برای حضور مقالات آموزشی در پادپُرس چه چیزهایی نیازه؟

یکی از نقاط قوت پادپُرسی‌ها اینه که در بینشون افرادی پرتجربه در حوزه‌های مختلف حضور داره که اتفاقا اهل بروز و به اشتراک‌گذاری تجربیاتشون هستند. این جور افراد در واقع دارن وظیفه‌ی معلمی و آموزش به دیگران رو به کمک بستر وب پیش می‌برن.

برای حضور موثرتر این افراد در پادپُرس دنبال چاره هستیم :wink: طوری که آموزه‌هاشون به درستی در پادپُرس بروز داده بشه و تمایزی با سایر محتوای گفتگو-محور پادپرس داشته باشه.

قبل از پرداختن به چاره، در موضوع چطور تبدیل به یک نویسنده اثرگذار در پادپرس بشیم؟ نکته‌ای مطرح شد که قابل تعمقه:

به نظر من پادپُرس برای مقالات آموزشی آماده نیست.

صدای ذهنی از @Jalal_Razavi و دیگران میخواستم: چرا فکر میکنی پادپرس برای مقالات آموزشی آماده نیست؟ کمی از صدای ذهنت و فکرایی که تو ذهنت می‌گذره بگو تا بتونیم فضا رو از دید مخاطبی که اتفاقا به آموزش و آموزشِ آموزش علاقه داره بهتر درک کنیم و راه‌های بهبودش رو بیابیم.

4 پسندیده

دلایل زیادی وجود داره به نظرم

۱. بستر پادپرس برای پرسش و پاسخ آماده شده و برای آموزش یا مقاله نویسی و انتقال صحیحش به مخاطب بررسی هایی در زیر ساخت فنی و بصری باید انجام بشه.

۲. تعداد یوزر های پادپرس در حال حاضر کمه و رشد جامعه آماری در اولویت کاری بیشتری قرار داره.

۳. هدف فاز اولیه‌ پادپرس، پرسش و پاسخه که فکر نمیکنم مسیر زیادی رو طی کرده باشه پس منطقی نیست وقتی بازخورد کاملی ایجاد نشده هدف ها بیشتر بشه یا تغییری کنه.

۴. صحت و درستی آموزش ها باید تایید بشه و این کار بر عهده روبات پادپرسه که با استفاده از بانک سوال و جواب خودش بتونه حتی خودش آموزش تهیه کنه! (هوش مصنوعی که البته بانک سوال و جواب گسترده ای رو می طلبه)

۵. با این شرایط معیشتی با روزی ۵ شیفت کار کردن هم باز خیلی وقتا جور در نمیاد زندگی و به شخصه خودم مباحثی که مد نظر داشتم بنویسم رو موقتی کنسل کردم.

:thinking: فعلا همینا به ذهنم میرسه اگر بازهم چیزی به ذهنم رسید کامنت میکنم :ok_hand:

1 پسندیده

مرسی و عالی.

تقریبا برای هر پنج مورد دیدگاه متفاوتی دارم. برای اینکه بحث طولانی نشه، میرم سراغ مورد شماره ۳ که به نظرم مهم‌ترین مورده.

هدف فاز اولیه پادپرس جمع کردن افرادی هست که به حل مسئله و گفتگو پای مسائل، و در درجه اول مسائل عام‌المنفعه، علاقه‌مندن.

پرسش و پاسخ یکی از ابزارهای خوبی هست که به این هدف خدمت‌رسانی میکنه. در عین حال، طبق تجربه افراد با یه حدی از تجربه و تخصص، معمولا خودشون پرسش مناسب در حوزه‌ی علاقه‌ی خودشون رو میدونن. و برای رسیدن به پاسخ هم مهارت‌ها و تجربیاتی کسب کردن که دلشون میخواد به اشتراک بذارن.

ایشون یا باید بی خیال بروز مهارتشون شن و پادپرس چندان به کارشون نمیاد، یا بهتره واستن تا روزی برسه که کسی سوال مناسب به ذهنش برسه، یا میتونن خودشون دست به قلم شن و ابتکار عمل رو دست بگیرن.

حکم چیه؟

3 پسندیده

حکم که پیکه :thinking::sweat_smile:

باید شرایطی به وجود بیاد که در کنار پرسش و پاسخ بشه مقاله هم نوشت و نظر گرفت. سیستم UI حال حاضر پادپرس مناسب پرسش و پاسخه نه مقاله و آموزش نویسی و زیر ساخت باید تغییر کنه. اگر قرار باشه تغییر کنه دیگه پادپرس نیست، بهتره به صورت موازی با یک نام تجاری دیگه به عنوان برادر پادپرس (شایدم خواهرش) شروع به کار کنه.

1 پسندیده

ولی من مخالف صد در صدیه این موضوعم!!

1 پسندیده

شاید کمی دیدگاه متفاوتی به مقالات آموزشی داریم که باعث شده فکر کنید در حال حاضر شرایط اینکار فراهم نیست. معیارهای مقاله آموزشی در پادپرس رو شفاف کنیم بهتره. شما در مورد این موضوع چه دیدگاهی دارید؟ مثالی دارید که بتونه کمک کنه به فهم متقابل از موضوع؟

3 پسندیده

ببینید یک مقاله به هیچ چیزی نیاز نداره جز اعتبار. چطور میخواید محتوای تولید شده رو اعتبار سنجی کنید و سطحش رو مشخص کنید؟ اگر قرار نیست این کار انجام بشه پس فایده تولید محتوا در این زمینه چیه؟ :thinking:

1 پسندیده

اعتبار به معنی ارزشگذاری براساس معیار خاصی، از نظر من نه برای ما ممکنه و نه معقول. این در نهایت نوشته موردپسند من خواهد بود نه جامعه.

ولی اعتبار به معنی کیفیت کلی محتوا، ظاهر و کنترل اصل بودن (غیر کپی بودن) در حال حاضر برای ما قابل انجامه. گروه ویراستاران پادپرس برای شروع این فرآیند، کنترل محتوا رو به دست خواهند گرفت. این گروه، دوره ویژه‌ای برای موارد بسیار سطح بالا در پادپرس آموزش دیدن و قابلیت و سرعت عمل کافی برای انجام کارهای نسبتا سنگین را دارن.

تنها مخاطبهای ما، کاربران نیستن. فکر میکنید برای سایتی مثل پادپرس با رویه‌ای کاملا متفاوت، چه میزان بازدید ماهانه قابل قبوله؟

2 پسندیده

دستی :sweat_smile:
سخته اما شدنی.
بگذارید اینبار من سوال بپرسم تا بتوانم جواب بهتری بدهم
هدف پادپرس چیه؟

دسترسی متاسفانه کافی نبود که بتوانم مطالعه کنم :thinking:

1 پسندیده

جلال جان دو جا ازت دعوت میکنم به توجه بیشتر، تا بعد گفتگو راجع به پیش‌نیازهای مقالات آموزشی در پادپُرس رو با نقطه نظرات دوستانِ‌ دیگه ادامه بدیم:

  1. لطفا به UI محتوای اتاق مدرسه توجه کن، به عنوان نمونه این موضوع که به خوبی از اجزای مختلف ویرایشی در داخل متن درش استفاده شده. ما هم نظری مشابه شما داشتیم و برای همین css این دسته از محتوا رو به آنچه در وب فارسی برای مقالات فارسی در دسترس هست نزدیک کردیم.

    در اینجا چیزی که واقعا نیازه ابزار متفاوت نیست، بلکه استفاده‌ی مناسب از ابزار کنونی هست. منظورم موارد ساده س: استفاده از لیست، تگ، هدر، بولد، ایتالیک، ویرگول، نقطه، نقل قول، … . این موارد به مرور به افراد آموزش داده میشه، در ضمن اینکه الان ویراستارهای پادپُرس هم برای پشتیبانی در این زمینه‌ها حضور فعال دارن.

  2. از هدف پرسیدی، و اتفاقا هدف در اولین پاسخ توسط خودم مطرح شده :flushed:. لطفا یه سری بهش بزن.


من هم مثل @baratii.nazanin فکر می‌کنم گشنیز :clubs: حکم مناسب‌تری باشه! :grin:

با خواهر-برادردار شدن پادپرس در حال حاضر موافق نیستم، به نظرم الان برای زاد و ولد زوده[1]، به جاش یه برند قوی و غنی داشته باشیم از اجتماعی از افرادی علاقه‌مند به گفتگو راجع به مسئله‌ها، با take care بالا، و توانایی‌ها و مهارت مکمل؛‌ موثرتره.

پ.ن. راستی دسترسی به لینک ویراستارهای پادپُرس درست شد. ممنون از یادآوری به جای شما :+1:


  1. اون هم در این شرایط اجتماعی که بزرگ کردن سالم و توانمندِ یه بچه خودش یه چالشه :wink: ↩︎

3 پسندیده

پیداش نمیکنم واقعا ۵ بار چک کردم شاید جای اشتباهی رو چک میکنم :sweat_smile: اگر بخوام بررسی تخصصی بکنم و جواب تخصصی بدم باید حسابی چالش کنیم من نقطه نظراتم را با توجه به شناختی که از پادپرس و تیمش دارم گفتم هرچقدر شناختم بیشتر بشه دید بهتری پیدا می کنم و میتونم بیشتر کمک کنم :sweat_smile:

2 پسندیده

آها اینجاس من اولین کامنت رو چک میکردم :sweat_smile:
خب پس درواقع جذب کاربر مهم تر از جذب بازدیده درسته؟

1 پسندیده

قطعا اینجوریه. اینجا با کاربرهاش معنی داره ولی در اهدافش بازدید هم بسیار مهمه. منظورم اینه که به شکل سیستمی بهش نگاه کنید: کاربری که خوب بنویسه (جدا از طرز تفکر) و مسائل سئو رو تا حد زیادی رعایت کنه، هم به کار خودش ارزش میده هم بازدید رو میبره بالا.

1 پسندیده

دقیقا :thinking:
تفاهم زیادی در مسائل بازاریابی محتوا داریم :sweat_smile:
هرچند که خودم زیاد رعایت نمیکنم اما تا جایی که بتونم کامل مینویسم و روان که هرکسی متوجه منظورم بشه.

به نظرم برای بازدید ماهانه تعداد ۱۰۰ هزار بازدید در ماه (یونیک) و نرخ جذب ۳% ماهیانه میتونه باورنکردنی باشه و تولید محتوا رو به صورت انفجاری انجام بده اما آیا محتوایی که انفجاری تهیه شده به درد پادپرس میخوره؟

نکته عالی بود. برای یه بحث مجزا میتونه مفیدتر باشه تا با این بحث قاطی نشه :+1: ولی به طور خلاصه هدف از ساختارسازی دقیقا مدیریت خودسازمانده همین روند انفجاریه. از طرفی نقشهای مرتبط با اهداف پادپرس کمک میکنه که کاربر بعد از مدت زمانی معقول، مسیر نسبتا روشن برای فعالیت پیدا کنه. خود شما با این راحتترید که بعد از مدتی فعالیت پراکنده، قسمتی از فعالیتتون در قالب یک نقش خاص باشه یا همچنان تمام فعالیتتون پراکنده باشه؟

هرچند الان روی 50-60 هزار ماهانه و 1.5 درصد نرخ بازگشت هستیم (روند صعودی بسیار بالائی در یک سال اخیر داشتیم) ولی به عنوان یه حرفه‌ای میدونید این عدد و رقمها وقتی قراره افزایش پیدا کنن، کار بسیار سختتر میشه. منظور اینه که با دوبرابر فعالیت لزوما عدد و رقمهای موردنظر حاصل نمیشن.

آموزش دو تا نکته بسیار مهم داره که میخوام اشاره کنم:

  • به روند بازاریابی محتوا کمک زیادی میکنه. مثال آموزشی که @baratii.nazanin ارائه داده، به راحتی مسیر روشنی ایجاد میکنه.

  • آموزشهای مرتبط و مفید با مسائل موردبحث در پادپرس، باعث میشه سطح بحثها و کیفیت اونها به شدت بالا بره.

معتقدم با حرفه‌ایها باید حرفه‌ای حرف زد. به همین خاطر مباحث بنیادی‌تر رو مطرح میکنم تا اطمینان داشته باشید روی این مسائل و جنبه‌های متفاوت ماهها بحث و بررسی شده .

به نظرم بهتره اول حاکم تعیین بشه تا بتونیم بازی رو شروع کنیم :grin::fist_left: هر کی گفت برگه توی دست که گشنیزه، چیه حاکمه :sunglasses:

1 پسندیده

روز اولی که پادپرس رو دیدم فهمیدم که نتیجه مدت ها بررسی و چالش بوده تا به اینجا رسیده :ok_hand:
من ترجیح میدم تحصصی داشته باشم اما دستم برای سرک کشیدن به جاهای دیگه هم باز باشه تا خودم رو اول از همه بهبود بدم و اگر نکته ای رو تونستم تحلیل کنم به اشتراک بزارمش.

درباره مدیریت خودسازمانده ای که گفتید واقعا هوش مصنوعی رو پیشنهاد می کنم و معتقدم در صورتی که حساب شده باشه میتونه خیلی کمک کننده باشه :ok_hand:

نرخ جذب با استفاده از اتاق جدیدی که راه افتاده بالاتر میره (مباحث روز) به شرطی که سئو برای سرچ شما رو به صفحه اول گوگل برسونه. از طرفی به نظرم این عدد به این دلیل پایینه که برای رنک آپ از سایت های رنک آپ استفاده شده و میدونیم که رنک آپ بعضا یکی از راه هاییه که بخوایم نخوایم باید انجام بشه. اما قطعا در آینده این عدد بالاتر خواهد رفت و بررسی های من پادپرس رو تا پایان پاییز زیر ۵۰۰ ایران میبینه :sweat_smile:

3 پسندیده

من تخصصم عصب‌شناسی محاسباتیه و عملا پایه‌ی هوش مصنوعی رو کار میکنم. جاذبه قوی هوش مصنوعی رو درک میکنم برای آدمها. ولی در سطح معمولی، هنوز خیلی زوده و چیزهائی هم که هست خیلی پیش پاافتاده هستن و ارزش حذف کار دستی و احساس اجتماع بودن رو ندارن. طرحی برای طراحی چیزی بیشتر از هوش مصنوعی در دست داریم و روش کار میکنیم ولی به این زودیها به محیط اضافه نخواهد شد. شاید در آینده padworld :grin: به سایت اضافه شد، خدا رو چه دیدی :sunglasses:

دقیقا هدف همینه. کاملا تخصصی کردن نه مفیده (که اگر بود چیزی مثل دانشگاه موفقتر بود) نه به درد خِرد جمعی میخوره. ارتباط آدمها با قسمتهائی که متخصص نیستن ولی توان ایده‌پردازی دارن، مهمترین مزیتی که میخوایم حفظ و تقویت بشه. به همین خاطر روی قسمتی از وقت تاکید داشتم.

حس خودبهبودی اگر وجود داشته باشه و تمایل به تعامل با آدمهایی که در اینجا هستن و همین حس متقابل رو دارن، ارزش متقابل در آدمها ایجاد میکنه. این هدف معنوی پادپرسه، نه ایده‌آل گرائیه و نه فرصت طلبی، بلکه یک نیازیه که تیم و البته قدیمی‌ترها در خودشون حس کردن و وارد این چالش شدن.

2 پسندیده

جاان چه رشته ای :sweat_smile: بعدا با هم خیلی کار خواهیم داشت :sweat_smile:
متاسفانه به دلیل عدم جاذبه دروس، دانشگاه خوبی درس نخواندم و از هم تحصیلی با افرادی که سطح فکری معقولی داشته باشند محروم شدم :thinking: اما خدا برکت بدهد دنیای اینترنت را :sweat_smile:

در انتها فکر میکنم مقالات آموزشی برای پادپرس میتوانند دردسرساز هم باشند چراکه در کشور ما آزادی بیان وجود ندارد پس اگر در مقاله ای مواردی باشد که مجبور به حذف شوید، نویسنده مقاله از وقتی که گذاشته پشیمان می شود. برای همین سطح بندی مقالات و ارزش گذاری اونها رو پیشنهاد میکنم تا بشه به نوعی از این مسائل گذر کرد. با نبود آزادی بیان مخالفم اما با فیلتر شدن پادپرس مخالف ترم :sweat_smile:

خشت حاکم براندازه :sweat_smile:

3 پسندیده

خودمونیم کلا شبانه اومدین اون قدر گپ و گفت کردین پای این سوال که خودم هم یادم رفت سواله چی بود و چرا پرسیدمش! :joy::joy::joy::raised_hands:

فکر کردم دنبال حکم هستیم، ولی به نظر بازی مافیاس و استراتژی فرافکنی و دو تا حریف قدر هم هستن که نمیدونم مافیان یا کاراگاه یا … .

:tada: سوال این موضوع از اول

اگه میخواستین یکی از مهم‌ترین چیزایی که بلدین[1] رو در قالب مستندسازی و نوشته به دیگران یاد بدین، چه نیازها و چه خواسته‌هایی داشتین؟

در فضای پادپرس، چه نیازها و خواسته‌هایی برای چنین موقعیتی پیشنهاد میدین؟


  1. این مورد آموزشی میتونه یه آموزش ساده‌ی یه پاراگرافی باشه و یا یه آموزش سریالی با ده فصل؛ می‌تونه آموزش شکافتن مغز باشه و یا آموزش پخت تیرامیسو؛ می‌تونه تعاملی باشه یا ساکن(!)؛ … . ↩︎

2 پسندیده