آموزش تولید محتوای سایت (قسمت چهارم) – جادوی کلمات کلیدی در بهبود سئو

در آموزش تولید محتوای سایت (قسمت سوم) - آموزش استفاده از کلمات کلیدی در متن درباره کلمات کلیدی و اهمیت و کاربردشان صحبت کردیم، اما هنوز هم جایگاه دقیق کلمات کلیدی در متن برایمان روشن نشده است.

کدام دیکته برای کلمات کلیدی؟

باید توجه داشت در مقالاتی که برای گوگل می‌نویسیم، یک مسئله مهمی وجود دارد. در فرهنگ فارسی برخی کلمات دارای دو دیکته مختلف هستند، و گوگل مقاله ای را معتبر می داند که کلمه کلیدی آن بیشتر جست و جو می‌شود. مثلا فکر کنید کلمه کلیدی اصلی شما "حل مساله ریاضی" باشد. خب به نظر شما مسئله درسته یا مساله؟

با یک جست و جوی ساده در گوگل به سادگی متوجه می‌شوید که کدام شکل بیشتر توسط کاربران جست‌وجو می‌شود. البته باید توجه کنید که دیکته‌های صد در صد غلط را به هیچ عنوان به کار نبرید. مثلا ستاره را سطاره ننویسید، حتی اگر به شکل سطاره بیشتر جست و جو می‌شود.

:warning: نکته مهم: یادمان باشد که در نوشتن کلمات کلیدی از نیم‌فاصله استفاده نکنیم. بسیاری از سایت‌ها نیم‌فاصله را نمی‌شناسند. تقریبا 99 درصد کابرها در جست و جوی خود از نیم فاصله استفاده نمی‌کنند. پس حتی اگر در مقاله خود از نیم‌فاصله استفاده می‌کنید و سایت شما توانایی شناسایی نیم‌فاصله را دارد، در کلمات کلیدی از نیم‌فاصله استفاده نکنید.

3 خط طلایی مقاله خود را دریابید!

در مقالاتی که برای سایت‌ها می‌نویسیم، 3 خط طلایی داریم. این 3 خط طلایی تقریبا همه آن چیزی است که گوگل و کاربر با آن درباره مقاله ما تصمیم می گیرند. وقتی که ما تیتر اصلی خود را می‌نویسیم، نمی‌توانیم بلافاصله زیر-تیتر بگذاریم، بلکه مقاله باید دارای پاراگراف مقدمه باشد.

اهمیت پاراگراف اول در تولید محتوا

سه خط اول پاراگراف اول مقدمه، سه خط طلایی مقاله ما است.

گوگل برای بررسی سئو و کاربردی بودن مقالات ما 3 تا در نهایت 5 خط اول مقاله ما را می‌خواند و اگر در همین مقدار از مقاله نتوانید منظور خود را برسانید و کلمات کلیدی خود را به گوگل بشناسانید، می‌توان گفت مقاله سوخت شده است. از طرف دیگر هم مخاطب امروز مثل مخاطب روزنامه‌خوان قدیم نیست. زمان زیادی ندارد و اگر شما او را به مقصودش نرسانید سریع مقاله شما را می‌بندد.

نکته مهم :point_left: مهم‌ترین جایی که باید از کلمات کلیدی خود خصوصا کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید، سه خط اول مقاله است.

مثال‌هایی واقعی از استفاده از کلمات کلیدی در پاراگراف اول

من چون در زمینه گردشگری بیشترین محتوا را تولید کرده‌ام، نمونه‌هایی از سه خط اول مقالاتم را در این زمینه به عنوان نمونه کار برای شما در اینجا گذاشتم تا کمی با این موضوع آشنا بشوید.

  • موضوع: جزیره جیمزباند پوکت، یادگار مردی با تفنگ طلایی

    پاراگراف اول: نام جیمز باند کافی است تا توجه هر کسی از هر نقطه دنیا را به خود جلب کند. جزیره جیمزباند در کنار جزیره نارگیل و جزیره فی فی در پوکت از دیدنی هایی است که شما می‌توانید در سفر تایلندتان به تماشای آن‌ها بروید.

  • موضوع: جزایر قناری بهشت موعود کتب آسمانی در زمین

    پاراگراف اول: زمین، این سیاره زیبای منظومه شمسی پر از زیبایی‌هایی است که هنوز عمر هیچ انسانی برای تماشای تمامی آن‌ها قد نداده است. با توجه به محدودیت‌هایی که برای سفر در زندگی همگی انسان‌ها وجود دارد، انتخاب زیباترین و بهترین‌ها همیشه در مقاصد گردشگری اهمیت ویژه‌ای داشته است. جزایر قناری یا کاناری در سواحل غربی آفریقا، یکی از زیباترین نقاط دنیاست. جایی که رویای بهشت موعود کتب آسمانی برایتان به حقیقت خواهد پیوست.

  • موضوع: تاج محل بنای یادبود ملکه ایرانی

    پاراگراف اول: فرهنگ مشرق زمین با احساس و عشق گره خورده است. فیلم‌های آسیایی هر چقدر هم که موضوعی خشن داشته باشند، به داستانی عاشقانه ختم می‌شوند. در این میان افسانه‌های هندی تراژدی‌های عاشقانه‌ای هستند که زندگی عادی را نیز در قالب یک عشق باشکوه به تصویر می‌کشند. تاج محل، بنای عشق و عاشقی هندوستان نیز برگرفته از همین اسطوره‌های عاشقانه است. تا زمانی که افسانه عاشقانه پنهان شده در میان بنای مرمرین تاج محل را ندانید، این بنا تنها یک ساختمان زیبای تاریخی خواهد بود. اما پس از شنیدن داستان غم‌انگیز تاج محل، این بنا ذهن و قلب شما را تسخیر خواهد کرد. عشقی که تاج محل را همچون موجودی زنده، دارای حیات کرده است.

  • موضوع: اسکی روی برف در هوای داغ دبی

    پاراگراف اول: مطمئنا بارش برف در دل صحراهای سوزان امارات بعید به نظر می‌رسد. این که شما برای اسکی روی برف بخواهید به شهرهای تفریحی امارات مثل دبی بروید، تقریبا خنده‌دار است. اما باید بدانید در طرح توسعه گردشگری در دبی هیچ غیرممکنی وجود ندارد. پیست اسکی دبی یکی از عجایب مهندسی و پارک‌های موضوعی در دنیاست که هر ساله علاقه مندان بسیاری را به سوی خود می خواند.

  • موضوع: سفر به چین باستان، در شهر ممنوعه پکن

    پاراگراف اول: چین نه تنها امروزه به عنوان یک غول اقتصادی بلکه یک جاذبه گردشگری محبوب در دنیا مطرح است. طبیعت زیبا، کاخ های باشکوه، تاریخ پر فراز و نشیب و فرهنگ متنوع در چین سبب شده تا این کشور به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد توریستی در دنیا مطرح شود. شهر ممنوعه پکن، در زبان محلی گوگونگ، یکی از پرطرفدارترین جاذبه های دنیا نه تنها برای گردشگران خارجی بلکه برای خود مردم چین است. شهری با گنجینه ای از تاریخ وفرهنگ مردمان گذشته که یکی از ارزشمندترین دارایی ها و جاذبه های چین باستان به شمار می‌رود.

  • موضوع: دریاچه هیلیر، یاقوتی صورتی در دل استرالیا

    پاراگراف اول: چشمان ما به نقطه‌های آبی روی نقشه‌ها عادت کرده است. هرجا که در نقشه‌ها خبر از دریاچه، رود، اقیانوس یا دریایی باشد آبی رخ می‌نماید. اما استرالیا با طبیعت متنوع و زیبایش همیشه انسان‌ها را شگفت‌زده می‌کند و معادلات عادی طبیعت را بر هم می‌زند. دریاچه هیلیر در استرالیا، با ویژگی‌های منحصربه‌فردش رنگ جدیدی به نقشه زده است.

  • موضوع: سوار بر چشم لندن، برفراز پایتخت بریتانیا

    پاراگراف اول: بزرگترین چرخ و فلک اروپا، چشم لندن، شاهکار زیبای طراحی و مهندسی، نماد مدرن لندن و سمبلی جهانی است. تلفیق ذوق و هنر معماری و دانش مهندسی سبب خلق سازه‌ای چشمگیر شده که رتبه اول بازدید را در سفر به لندن کسب کرده است. چشم لندن در دل پایتخت بریتانیا شما را دعوت به تجربه‌ای نفس‌گیر در آسمان می‌کند.

  • موضوع: جزایر پالم، تحقق رویای ایجاد جزایر مصنوعی

    پاراگراف اول: زمانی که اولین ساخت و سازها در دل صحراهای سوزان امارات متحده عربی شروع شد، هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد شهری متولد شود که صاحب بزرگترین جزایر مصنوعی دنیا شود. جزایر پالم و مجمع‌الجزایر جهان در دبی تنها یک جاذبه گردشگری نیستند، بلکه یکی از بزرگ‌ترین پروژه های مهندسی در دنیا به شمار می‌آیند.

  • موضوع: طریقه استفاده صحیح از لوازم آرایش روزانه

    پاراگراف اول: لوازم آرایشی! اسم جذابی که همه خانم‌ها حتی آن‌هایی که زیاد اهل آرایش کردن نیستند را به وجد می‌آورد. همین شوق درونی سبب بوجود آمدن صنعت بزرگ و جهانی آرایش شده است. صنعتی که هر روز محصولی جدید در رابطه با زیبایی یا مراقبت از پوست به بازار عرضه می‌کند. آرایش روزانه برای داشتن ظاهری ایده‌آل یکی از دغدغه‌های همه خانم‌ها است! در این آموزش به شما نحوه صحیح آرایش روزانه را توضیح می‌دهیم!

  • موضوع: تهرانگردی با اقامت در هتل لاله تهران

    پاراگراف اول: اگر اهل تهرانگردی باشید، حتما سری به کاخ های نیاوران و سعد آباد زده‌اید. کاخ‌های عصر پهلوی که در زمان خود جزو باشکوه‌ترین در دنیا بوده‌اند. اگر هم جزو انسان‌هایی باشید که اهل تجربه‌های نو هستند، حتما به سرتان زده که کاش می‌شد یک بار روی تخت‌های آن اتاق‌ها بخوابید. روی صندلی‌ها و مبل‌ها بنشینید و چند ساعتی را در آن فضا زندگی کنید. با سفرهای طلایی همراه شوید تا به شما بگوید چطور همچین تجربه‌ای داشته باشید.

  • موضوع: گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

    پاراگراف اول: در گذشته علم بسیار محدود بود! وسایل ارتباطی به گستردگی اکنون نبود و خدمات پزشکی و درمان تنها در شهرهای بزرگ و یا حتی کشورهای محدودی ارائه می‌شد. بنابراین بسیاری از انسان‌ها برای استفاده از این خدمات مجبور به سفر به این کشورها و شهرها می‌شدند تا بتوانند سلامت از دست رفته خود را بازیابند.


خلاق باشید. فرصت طلایی خودتون رو از دست ندید و روی سه خط اول بیش از بقیه قسمت ها کار کنید.

جمع بندی استفاده از کلمات کلیدی

  • کلمات کلیدی باید در متن در هر 100 کلمه یک بار تکرار شوند.
  • تیتر اصلی حتما باید حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد.
  • در زیر-تیترها از کلمات کلیدی استفاده کنید. سعی کنید حداقل در دو زیرتیتر خود از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.
  • مقالات مختلف خود را روی کلمات کلیدی اصلی به یکدیگر لینک کنید. یعنی از کلمه کلیدی اصلی این مقاله یک بار در مقاله بعدی خود استفاده کنید و روی آن لینک بدهید به مقاله اصلی.
8 پسندیده

مثل سه آموزش قبلی در زمینه‌ی تولید محتوا، لذت بردم و استفاده کردم :facepunch:

دو تا پرسش در زمینه‌ی کلمات کلیدی برام ایجاد شده:

  1. الان در پاراگراف اول مقاله، دو تا اصل همین مقاله رعایت شده: درش «کلمات کلیدی» سه بار تکرار شده و در ضمن یک لینک از عبارت کلیدی مقاله‌ی قبلی به این مقاله داده شده. دلم می‌خواست محتوای این مقاله رو روی خودش تمرین کنم، و پاراگراف اول رو یه جور دیگه خودم بازنویسی کنم، ولی هنوز چیز خوبی به ذهنم نرسیده. دوستان رو دعوت می‌کنم به این تمرین-چالش؛‌ برای سنجش خلاقیتمون :stuck_out_tongue_winking_eye::

    :boom: پاراگراف اولی پیشنهادی‌تون برای این مقاله چیه؟
    طوری که هم کلمات کلیدی درش رعایت شده باشه و هم خواننده رو متقاعد کنه باقی محتوا رو مطالعه کنه؟

  2. گوگل نشون داده که چقدر برای مخاطب ارزش قائله. پس اگه ما، خواننده‌ها، با نیم‌فاصله راحت‌تریم، حتما گوگل یه موقع برای نیم‌فاصله ارزش قائل می‌شه. حالا خودتون بگین مطالعه‌ی کدوم براتون راحت‌تره و کمتر چشمتون رو خسته می‌کنه؟

  • تجربه های شما بهترین گزینه ای است که به کمک آن می توانید زندگی تان را لذت بخش کنید.
  • تجربه‌های شما بهترین گزینه‌ای است که به کمک آن می‌توانید زندگی‌تان را لذت‌بخش کنید.

0 رأی‌دهنده‌

1 پسندیده

یه داستانی هست که مخاطب با نیم فاصله راحت تره اما با نیم فاصله جست و جو نمی کنه!

3 پسندیده

دقیقا، و برای تکامل موتور جستجو، ترجیح می‌دم بیشتر روی هوش گوگل حساب باز کنم تا عادت مخاطب.

گوگل حواسش هست مخاطب چه زمانی برای مطالعه‌ی چه متن‌هایی صرف می‌کنه، و به مرور به این سمت می‌ره که متن‌هایی که بیشتر مطالعه می‌شن رو به مخاطب پیشنهاد بده، حتی اگه در عبارات کلیدی‌شون چند فاصله تفاوت وجود داشته باشه.

5 پسندیده

چه سماجت جذابی :ok_hand:

1 پسندیده

خیلی خوب و کاربردی بود

2 پسندیده

یکی از بهترین مواردی که برای تولید محتوا پاراگراف اول باید بهش توجه داشت، شروع با کلمه کلیدی هست. علاوه براین، اگزکت از کلمه کلیدی فقط یک مرتبه در پاراگراف اول استفاده کنین

1 پسندیده