به عنوان شغل دوم چه کارهایی برای کسب درآمد در ایران وجود دارد؟

اوضاع اقتصادی روز به روز داره سختتر میشه و در این بین سرپرستهای خانوار تحت فشار این شرایط شعب ابی طالبی!! مجبورن به شغل دوم یا حتی سوم فکر کنند.
البته توی خیلی از خانواده ها خانمهای خانه دار هم دست به کار شدند و با توجه به مهارت هایی که دارند میخوان سهمی در تامین معاش خانواده داشته باشند.ولی این کمکها اینقدر نیست که ضرورت سرپرست خانوار رو به شغل دوم از بین ببره .
دم دستی ترین گزینه که معمولا به فکر آقایون میرسه مسافرکشی هست و یا اخیرا عضویت توی سامانه های حمل و نقل جدید مثل اسنپ و تپ سی و …
شما به عنوان شغل دوم توی شرایط فعلی چه پیشنهادی دارید؟

دنباله‌ی موضوع واقعا حق با کیه: تاکسی‌های خطی، مسافرکش‌ها یا انتخاب مسافر؟:

5 پسندیده

شغل دوم رو زیاد توصیه نمیکنم! چون تمرکز رمز موفقیت هست. به جاش یاد گرفتن مسیرهای سرمایه گذاری با پس انداز رو پیشنهاد میدم. ولی خب بعضی شغل های دوم که از اطرافیان شنیدم و به نظر بازگشت سرمایه خوب و ریسک پایینی داشته:

  • پرورش شترمرغ
    نیاز به یه قطعه زمین داره. زحمتش کم نیست.

  • پرورش تخم شترمرغ
    زحمتش کمتر از پرورش خود شترمرغ هست، درامدش هم محدودتر. یه فضای محدود لازم داره و یه دستگاه جوجه کشی برا تخم شترمرغ با قیمت حدودا ۱۰-۲۰ تومن. از هر ده تخم، حدود ۷ تاش سالم درمیاد و به جوجه تبدیل میشه که بعد میتونین جوجه رو با سود خوبی نسبت به قیمت تخم بفروشین.

  • کشاورزی (کاشت گندم یا دانه های روغنی بسته به منطقه زندگی)
    زحمت داره و فقط اگه زمین چند هکتاری بتونین اجاره کنین می‌ارزه (سود داره). در عین حال، مخصوصا برای گندم که دولت پیش خرید میکنه، زحمتتون به درامد تبدیل میشه.

  • خرید و فروش قطعات دیجیتال مثل شارژر گوشی و … (خرید به تعداد محدود از مناطقی مثل دبی و فروش محدود)
    تقریبا شبیه قاچاق و همین طور دور زدن تحریم ها هست چنین کاری، اگه خودِ قاچاق نباشه!

5 پسندیده

راستش من این گزینه را بیشتر از سایر گزینه‌ها می‌پسندم. حتی به عنوان شغل آینده (شغل خانوادگی) درباره‌اش فکر می‌کنم. فکر می‌کنم برخلاف کشاورزی سنتی، امروزه مساحت زمین زیادی هم لازم نیست. محصولاتی مانند گوجه، قارچ، بادمجان و… را می‌شود در یک گلخانه ۱۰۰۰- ۱۰۰۰۰ متری پرورش داد.

به نظرم شانس موفقیت خیلی بالا است [1] به شرط این که به علم کشاورزی روز آشنا بود [2] و محل مناسب (از نظر آب و هوا) را برای این کار انتخاب کرد. افرادی را می‌شناسم که حتی بدون آشنایی با کشاورزی موفق شده‌اند.

می‌دانم که سختی کار زیاد است اما تولید یک محصول واقعی که قابل لمس است، آدم را وسوسه می‌کند.


  1. جمعیت ایران روبه افزایش است و تعداد زمین‌های کشاورزی و منابع آبی رو به کاهش. نتیجه این بالا رفتن ارزش محصولات کشاورزی با گذر زمان است. ↩︎

  2. و البته باید با متخصصان مشورت و همکاری کرد ↩︎

5 پسندیده

من علاقه زیادی دارم سوسیس با کیفیت درست کنم ، نمی دونم شاید نیاز به مجوز داشته باشه ولی حداقل برای خودم هم شده این کار و یک روزی انجام میدم به همراه چیزای دیگه که اینجا . . . . :smile:

5 پسندیده