به نظرتون ارز مجازی فیسبوک میتونه مقدمه یک دولت مدرن باشه؟

فیسبوک اخیرا اعلام کرده که میخواد ارز مجازی خودش به اسم لیبرا رو راه‌اندازی کنه که با واکنشهای منفی بسیاری بخصوص از سوی اروپایی‌ها همراه شده. در کنار ریسکهای مرسوم به سوء استفاده از ارز مجازی، این ترس در دولتها به وجود اومده که فیسبوک با این ابزار در کنار اثرگذاری بسیار قوی روی مسائل سیاسی، کم‌کم به سمت یک قدرت مستقل جهانی میره.

فکر میکنید این ارز چه خوبی‌ها و بدی‌هایی میتونه داشته باشه؟

اگر فرض کنیم فیسبوک به سمت یک دولت جهانی موثر پیش بره، چه اتفاقی مهلکی میتونه بیوفته؟ مثلا مسئولیتهای معمول یک دولت چطور میتونه اعمال بشه؟

مسائل مربوط به ارز مجازی لیبرا

5 پسندیده

احتمالاً ارز های دیجیتال بیشتری درست میشه،همانطوری که حاکمیت مجازی دولت ها را تحت فرمان قرار میدهند،ارز دیجیتال فیسبوک به عقیده من ممکنه موفق باشه و چیزی شبیه دولت عشق درست کنه و اگه تا زمانیکه دهکده جهانی خودشو نمایان کند دوام بیاره،حتماً موفق خواهد بود.
اما پیش بینی میشود کرد که قدرتهای بزرگ مخصوصاً آمریکا ( تاثیر بر دلار و کاهش مکش نخبگان)از انرژیشان کاسته شود.در مورد تاثیر آن بر کشورمان به دلیل مواردی چون نرخ ارز و غیره،مهاجرت نخبگان کمتر شده و سرمایه های کشور به لطف استارت آپ ها و حاکمیت مجازی و البته اقتصاد نا کارآمد،در جهت بهره وری و کمک به کشور سمت و سو پیدا میکنند.

1 پسندیده

ممنون که چنین موضوعی رو طرح کردین :+1: ، شما تحلیلهای اقتصادی خوبی دارین. کمی از تحلیلتون درباره تاثیر ارز مجازی لیبرا بگین و بگین چرا فکر میکنین راه اندازی ارز مجازی توسط یه شبکه اجتماعی میتونه یه قدرت مستقل ایجاد کنه؟

پ.ن. در پاسخ به سوالتون، شخصا احساس میکنم فیسبوک یعنی دولت امریکا.

1 پسندیده

یه نکته خیلی ساده، مالیات هست. همین الان هم چالش کسب وکارهای مجازی با دولتها بر سر مالیاته و اگه این اتفاق بیوفته عملا یعنی دولتهای سرمایه‌داری که کاملا وابسته به مالیات هستن، با چالش جدی روبرو میشن. اگر قرار بر نظارت مرکزی بر ارز مجازی باشه، اون موقع رقابت‌پذیری خودش در برابر بقیه ارزهای دیجیتال که عموما غیرمتمرکز هستن رو از دست میده.

واقعیت اینه، بدون این کار هم فیسبوک و گوگل (تقریبا میشه گفت بیش از حد به هم نزدیک شدن) قدرت بسیار زیادی گرفتن و الان تازه داستان برای کشورهای مختلف شکل جدی پیدا کرده و دنبال بهانه‌هایی برای کاهش این قدرت هستن. تصور کنین که در زمان انتخابات به دلیلی ساده، یک کاندیدا رو میتونه از صحنه حذف کنن یا به یک کاندیدا قدرت رقابت پذیری بالاتری بدن (اتفاقی که در مورد ترامپ افتاد و قدرتی که از این داستان گرفت اثرات خوبی روی پیروزی تاکتیکی اون داشت).

تنها نکته‌ای که الان فیسبوک به عنوان یک جامعه مجازی رو به کشورها متصل کرده، نکته اقتصاد هست. به نظرم این قدم اگر برداشته بشه، مهار قدرت فیسبوک و بقیه قدرتهای مجازی تقریبا غیرممکن میشه. برعکس اون، دولتها قسمت زیادی از مبادلات و تجارت رو در اختیار این شرکت می‌بینن و توان درافتادن باهاش رو ندارن.

من فکر نمیکنم فیسبوک معادل دولت آمریکا باشه، بلکه بیشتر به یک امپراتوری مجازی شبیه هست و تقریبا خصوصیات لازم برای شروع این کار رو داره.

2 پسندیده

بستگی به آستانه تحمل دولت داره. اما اگه فیسبوک بخواد در نقش یک دولت در مقابل دولت سنتی قرار بگیره کار سخت و دشواری در پیش داره. طبق قانون ضدتراست دولت امریکا میتونه شرکتهایی که انحصاری شدند رو تجزیه کنه. پس دولت امریکا این قدرت رو داره با یک امضا رسما کمپانی فیسبوک رو در خاک امریکا ملغی و به چندین شرکت تقسیم کنه.
اما زمانی که این ارز جدید تحت نظارت دولت باشه هیچ مشکلی نداره که رفته رفته جایگزین دلار بشه و به تداوم قدرت مالی ایالات متحده کمک کنه.

1 پسندیده