برای مطالعه در حوزه‌های مختلف علوم اعصاب، چه منابعی رو مطالعه کنم؟

رشته من فیزیک بوده و چند سال قبل مطالعات کمی داشتم در مورد علوم اعصاب، به صورت دقیقتر پروژه فوق لیسانسم در این حوزه بود، اما کلا شناختم نسبت به این حوزه خیلی سطحی باقی موند. برآنم که دوباره (و فعلا به صورت خود-آموز) شروع کنم به مطالعه.

سوال اول:
دوست دارم به صورت نسبتا دقیقی بهم بگید باید وقت مطالعاتیم رو یک سال اول صرف چی کنم؟ (مثلا چه کتاب ها و سرفصل هایی رو باید دقیق بخونم و یادبگیرم ، چقدر باید درگیر یادگیری برنامه نویسی-ریاضی و آمار یا مکانیک آماری بشم؟

سوال دوم:
با توجه به علاقه مندی من به موضوع “پرورش و تعلیم و تربیت کودکان” ؛ آیا سرنخی هست که به دستم بدین برای شروع مطالعه؟ (مثلا کتاب یا مقالاتی در این حوزه یعنی مطالعه مغز و ذهن کودکان و رشد و تحول اون با ابزارهای محاسباتی).

10 پسندیده

چه جالب! این موضوع برا منم جذاب شد …

5 پسندیده

من هر دو سئوال رو به شکل ترکیبی جواب میدم، چون برای فرد شما تا حد زیادی بهم مربوط هستن.

قطعا مطالعات در زمینه بیولوژی مغز، ساختارهای نورونی و نحوه عملکرد میتونه مفید باشه. ولی یک نکته بسیار مهم: من خودم حوصله چندانی برای مطالعه منابع بیولوژی ندارم چون ذهنیت، نحوه ارائه و هدفهایی که دنبال میکنن، به شدت با ذهن فیزیکیها متفاوته (بسیار زیاد از اسمها استفاده میکنن و ذهن رو کاملا خسته میکنه و عموما در نهایت چیز زیادی دستگیرتون نمیشه). ولی تجربه یکبار خوندن کتابهای استاندارد بد نیست. برای بیولوژی مغز میتونین این کتاب رو بخونین:

https://textbooks.elsevier.com/web/product_details.aspx?isbn=9780123738899

اگر بتونین گیر بیارین، کتاب بسیار خوبیه.

برای قسمتهای آماری و مکانیک آماری و بخشهای ریاضی، به نظرم اگر مطالعات معمول لیسانس رو خوب یاد گرفته باشین برای شروع کافیه. معمولا بسته به کاری که میخواین انجام بدین، حتما نیاز به مطالعه بیشتر خواهید داشت. به نظرم مطالعات پایه رو بزارین برای همانوقت. ولی اگر که اصرار دارین، بد نیست کتابی در مورد سیستمهای دینامیکی بخونین. کتابی که پیشنهاد میکنم، طبع ریاضی کمتری داره و بیشتر کاربری هست:

https://www.amazon.com/Nonlinear-Dynamics-Chaos-Applications-Nonlinearity/dp/0738204536

اگر دیدگاهی نسبتا وسیع در علوم اعصاب نظری رو میخواین به دست بیارین، پیشنهاد میکنم این کتاب رو بخونین:

اگر دیدگاهی بیشتر متکی بر سیستمهای دینامیکی رو می‌پسندین، این کتاب رو پیشنهاد میکنم:

https://www.amazon.com/Dynamical-Systems-Neuroscience-Excitability-Computational/dp/0262514206

نویسنده‌های این کتاب از افراد فوق‌العاده باهوش در شاخه علوم اعصاب و میان رشته‌ای هستن و لحن کتابها بسیار آموزنده‌ست.

برای مسئله «تربیت و تعلیم کودکان» در حال حاضر بخش علوم اعصاب در اون حد نیست که بتونه این علاقه شما رو پوشش بده. البته که از نتایج علوم اعصاب استفاده میشه ولی این مسئله بیشتر در علوم شناختی مورد بحث قرار میگیره که به مغز به شکل یک سیستم بسته نگاه میکنه و عملا مثل آزمایشهای روانشناختی کار میکنه. بنابراین اگر به این حوزه علاقه دارین، توصیه میکنم در مورد cognitive neuroscience مطالعه و جستجو کنین. هرچند این شاخه هم عموما در علوم اعصاب دسته‌بندی میشه ولی به نظرم تفاوتهای عمیق داره و باید به طور مشخص برای اون جستجو کنین تا به هدفتون برسین.

6 پسندیده