به نظرتون ریشه هرکدام از تغییرات مدرن در ایران از کدوم کشور اومده؟

  • هر ایرانی یک خودرو
  • ایران رتبه نخست سد سازی در دنیا
  • بورکراسی اداری در ایران
  • فضای سبز شهری

هرکدام ترکیبات جملات شاید خیلی به گوشهایی همه ماها اشنا باشه. اینها نمونه‌هایی از تغییرات توده‌ای اخیر بود که سعی داشتند ایران رو با استاندارهای مدرنیه هماهنگ کنند، یا ابزارهایی مدرن رو در اختیار شهروندان ایرانی قرار بدهند.

متاسفانه برخی از اثرات جانبی این تغییرات باعث ایجاد مشکلاتی تو جامعه ما شده. به طور مثال ایجاد خطوط هوایی گسترده و همچنین خودرو سازیهای گسترده به صورت وسیع در امریکا رایج هست. ولی با توجه به فواصل دور نقاط در این‌کشور این امر قابل توجیه هست. از طرفی لابی سنگین شرکتهایی خودرو سازی و نفتی مانع از احداث خطوط راه اهن در این کشور میشه.

در کشور ما به سبب تلاش برای مدرن شدن همین رویکرد برداشته شد و بعدها به تبع رشد سریع تهران اتوبانهایی خیلی گسترده ایجاد شد. در نتیجه معضل ترافیک ایجاد شد.

مطمئنا بخشهایی زیاد دیگه هم وجود داره، که با بررسی راه‌حل گرته برداشته شده از غرب و مقایسه اون با خواستگاهش، میشه متوجه دلایلش شد.

شما چه تجربیاتی از مدرنی کردن بدون توجه به شرایط اصلی خواستگاه دارید؟

3 پسندیده

سئوال خیلی خوبیه و البته نیاز داره که هر تغییر رو بسنجیم. من برای شروع به همسان‌سازی پوشش که بخصوص در فصل تابستان باعث دردسرهای زیادی میشه، نگاه میکنم. نمیدونم این هم جز تغییرات مدرن به حساب میاد یا نه.

این تغییر باعث شده که پوششهایی که متناسب با آب وهوایی به شدت متفاوت در ایران بودن، حذف بشن و مشکلات متعددی با خودشون به همراه داشته باشن. برای مثال در مناطق گرمسیر و در تابستان، پوشش معمول بسیار عذاب آوره!

3 پسندیده
  • هر ایرانی یک خودرو

در مورد ریشه‌ی این شعار فکر می‌کنم اول “هر ایرانی یک پیکان” از قبل از انقلاب از هویدا نقل می‌شه.

برای مطالعه‌ی جامع در این زمینه اینجا رو بخونین.

هیوندای یک برنامه‌ای به دولت می‌دهد که ۸۰ هزار خودرو را تولید کند. این شرکت با اعتماد به نفس بالا ورود پیدا می‌کنند و در کنار انعقاد قرارداد با ۲۶ شرکت مختلف دنیا، با قطعه‌سازان مختلف دنیا نیز تعامل برقرار می‌کند؛ یعنی هر بخشی از دانش خودروسازی را از یک کشور می‌گیرند و به‌کارگیری آن برای هیوندای چندین سال زمان برد. در نهایت در سال ۱۳۵۵ هیوندای پونی که نسل اول خودروی کره‌ای است ساخته می‌شود. وی یادآور شد: در حالی که سال ۱۳۵۵ در سیاست کشور ما هویدا می‌گفت هر ایرانی یک پیکان و این به آن معناست که فقط خودروی پیکان تولید شود و اصلا بحث خودروی ایرانی مطرح نبود. در همان زمان ایران خودرو می‌گوید سیاست خودکفایی قطعات پیکان را به کار بگیریم و با وجود تاسیس یکسری از شرکت‌ها با شکست مواجه می‌شوند؛ یعنی اصلا به سمت خودرو داخلی حرکت نکردند و فقط خو دروی پیکان تولید می‌کردند.

1 پسندیده

دقیقاا
این یکسان سازی پوشش و عدم توجه به اقلیمهایی مختلف در زمان رضا شاه و البته بعدها انقلاب خیلی برایی ما دردسر ساز هستش. نمی دونم چرا تصمیم بر اون شد که همه لباس یک فرم بپوشند ولی احتمالا این الگو از اروپا ایده گرفته شده حال اونکه اروپا غربی به دلیل کوچک بود خیلی تغییرات اب و هوایی رو تو جا جایش شاهد نیست و مثلا المان فرانسه و انگلیس که به عنوان کشورهایی مدرن شناخته میشدند خیلی تغییرات اب و هوایی رو شاهد نبودند.

2 پسندیده

خیلی خوب بودش و خوب من ریشه اش رو نمی دونستم. هرچند اصل توجه من به تمرکز بر استفاده از خودرویی شخصی به جایی حمل و نقل عمومی بود