 هم نیستن !!!

وقتی حرف از استارتاپ میاد وسط اکثر ایده پرداز ها (که ماشالا کم هم نیستن الان ) توقعشون اینه که یه نیرو متخصص و متعهد بیاد کنارشون و از دل و جون بدون چشم داشت مادی و در جهت پیشرفت اون ایده که آینده اش هم مشخص نیست شبانه روز تلاش کنه !

داستان تخیلی که بالاتر گفتم فقط در 2 حالت میتونه درست از کار در بیاد:

حالت اول اینه که شما یه فرد کلاه بردار باشی و هدفت سو استفاده از مهارت های فرد دیگه باشه و با دروغ فرد رو به کار بگیری و بعدشم بهش حق و حقوقی ندی

حالت دوم این که اون فرد هم بنیان گذار باشه که در این صورت هم بخاطر تخصصی که داره و این که زحمت بیشتری کشیده اگه ایده جواب داد باید درصد بیشتر ایده مال ایشون باشه …

فکر میکنم به عنوان یه مدیر و بنیانگذار استارتاپ قبل از این که نگران حسن انجام کار و چک و سفته باشیم باید نگران این باشیم که :

  • آیا واقعا همونقدری که نیرو داره وقت میزاره ما هم کنارش هستیم و وقت میزاریم ؟
  • اگه نیرو کارش رو درست انجام نداد میدونیم دلیلش چی بوده یا این که فقط بلدیم ازش بپرسیم چرا کار انجام نشد ؟
  • آیا اونقدری نیرومون رو شناختیم و اهدافمون رو باهاش هم سو کردیم که حس صمیمیت و مالکیت با سازمان ما داشته باشه ؟
  • آیا اونقدری نیرومون رو داریم تامین میکنیم و بهش اطمینان خاطر دادیم که چند ماه از عمرش رو صرف این کنه که ما به اهدافمون برسیم ؟

اگر پاسخ این ها رو دونستید در نهایت یه قرار داد دستی که تعهدات شما و طرف مقابل توش مشخص باشه برای شروع کار کفایت میکنه .