بطري ها قابل بازيافت ميشوند... خوبه يا بد؟

آنزیم پلاستیک‌خوار از راه رسید؛ بطری‌ها قابل بازیافت می‌شوند؟

دانشمندان در بریتانیا و ایالات متحده می‌گویند یک آنزیم پلاستیک خوار طراحی کرده‌اند که می‌تواند در آینده در نبرد با آلودگی مفید باشد. این آنزیم قادر است پلی اتیلن ترفتالات را هضم کند.

پروفسور مک گین استاد دانشگاه پورتثموث که رهبری این پروژه را برعهده داشته، می‌گوید: «پیدا کردن این آنزیم به باکتری کمک می‌کند تا پلاستیک‌های PET را تجزیه یا هضم کند. پژوهشگران تصمیم گرفتند ساختار این باکتری را با اضافه کردن آمینو اسید اصلاح کنند.»

حال سوال اينجاست آيا درسته كه يه باكتري رو به انزيمي مجهز كنيم كه توانايي انجام يك كار جديد در طبيعت رو داره ك قبلا تواناييش رو نداشته؟

چيزي شبيه شكستن يه پيوند خاص در موكلول هاي pet ،كه شايد همچين پيوندي در يكي از اجزاي مهم زيستي موجود باشه كه باكتري باعث تخريب اونم بشه
تكثير اين باكتري و ورود اون به طبيعت ممكنه كه خسارت هاي جبران ناپذيري رو ايجاد كنه؟؟؟

5 پسندیده

نکته دقیقی بود. احتمالا این خطر بررسی شده ولی مثل خیلی از مواردی که از آزمایشگاههای بیولوژیک میاد بیرون، هم به ریسکش میارزه، هم احتمالا اتفاقهای خطرناکی در آینده پیش میاد. در طبیعت، ساختار مشابه پلاستیک هم داریم؟ یعنی ساختار طبیعی که تجزیه نشه به سادگی؟ یه سئوال مهم در این مورد: این فرایند خروجیش چی هست؟

2 پسندیده

اساس كار انزيم دقيقا نميدونم چي هست
ولي احتمالا قادر به شكستن نوع خاصي از پيوند بين اتم هاي مولكول ترفتالات خواهد بود( مثلا پيوند اكسيژن كربن و يا كربن كربن …) دنياي زيستي پر است از اين نوع پيوند

سوال اينجاست كه باكتري توانايي تشخيص اين پيوندها رو از هم داره يا نه

1 پسندیده

البته شیمی‌دان‌ها بهتر میتونن نظر بدن چون فرآیند اساسا فرآیند شیمیایی هست ولی فکر میکنم صرفا نوع پیوند تعیین کننده نیست، ساختار مولکولی هم مهم هست و به نظرم این یعنی توانائی تشخیص رو خواهد داشت. باز هم باید دقیقتر مکانیسم کاری مشخص بشه تا بشه نظر داد.

1 پسندیده

منم منظورم از نوع پيوند يه پيوند مشابه در مولكوا ترفتالاته
دنياي زيستي پر است از تركيبات با پيوند مشابه اين

چون وقتي وارد شيمي آلي ميشي چيزي جز تركيبات كربن نميبيني

1 پسندیده