به نظرتون چه خطراتی در دوره «اینترنت اشیا» رشد میکنه؟

دنبال نظرات تخصصی نیستم. هرکس با هر طرز فکری میتونه یک مهره تاثیر گذار در پیدا کردن احتمالات بیشتر در مورد این خطرات باشه. پس راحت باشید و هر چیزی که بنظرتون ممکنه در دوره اینترنت اشیاء تهدیدتون کنه رو بیان کنید.


به عصر اینترنت اشیاء بسیار نزدیک هستیم یا میشه گفت امروز ما در گام نخست اینترنت اشیاء هستیم. دوره‌ای که هر ابزار و وسیله ای به اینترنت متصل بوده و نقشی منحصر بفرد و مشخص داره. این اتصال در هیچ وسیله ای شامل استثنا نشده و حتی اسباب بازی کودکان و یا چاقوی آشپزخانه هم بخشی از دنیای اینترنت اشیاء خواهند بود.

جالب نیست؟ شما میتونید وقتی در مسافرت هستید به اسباب بازی بگید که از وضعیت آماده بکار خارج بشه و باطری مصرف نکنه. یا صدا های منتشر شده رو از طریق میکروفن عروسک بچتون چک کنید. خیلی چیزای جالبی در این بحث وجود داره که موضوع صحبت من نیستن.

تهدیدهای عصر اینترنت اشیا
امروز برای ترتیب دادن حملات DDOS یک مهاجم مجبور هست که از کامپیوتر ها ، موبایل ها و نهایتا مودم ها استفاده کنه. اما در دوره اینترنت اشیاء چاقوی آشپزخانه شما میتونه یک ابزار آلوده باشه که در حمله به وبسایت بانک مرکزی یک کشور مشارکت داشته!!! قدرت بیشتر بات نت ها[1] به تعداد سیستم های آلوده ای که در مجموعه خودشون دارن بستگی داره. با رشد تعداد سیستم ها و ابزار های قابل استفاده قدرت این ابزار های مخرب هم بشکل چشمگیری رشد میکنه.

:thinking: آیا امکانش وجود نداره که در عصر اینترنت اشیاء از مجموعه اسباب بازی ها برای انجام یک قتل عام یا کودک کشی استفاده کرد؟ آیا این ابزار های متصل به شبکه نمیتونن دور از چشم ما تغییراتی در روند تربیتی فرزندان انسان ایجاد بکنند؟

ابعاد این خطرات میتونه بسیار بزرگتر هم باشه. برای پیشگیری از این موضوعات ابتدا نیاز هست که احتمالات جمع آوری و بررسی بشن تا بفهمیم قراره با چی روبرو بشیم.

سوالات برای بحث:

  • خطرات فضای وب و قدرت ربات های مخرب در این دوره چقدر تغییر و رشد میکنه؟
  • بنظرتون در دوره اینترنت اشیاء چه خطراتی جامعه بشری رو بیش از پیش تهدید میکنه؟
  • چه خطرات جدیدی در جامعه بشری ظهور پیدا میکنه که پیش از این وجود نداشتن؟

  1. ربات های مخربی که از اجتماع ربات های کوچکتری تشکیل میشن که این ربات های کوچکتر مسئول آلوده کردن سیستم ها و انجام دستورات بات نت توسط اون سیستم هارو برعهده دارند ↩︎

4 پسندیده

میشه برای شروع بحث، به این دقت کنیم که در اینترنت اشیا، عملا امنیت اهمیت بسیار زیادی پیدا میکنه. به همون اندازه که فرد کنترل خودش از راه دور به اشیا رو گسترش میده، به بقیه هم امکان میده که کنترل رو به دست بگیرن!!

من فکر میکنم باندهای حرفه‌ای برای باج‌گیری و سوءاستفاده از اشتباهات افراد تشکیل میشه که به شکلی کنترل همه چیز فرد رو به دست میگیرن! نمونه‌ای که الان میشه بهش فکر کرد، رایج شدن کارت بانکی و حساب اینترنتیه که به افراد این اجازه رو میده که به سرعت حسابهای بقیه رو خالی کنن!!

حداقل به شکل مقطعی (جدا از اینکه میشه باز هم در یه فرآیند سنتی همون کارهای قبل رو انجام داد)، مفهوم مالکیت و هویت به طور بنیادی عوض میشه!!

2 پسندیده

تکنولوژی‌های نوین معمولا مورد سوءاستفاده دولت‌ها و حکومت‌ها قرار میگیره. وقتی چنین تکنولوژی به یک سلاح مخرب تبدیل بشه به طبع گروه‌های خرابکار نیز میتوانند به چنین قدرت تخریبی (با شدت کمتر) دست پیدا کنند. یکی از مهمترین مسائل در خصوص اینترنت اشیا نابودی حریم خصوصی است و اینکه دولت‌ها به راحتی میتوانند توده ملت خودشان را کنترل کنند و این سطح از کنترل باعث میشه شاهد وقوع ماجرای رمان 1984 باشیم.

به هرحال امنیت مهمترین مسئله اینترنت اشیا است و اینکه هنوز ابعاد مختلفی از ناامنی و اقدامات مخرب بر بستر اینترنت اشیا میتواند رخ دهد و جنبه‌های پنهان زیادی در خصوص چندوچون امنیت در دوران اینترنت اشیا وجود دارد و به طبع هنوز باید خیلی کار انجام بشه تا با این تهدیدات امنیتی که از سطح خرد تا سطح کلان و تهدیدات بین‌المللی رو شامل میشه ، بتوان مقابله کرد. مشخصا همراه با اینترنت اشیا نیازمند تحول جدی در زیرساخت‌های مختلف بانکی ، نظامی ، امنیتی و اینترنتی است.

انقلاب صنعتی چهارم و تکنولوژی‌هایی مثل هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کنار اینکه میتواند تحولات مثبت جدی و عمیقی به همراه داشته باشه ؛ میتونه با نابودکردن امنیت در سرتاسر جهان زمینه انقراض نسل بشر رو هم فراهم کنه. به همین دلیل حرکت خوشبینانه روی این لبه نوعی ریسک خطرناک و بازی با بقا و انقراض بشر است!! (به عقیده برخی دانشمندانِ فعال در عرصه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا)

2 پسندیده