بزرگترین هدف زندگیت از کجا شکل گرفته؟

سلام امیدوارم همه تون خوب باشید. من مدت هاست که به این نتیجه رسیدم اکثر انسان ها هیچ پاسخ مشخصی به این سوال ندارند که چه اتفاقی رخ داده که فلان موضوع به عنوان هدف زندگی انتخاب کرده اند. به طور مثال شخصی می گوید هدفش گرافیک است ولی وقتی می پرسم چطوری این هدف در درونت شکل گرفت هیچ پاسخی ندارد.
حالا می خواهم از تجربه شخصی تون بگید آیا شما میدونید هدف هاتون چطوری شکل گرفته؟ یا اصلا ایا این سوال، سوالی مهمی هست که من بدونم چطوری هدفم شکل گرفته؟ امیدورام تجربه های شخصی تون رو با من به اشتراک بزارید.

6 پسندیده

هدف های من بر اساس معیار ها، خواسته ها و نیازهام شکل گرفتن.

من آدم ایده آل طلبی هستم و معمولا هدف هام ایده آل های ذهنیم برای خودم، خانوادم و اطرافیانم هستند. نیازهام در طول دوره حیاتم رو مد نظر قرار میدم و راه های رسیدن به خواسته هام رو بررسی میکنم.

هدف انتهای یک مسیره که برای رسیدن بهش خرده هدف هایی هستند که باید اول به اونها برسیم.
مثلا اگر من بخوام یه انیمیشن بسازم
ابتدا باید یه لپ تاپ بخرم
پس باید پول در بیارم و کار کنم
بعد از خرید لپ تاپ نیاز به آموزش در چندین زمینه مورد نیاز دارم
بعد از آموزش و تمرین و تکرار باید تنهایی چند سال وقت بزارم تا یه انیمیشن سینمایی رو بسازم.

پس هدف نهایی ساخت انیمیشن و خرده هدف ها پول درآوردن، خرید لپ تاپ، آموزش و تمرین برای حرفه ای شدن و در صورت نیاز پیدا کردن تیم مناسب هستند.

5 پسندیده

چیزهایی که می‌نویسم فقط درباره خودم است و قصد تعمیم دادن آن به دیگران را ندارم.

اول این که من هرگز هدفی را انتخاب نکردم. من در برهه‌های مختلف زندگی‌ام، همواره مسیرهای محدودی پیش روی خودم داشته‌ام که باید وارد یکی از این مسیرها می‌شدم و این آینده را مشخص می‌کرد. هنوز هم زندگی‌ام همین‌گونه می‌گذرد.

دوم این که، هدف‌هایی که داریم به تنهایی آینده را نمی‌سازند فقط به ما یک دورنما می‌دهند. به نظر من چیزی که آینده ما را شکل می‌دهد، انتخاب بین مسیرهایی است که پیش رو داریم. مثلا یک دانش‌آموز دبیرستانی چند مسیر بیشتر پیش روی خودش نمی‌بیند. یا باید انصراف از تحصیل دهد و یا باید ادامه دهد. انتخاب هر کدام از این مسیرها آینده را کاملا دگرگون می‌کند.

سوم این که، من در طول زندگی هدف‌های مختلفی را نشانه‌گذاری کردم اما الان به هیچ کدام اعتقاد ندارم. در موضوع هدف زندگی چیست؟ با جزییات بیشتری به این موضوع اشاره کردم.

6 پسندیده

خیلی ممنون از نظرتون. این نظر واقع بینانه‌ترین نظری بود که در مورد هدف کسی به من گفته بود. اما سوالی که از شما دارم اینه که ایا منظور شما این است که:
در زندگی هر فرد با توجه به خانواده و گذشته و مراحل زندگی که داشته است مسیرهایی پیش روی‌اش قرار می‌گیرد که باید یکی از آن‌ها را انتخاب کند. ایا منظور شما همین است؟

2 پسندیده

به نظرم گذشته است که مسیرهای امروز ما را مشخص می‌کند. البته انتخاب بین این مسیرها و کیفیت پیمودن آن‌ها به عهده خودمان است.

به همین دلیل خیلی نمی‌توانم با جملات انگیزشی ارتباط برقرار کنم. کودکی که در یک منطقه محروم زندگی می‌کند هرگز مسیری پیش روی خودش نمی‌بیند که بخواهد انتخابی داشته باشد، مهم نیست که چه قدر تلاش کند.

Hey You

But it was only fantasy
The wall was too high, as you can see
No matter how he tried, he could not break free
And the worms ate into his brain

2 پسندیده

سلام دوست عزیز.
در مورد پاسخ به سوالات شما، تا جایی که خاطرم هست تاکنون هدف بزرگی در زندگی ام نداشته ام. همه برنامه ریزی هایی که تا الان داشته ام بیشتر از اینکه یه هدف برای زندگی ام تعریف کنند، ابزاری برای مشغولیت و جاری شدن در لحظه های مختلف زندگی ام بوده اند.
در مورد اینکه هدف ها/برنامه ریزی هایم چگونه شکل گرفته است؟ برای پاسخ به این سوالتون میتونم بگم که این هدف ها بیشتر نتیجه انتخاب بین راه حل های موجود در اون لحظه با توجه به منظقی بودن اون هدف بوده است.
و در مورد سوال آخرتون به نظر من، فکر می کنم بزرگترین اشتباه اینه که بپذیریم انسان موجودی است که همشه یکی است، اگر بپذیریم ما دائما در حال تغییر هستیم، داشتن هدف بزرگ در زندگی بی معنی خواهد بود.
از نظر من زندگی به ذاته هدفمند نیست و این مفهومی است که کمی مبهم و ترسناک به نظر میرسد، اگر بپذیرم که ما در حال تجربه یک بی هدفی هستیم که باید زیسته شود و تجربه شود، کمی از ترسمان کاسته می شود.
ما فکر می کنیم که هدف، رسیدن به نقطه ای است که باید برسیم ولی به نظر من جاری شدن و تجربه هر آن چیزی که ممکن است وجود داشته باشد، نقشی است که ما عهده دار تجربه آن هستیم و هر کس با توجه به انتخاب هایی که می کند، هر آن چیزی که می تواند وجود داشته باشد را تجربه خواهد کرد.
“زندگی ات را به آرزو و آمال زنجیر نکن
به هیچ هدفی چشم مدوز، آزاد زندگی کن
لحظه به لحظه زندگی کن
و نگران چیزی مباش و از چیزی نترس، از ترس هم آزاد شو.”
اشو

1 پسندیده

امیدوارم خیلی نا امید کننده نباشه اگر بگم هدف زندگیم هنوز شکل نگرفته!